Splinterrand aan multiplex gezaagd op zaagtafel, wat doe ik fout?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een tip met een gouden klip,
zet alles in alsof je de plaat wil zagen
zet je zaagdiepte op 1 mm en haal je plaat erdoor in tegengestelde richting (= voorritsfunctie)
zaag nu je plaat
resultaat, geen splinters

TS geeft aan dat dit niet kan zonder het spouwmes te verwijderen en dat wil hij niet. Zie boven.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Euh, ik denk niet dat het spouwmes een groef van 1mm verhinderd, volgens mij komt het spouwmes dan nog zelfs niet uit de machiene.

De meeste machines (toch mijn vorige 2 elektra beckums) hadden een spouwmes dat boven de zaag uitkomt. Ik moest handmatig de gaten bijwerken zodat het spouwmes lager zat dan de zaag.
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
De meeste machines (toch mijn vorige 2 elektra beckums) hadden een spouwmes dat boven de zaag uitkomt. Ik moest handmatig de gaten bijwerken zodat het spouwmes lager zat dan de zaag.

ik heb die van mij 2dehands gekocht, PK255, en daar gaat het mee. Waarschijnlijk was ze dan reeds aangepast.
ik bekijk dat vanavond
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voor ondiepe snedes van 1 a 2 mm in dikker hout heeft een spouwmes totaal geen functie qua veiligheid. Dan kan hij er prima vanaf zonder op veiligheid in te boeten. Ga je door het volledige dikte van het materiaal heen dan moet hij er wel weer opzitten qua veiligheid.
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Voor ondiepe snedes van 1 a 2 mm in dikker hout heeft een spouwmes totaal geen functie qua veiligheid. Dan kan hij er prima vanaf zonder op veiligheid in te boeten. Ga je door het volledige dikte van het materiaal heen dan moet hij er wel weer opzitten qua veiligheid.

Het gevaar bestaat dan natuurlijk, een mens is gemakzuchtig, dat het spouwmes er dan nooit meer op geraakt.
Bij een zaagtafel wil dit dan ook zeggen dat de zaagblad bescherming niet meer aanwezig is.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Of het opgelost is of niet weet ik niet. Aluminium kan funest voor je tanden zijn, check in elk geval de tanden altijd ná het zagen van aluminium of er geen aluminium spaanders rond de tanden 'plakken'. Of beter, bij het zagen van aluminium een oud blad gebruiken of een speciaal blad aanschaffen...

Dat van die het spouwmes is mij al eens vaker opgevallen dat ze in belgie tot over het blad staan. In nederland staan ze zo een 2mm (of het nou 1/ 1,5 of 2,5 is maakt niet zoveel uit, zolang hij er maar onderstaat, dit in verband met het zagen van groeven/sponningen staat hij erboven, dan tilt het spouwmes als het ware je werkstuk of waardoor je een foutieve maatvoering krijgt) onder het zaagblad .
Zo dus;
2017750904.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.