Laserapparaat keuze

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Hallo,

Ik ben op zoek naar een laserapparaat. Geen idee wat goed is of wat goed genoeg is.

Ik zou er over een afstand van 30m mee willen werken (tuin).
Misschien een lijn heel laag over de grond. Moet hij dan op z'n kop kunnen?
Voor bijv tegelen, zou je willen dat je twee lijn haaks op elkaar hebt.
Enz.

Heeft iemand een goed advies?

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
André misschien een overbodige opmerking maar een laserlijn of stipje isop die afstand niet met het oog waarneembaar. Je gebruikt een ontvanger die je op een baak zet. Hij geeft een piepje als de ontvanger op de juiste hoogte zit. Vanuit dit punt meet je terug. Er zijn types die een haakse lijn kunnen projectoren. Toch is 30 mtr. best ver voor een dhz apperaat maar zo nauwkeurig hoeft het toch niet voor straatwerk.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Bedankt voor de antwoorden.

Er zijn veel werkzaamheden waarbij een laserapparaat goede diensten kan bewijzen. Ik denk aan in huis en in de tuin (vandaar die 30 m).
Ik had niet gedacht aan iets met zender en ontvanger.
Iets huren vind ik geen optie. Ik wil het gebruiken op een moment dat het mij uitkomt en zolang het mij uitkomt.

Er wordt zoveel aangeboden. Moeilijk om daar wat uit te kiezen.
30 m is ook wel veel gevraagd, maar over welke afstand blijft de lijn nog redelijk scherp?

André
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
goed kijken naar de specificaties, er wordt vaak aangegeven hoeveel de afwijking is.

een afwijking van 1mm betekent 1mm op 1 meter!!!! Ik ben nogal geschrokken van de afwijking van die dingen.

op 30 meter kun je misschien beter een doorzichtige siliconenslang gebruiken bij de lokale koi-vijver-benodigheden-boer halen. Lekker oldskool maar nauwkeuriger dan 30mm foutmarge op die afstand.

Er zijn zelfs peilbuizen op de markt die je op je gewone tuinslang aan kunt sluiten.

https://www.google.nl/search?hl=nl&...&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@MaartenS

Dat idee van die peilbuizen is zo gek nog niet. Ik heb ooit zelf eens wat gemaakt en daarmee een vijverrand horizontaal gemaakt. Dat was nog een heel gedoe. Je kiest een vast uitgangspunt en dat mag niet meer veranderen. Dat gebeurde bij mij dus wel! Dan mag je eigenlijk geen water verliezen want als dat gebeurt kun je nog wel waterpas werken, maar niet meer op hetzelfde niveau. Goed aldoende leer ik van zoiets en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen.

Goed, als ik nu de goede spullen koop in plaats van zelf maken en meteen goed begin dan moet het in de tuin inderdaad wel lukken met zo'n slang. Hoewel . . . . Je kunt niets met een slang als je geen kuil hebt. Bijv. voor het vlak maken van een vast stuk grond. Je zou dan een greppel moeten maken of misschien meerdere.

Blijft over dat ik iets goeds voor binnen zou willen hebben. Daarin is ook zo veel keuze.
Één ding vraag ik mij altijd af, hoe stel je een laserapparaat precies horizontaal/waterpas. Bij de geringste afwijking heb je over een meter toch al meer dan een mm scheefstand?!?!

André
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wat je kunt doen is in plaats van de diepte in met een greppel juist een paal pakken met een markering op precies 1 meter ofzo.

dan waterpas je op 2 punten die markering af en als beide palen exact hetzelfde niveau aangeven dan heb je de punten waar de palen op rusten ook waterpas met elkaar natuurlijk.

Zo werkt waterpassen met landmeten namelijk ook. Je meet bijv de hoogte positie van een asfaltspijker op de grond met een baak. Die baak lees je af en zo weet je het hoogteverschil tussen 2 punten. Meestal begin je met landmeten namelijk op een punt waarvan de officiele hoogte bekend is tov NAP, maar dat terzijde.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn verschillende soorten lasers. Voor hoogtemetingen gebruik je een roterende laser met een ontvanger. Dat is dus geen apparaat die een lijn produceert. Tegelzetters gebruiken wel een lijn-laser, maar die werkt buiten dus niet. Ik heb voor mijn werk een laser-afstandsmeter, en buiten werkt die vaak slecht (vooral bij grotere afstanden en zonnig weer).

Ik vind de doe-het-zelf apparaten niet goed genoeg werken. En een professionele kost dan weer te duur.

