randen multiplex

martijnsnoek

Nieuw lid
27 apr 2014
8
0
Winterswijk
www.dehautist.nl
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op het forum. Zelf ben ik totaal geen houtwerker, maar gewoon een simpele klusser als zovele denk ik. Ik ben bezig met het ontwerpen van een studio desk waar ik mijn audio en opname apparatuur in weg wil werken. Op zich niet heel erg moeilijk, echter loop ik tegen één klein probleem aan. Ik wil de randen van het multiplex wat ik al heb staan netjes afwerken. Nu heb ik gezien dat dit op verschillende simpele en doeltreffende manieren mogelijk is, de meest voorkomende, afwerk band van dun multiplex fineer. Voor de rechte delen is dit zeker de beste optie voor mij.
Echter heb ik een aantal panelen welke ik een mooie ronde rand wil geven op de kop. Dit is met dit band niet mogelijk omdat het voor wat ik gelezen heb niet buigbaar is naar buiten toe. De beste optie hiervoor zijn kleine balkjes hout welke ik op de rand/kop verlijm of spijker. Hierin kan ik dan met een bovenfrees de gewenste ronding in frezen.

Nu luid voor mij de vraag echter, welke type hout ziet er exact het zelfde uit als multiplex op de zichtzijde, waar ook balkjes/afwerkhout van te verkrijgen is?
Ik kan natuurlijk vuren balkjes bij de bouwmarkt halen en deze erop verlijmen, maar dan blijf ik altijd de overgang zien van het multiplex naar het vuren balkje. Dit is niet mijn wens.

Ik wil graag de panelen afwerken met een laag vernis of blanke lak, waarbij uiteindelijk de randen dezelfde structuur hebben als de zichtkanten.

Wil kan mij hierin adviseren? Als het niet direct in de bouwmarkt te verkrijgen is, kunnen jullie dan eventueel ook een adres geven waar dit wel te verkrijgen is?

Bij voorbaat enorm bedankt!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je hebt teveel soorten multiplex om een specifiek antwoord te geven. Dus de eerste tegenvraag; wat voor een multiplex gebruik je? Berken, meranti, mahonie, populier (al hoewel ik die niet vermoed ;)) etc...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, wat je zou kunnen doen als het zicht vanaf de onderkant niet uitmaakt, een rand van de plaat in verstek zagen en gedraaid terugplaatsen. Dan krijg je wel een vrij scherpe hoek aan de voorzijde. Maar als dat geen punt is dan zou dat een oplossing kunnen zijn voor je wens.
 

martijnsnoek

Nieuw lid
27 apr 2014
8
0
Winterswijk
www.dehautist.nl
Nou, wat je zou kunnen doen als het zicht vanaf de onderkant niet uitmaakt, een rand van de plaat in verstek zagen en gedraaid terugplaatsen. Dan krijg je wel een vrij scherpe hoek aan de voorzijde. Maar als dat geen punt is dan zou dat een oplossing kunnen zijn voor je wens.

Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad een goede optie, maar over het algemeen zullen beide zijden in het zicht zitten. Ik heb vandaag wat rond gebeld voor okuomé latten/platen maar deze zijn nauwelijks te krijgen en zeker niet in kleine hoeveelheden.

Ik ga het nu oplossen door alles te gaan beplakken met mahonie fineer en op de kop mahonie koplatten. Hiermee heb ik een mooi geheel.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.