Laserapparaat keuze

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Goed, om weer een oeverloze discussie over spam/geen spam, hoort hier wel/niet, omgangsvormen e.d. te voorkomen stel ik voor om Marloes' post naar "Houtbewerkers stellen zich voor" c.q. "Commerciële advertenties" te verplaatsen en over te gaan tot de orde van de dag.

Tenzij Marloes natuurlijk een manier weet om met een Trotec laser op 30m afstand op een millimeter nauwkeurig een markering in een stuk hout te branden. Zou wel als voordeel hebben dat het ook in de volle zon goed zichtbaar is :)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Dat kan je misschien wel denken maar om dat zo en plein public rond te bazuinen is niet erg fijngevoelig.
nee je hebt gelijk, je kunt marloes beter zo als jij, betichten van onnozelheid.

ps: sorry marloes
 
A

Athanor

Guest
Proef ik hier wat scherpte in het gesprek, lichte irritaties misschien? Mannen niet tegen elkaar opstaan omwille van een wat naïeve marketing poging van een (inderdaad blonde) marketing manager van deze club.... Iedereen moet soms wat leren dus.... Niet happen!!!

Fons
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Marloes lijkt mij een leuke dame :p

Durf het haast niet te zeggen, maar bij de aldi als lidl zijn deze week lasers in de aanbieding.
Niet helemaal volgens de specs die TS nodig heeft, maar voor eens iets te laseren wellicht best aardig.

10m bereik, zelf nivellerend, op 3poot statief max115cm, afwijking van 0.5mm/m, voor 40 euro.
Alhoewel een waterslang als peilbuis goedkoper en preciezer is lijkt me.

hoe moet ik die afwijking interpreteren? Want 5mm op 10m zal voor veel DHZ zaken best acceptabel zijn toch?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ook hier zou weer bedoeld KUNNEN zijn dat op elk punt binnen tien meter de afwijking van een rechte lijn maximaal 5 mm MAG zijn.

Zo'n definitie van de spec is niet ongebruikelijk. Ofschoon.....

Laten we als voorbeeld een voltmeter nemen met een volle schaal van 100 volt en een nauwkeurigheid van 1%. Daar is die 1 procent gerelateerd aan de volle schaal. Dwz dat de meter aan zijn spec voldoet zolang de afwijking op elk punt van de schaal niet groter is dan 1 volt. Voor onze lasermeter is zo'n definitie natuurlijk weinig praktisch. En de presentatie van de spec ( 0,5 mm per meter) suggereert ook dat een relatieve fout is bedoeld . Dus als het een leuke fabrikant is zal hij hopelijk ook een relatieve fout bedoelen. Maar tja, dat weet je niet.

Mvg
klaas0639
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi, er staat of komt er nu een te koop bij de Lidl, lijkt me de moeite van kijken waard, kwaliteit durf ik weinig van te zeggen maar kun je natuurlijk uit proberen door te ijken op een muur o.i.d. Veel succes, Crossbow1958
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ook hier zou weer bedoeld KUNNEN zijn dat op elk punt binnen tien meter de afwijking van een rechte lijn maximaal 5 mm MAG zijn.

Zo'n definitie van de spec is niet ongebruikelijk. Ofschoon.....

Laten we als voorbeeld een voltmeter nemen met een volle schaal van 100 volt en een nauwkeurigheid van 1%. Daar is die 1 procent gerelateerd aan de volle schaal. Dwz dat de meter aan zijn spec voldoet zolang de afwijking op elk punt van de schaal niet groter is dan 1 volt. Voor onze lasermeter is zo'n definitie natuurlijk weinig praktisch. En de presentatie van de spec ( 0,5 mm per meter) suggereert ook dat een relatieve fout is bedoeld . Dus als het een leuke fabrikant is zal hij hopelijk ook een relatieve fout bedoelen. Maar tja, dat weet je niet.

Mvg
klaas0639


Een kritische reactie op mijn eigen bericht.
Wat ik hier schreef is natuurlijk wartaal. Onzin is het. Moet te laat op de avond zijn geweest :).
(ik had het bericht willen verwijderen maar weet niet hoe, vandaar deze manier)

klaas0639
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou, onzin is het niet. Halve onzin :) Als jij een voltmeter hebt met een bereik van 100V die tot op 0.01V meet maar een digitaal display in hele Volts, dan is de weergegeven waarde op elk punt in zijn bereik nauwkeurig tot op ±0.5V. Dat noemen ze "maximaal 1/2% volle schaal". De relatieve fout is bij lage voltages veel groter.

Je hebt niet alleen te maken met de nauwkeurigheid van meten, maar ook met die van aflezen. Bij die lasermeter heb je met drie fouten te maken: hoe horizontaal loopt de bundel, wat is de afmeting van de bundel op 10m en wat is de nauwkeurigheid waarmee het oog het midden van de bundel kan bepalen. Als het oog 5mm is, dan is het toch echt zo dat die meter nooit nauwkeuriger dan ±5mm de horizontaal kan vaststellen, op elk punt van die tien meter.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Oh.. ik weet het allemaal wel hoor :). Maar mijn stukje leverde geen enkele bijdrage door zijn wartaligheid. En ook nog een ongelukkige vergelijking met die voltmeter. Dieper ga ik niet; ik hou niet van stof. :).

Zou me niet verbazen als die lidl meter het nog redelijk doet ook.

met vr groet,
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.