Ik gebruik ook wel eens een roterende laser. Dat zijn wel mooie apparaten. Ook tweedehands en op veilingsites vrij prijzig. Let erop dat er batterijen / accu's ingaan die vaak leeg zijn als je hem nodig hebt :rolleyes:

In een tuin kan je ook een lijn spannen en er een 2m lange waterpas langs houden. Is nauwkeurig genoeg.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@MaartenS

Dat idee van die peilbuizen is zo gek nog niet. Ik heb ooit zelf eens wat gemaakt en daarmee een vijverrand horizontaal gemaakt. Dat was nog een heel gedoe. Je kiest een vast uitgangspunt en dat mag niet meer veranderen. Dat gebeurde bij mij dus wel! Dan mag je eigenlijk geen water verliezen want als dat gebeurt kun je nog wel waterpas werken, maar niet meer op hetzelfde niveau. Goed aldoende leer ik van zoiets en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen.

Goed, als ik nu de goede spullen koop in plaats van zelf maken en meteen goed begin dan moet het in de tuin inderdaad wel lukken met zo'n slang. Hoewel . . . . Je kunt niets met een slang als je geen kuil hebt. Bijv. voor het vlak maken van een vast stuk grond. Je zou dan een greppel moeten maken of misschien meerdere.

Blijft over dat ik iets goeds voor binnen zou willen hebben. Daarin is ook zo veel keuze.
Één ding vraag ik mij altijd af, hoe stel je een laserapparaat precies horizontaal/waterpas. Bij de geringste afwijking heb je over een meter toch al meer dan een mm scheefstand?!?!

André

Ik snap je trouwens niet over dat probleem dat als er water uit je slang gaat je niet meer kunt waterpassen. Ik vermoed dat je het systeem niet helemaal juist door hebt.
als je twee punten waterpast en je gooit daarna water uit de slang en vult hem opnieuw de volgende dag, dan zijn je 2 waterniveaus gewoon waterpas met elkaar hoor, hoeveel water er dan ook in zit.

Als je een vast punt wilt nemen dan hoef je niet je waterpas daar aan vast te binden ofzo, je kunt ook een streep nemen op de muur ofzo en dan kun je de slang weghalen en later weer opnieuw waterpassen.

het nivelleren van de laser doet het apparaat zelf.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@ArtHarg

Ja eerlijk gezegd had ik dat ook al bedacht. Ik had op een gegeven moment rubber kurken op de einden van mijn slang gedaan. Een kant zat in de zon. Ik schreef al dat het redelijk goed is gekomen maar perfect werd het niet.

Maar goed als je dit weet en de klus een beetje voorbereid dan moet het kunnen met een slang.

@MaartenS
Inderdaad, van boven af werken. Dat is natuurlijk de oplossing.

Iemand nog goede tips voor een laserapparaat voor algemeen gebruik? Binnen en waar mogelijk voor buiten.

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bedankt voor de antwoorden.


Er zijn veel werkzaamheden waarbij een laserapparaat goede diensten kan bewijzen. Ik denk aan in huis en in de tuin (vandaar die 30 m).
Ik had niet gedacht aan iets met zender en ontvanger.
Iets huren vind ik geen optie. Ik wil het gebruiken op een moment dat het mij uitkomt en zolang het mij uitkomt.

Er wordt zoveel aangeboden. Moeilijk om daar wat uit te kiezen.
30 m is ook wel veel gevraagd, maar over welke afstand blijft de lijn nog redelijk scherp?

André
Er is geen laser die buiten bij daglicht op die afstand zichtbaar is. Vandaar de ontvanger.
De afwijking is de maximaal toelaatbare afwijking. 1mm per meter geven ze op dit betekent dat de laser op elke afstand 3 cm mag afwijken. Zelf heb ik dit een keer bij de hand gehad (was toen nog winkelier) ding 2 X retour gestuurd en toen kwam de aap uit de mouw. Hier heb ik dus geen zaken meer mee gedaan. Maar over het algemeen zijn de betere best nauwkeurig en denk ik dat de afwijking op dertig meter binnen enkele mm blijft.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ok de laser stelt zichzelf in. Met een soort ingebouwde waterpas dus?

Als je water verliest uit de slang (ik had de bovenkanten open) dan werk je uiteraard nog wel waterpas, maar op een lager niveau. Tenzij. . . . . je de slang de slang aan de referentiezijde omhoog schuift. Ik had niet meteen door wat er gebeurt was en kwam dus te laag uit.

André
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar volgens mij zijn alle laserwaterpassen "automatisch nivellerend", wat dus betekent dat de laserstraal waterpas is.

ah juist, ik snap meteen wat je bedoelt, dat is vervelend idd.

- - - Updated - - -

De afwijking is de maximaal toelaatbare afwijking. 1mm per meter geven ze op dit betekent dat de laser op elke afstand 3 cm mag afwijken.

huh? kun je die eens uitleggen?

als een laser op 1 meter 1mm afwijkt en je leest die laser op 10 meter af dan zit je op 10mm fout. Hoe kom jij aan die 3 cm?

ps: Kluck als in Ijzerhandel Kluck? Zo ja, machtige winkel, heb ik vele uurtjes rondgescharreld voor schroefjes, ditjes, datjes. Wat een topzaak, zo'n ijzerhandel moet er in elk dorp zitten!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar volgens mij zijn alle laserwaterpassen "automatisch nivellerend", wat dus betekent dat de laserstraal waterpas is.

ah juist, ik snap meteen wat je bedoelt, dat is vervelend idd.

- - - Updated - - -



huh? kun je die eens uitleggen?

als een laser op 1 meter 1mm afwijkt en je leest die laser op 10 meter af dan zit je op 10mm fout. Hoe kom jij aan die 3 cm?

ps: Kluck als in Ijzerhandel Kluck? Zo ja, machtige winkel, heb ik vele uurtjes rondgescharreld voor schroefjes, ditjes, datjes. Wat een topzaak, zo'n ijzerhandel moet er in elk dorp zitten!

Ja dat was ik ( en de rest van de familie)
De afwijking berekening zal wel door iemand uit de politiek berekend zijn. Lees en huiver. Maximale afwijking 30x 1 mm is drie cm. Deze afwijking geldt voor het gehele meetbereik. Ik zal niet zeggen hoe ik reageerde maar de vertegenwoordiger is nooit meer langs geweest. Klant geld terug want met een dergelijke afwijking kan je niet werken.

- - - Updated - - -

Even een opmerking bij zelfnivilerend dit is beperkt tot 5 graden schuin ( ik zeg het aantal graden even uit het hoofd)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ja dat was ik ( en de rest van de familie)
De afwijking berekening zal wel door iemand uit de politiek berekend zijn. Lees en huiver. Maximale afwijking 30x 1 mm is drie cm. Deze afwijking geldt voor het gehele meetbereik. Ik zal niet zeggen hoe ik reageerde maar de vertegenwoordiger is nooit meer langs geweest. Klant geld terug want met een dergelijke afwijking kan je niet werken.

- - - Updated - - -

Even een opmerking bij zelfnivilerend dit is beperkt tot 5 graden schuin ( ik zeg het aantal graden even uit het hoofd)

Okay duidelijk, maar jij zei namelijk dat er 3 cm op ELKE afstand is, dat kan natuurlijk niet kloppen, 3cm afwijking is dan alleen op 30 meter bij 1mm/m.

@Kluck; grappig je hier te treffen, zoals ik al zei, heerlijke zaak waar je voor bijna alles terecht kon.

@zelfnivellerend, dat klopt ja......je moet hem niet 30 graden schuin houden, dan werkt de nivelering niet, als het apparaat bijna waterpas staat dan nivelleert het apparaat de laser zelf.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Maximale afwijking 30x 1 mm is drie cm. Deze afwijking geldt voor het gehele meetbereik. Ik zal niet zeggen hoe ik reageerde maar de vertegenwoordiger is nooit meer langs geweest.

En terecht. Maar je bent er ook snel klaar mee: Je constateert bijvoorbeeld dat het apparaat op minder dan 30m afstand 3cm afwijkt. Kom er verder niet aan en ga op 30m meten. Afwijking is daar groter dan 3cm, dus apparaat is buiten spec.
 

jee

Nieuw lid
6 dec 2013
5
0
Ik weet niet welke laserwaterpassen jullie bekijken, maar het zullen dan toch maar el cheapo's van den aldi of zo zijn. Afwijking 1mm per m?
Ik gebruik de mijne elke dag (futech) om ganse keukens enz mee waterpas te zetten. Afwijking 1 mm op 10m. Mijn beste investering ooit.
Sommige modellen werken met pendelmodule, het principe van een schietlood. Daar hangt je lasertje aan die projecteert. De duurdere zijn dan weer gemotoriseerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.