Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 50

Onderwerp: Laserapparaat keuze

Laserapparaat keuze

Hallo,

Ik ben op zoek naar een laserapparaat. Geen idee wat goed is of wat goed genoeg is.

Ik zou er over een afstand van 30m mee willen werken (tuin).
    Misschien een lijn heel laag over de grond. Moet hij dan op z'n kop kunnen?
    Voor bijv tegelen, zou je willen dat je twee lijn haaks op elkaar hebt.
    Enz.

Heeft iemand een goed advies?

André

André misschien een overbodige opmerking maar een laserlijn of stipje isop die afstand niet met het oog waarneembaar. Je gebruikt een ontvanger die je op een baak zet. Hij geeft een piepje als de ontvanger op de juiste hoogte zit. Vanuit dit punt meet je terug. Er zijn types die een haakse lijn kunnen projectoren. Toch is 30 mtr. best ver voor een dhz apperaat maar zo nauwkeurig hoeft het toch niet voor straatwerk.

Bedankt voor de antwoorden.

Er zijn veel werkzaamheden waarbij een laserapparaat goede diensten kan bewijzen. Ik denk aan in huis en in de tuin (vandaar die 30 m).
    Ik had niet gedacht aan iets met zender en ontvanger.
    Iets huren vind ik geen optie. Ik wil het gebruiken op een moment dat het mij uitkomt en zolang het mij uitkomt.

Er wordt zoveel aangeboden. Moeilijk om daar wat uit te kiezen.
    30 m is ook wel veel gevraagd, maar over welke afstand blijft de lijn nog redelijk scherp?

André

goed kijken naar de specificaties, er wordt vaak aangegeven hoeveel de afwijking is.

een afwijking van 1mm betekent 1mm op 1 meter!!!! Ik ben nogal geschrokken van de afwijking van die dingen.

op 30 meter kun je misschien beter een doorzichtige siliconenslang gebruiken bij de lokale koi-vijver-benodigheden-boer halen. Lekker oldskool maar nauwkeuriger dan 30mm foutmarge op die afstand.

Er zijn zelfs peilbuizen op de markt die je op je gewone tuinslang aan kunt sluiten.

https://www.google.nl/search?hl=nl&q...og&sa=N&tab=wi

@MaartenS

Dat idee van die peilbuizen is zo gek nog niet. Ik heb ooit zelf eens wat gemaakt en daarmee een vijverrand horizontaal gemaakt. Dat was nog een heel gedoe. Je kiest een vast uitgangspunt en dat mag niet meer veranderen. Dat gebeurde bij mij dus wel! Dan mag je eigenlijk geen water verliezen want als dat gebeurt kun je nog wel waterpas werken, maar niet meer op hetzelfde niveau. Goed aldoende leer ik van zoiets en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen.

Goed, als ik nu de goede spullen koop in plaats van zelf maken en meteen goed begin dan moet het in de tuin inderdaad wel lukken met zo'n slang. Hoewel . . . . Je kunt niets met een slang als je geen kuil hebt. Bijv. voor het vlak maken van een vast stuk grond. Je zou dan een greppel moeten maken of misschien meerdere.

Blijft over dat ik iets goeds voor binnen zou willen hebben. Daarin is ook zo veel keuze.
    Één ding vraag ik mij altijd af, hoe stel je een laserapparaat precies horizontaal/waterpas. Bij de geringste afwijking heb je over een meter toch al meer dan een mm scheefstand?!?!

André

Met peilbuizen moet je ook uitkijken als je temperatuurverschillen hebt tussen de uiteinden. Er staat hier een interessante discussie over.

Wat je kunt doen is in plaats van de diepte in met een greppel juist een paal pakken met een markering op precies 1 meter ofzo.

dan waterpas je op 2 punten die markering af en als beide palen exact hetzelfde niveau aangeven dan heb je de punten waar de palen op rusten ook waterpas met elkaar natuurlijk.

Zo werkt waterpassen met landmeten namelijk ook. Je meet bijv de hoogte positie van een asfaltspijker op de grond met een baak. Die baak lees je af en zo weet je het hoogteverschil tussen 2 punten. Meestal begin je met landmeten namelijk op een punt waarvan de officiele hoogte bekend is tov NAP, maar dat terzijde.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Er zijn verschillende soorten lasers. Voor hoogtemetingen gebruik je een roterende laser met een ontvanger. Dat is dus geen apparaat die een lijn produceert. Tegelzetters gebruiken wel een lijn-laser, maar die werkt buiten dus niet. Ik heb voor mijn werk een laser-afstandsmeter, en buiten werkt die vaak slecht (vooral bij grotere afstanden en zonnig weer).

Ik vind de doe-het-zelf apparaten niet goed genoeg werken. En een professionele kost dan weer te duur.

Ik gebruik ook wel eens een roterende laser. Dat zijn wel mooie apparaten. Ook tweedehands en op veilingsites vrij prijzig. Let erop dat er batterijen / accu's ingaan die vaak leeg zijn als je hem nodig hebt

In een tuin kan je ook een lijn spannen en er een 2m lange waterpas langs houden. Is nauwkeurig genoeg.
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 29-04-14 om 09:57.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door workingwithwood Bekijk Berichten
    @MaartenS

Dat idee van die peilbuizen is zo gek nog niet. Ik heb ooit zelf eens wat gemaakt en daarmee een vijverrand horizontaal gemaakt. Dat was nog een heel gedoe. Je kiest een vast uitgangspunt en dat mag niet meer veranderen. Dat gebeurde bij mij dus wel! Dan mag je eigenlijk geen water verliezen want als dat gebeurt kun je nog wel waterpas werken, maar niet meer op hetzelfde niveau. Goed aldoende leer ik van zoiets en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen.

Goed, als ik nu de goede spullen koop in plaats van zelf maken en meteen goed begin dan moet het in de tuin inderdaad wel lukken met zo'n slang. Hoewel . . . . Je kunt niets met een slang als je geen kuil hebt. Bijv. voor het vlak maken van een vast stuk grond. Je zou dan een greppel moeten maken of misschien meerdere.

Blijft over dat ik iets goeds voor binnen zou willen hebben. Daarin is ook zo veel keuze.
    Één ding vraag ik mij altijd af, hoe stel je een laserapparaat precies horizontaal/waterpas. Bij de geringste afwijking heb je over een meter toch al meer dan een mm scheefstand?!?!

André
    Ik snap je trouwens niet over dat probleem dat als er water uit je slang gaat je niet meer kunt waterpassen. Ik vermoed dat je het systeem niet helemaal juist door hebt.
    als je twee punten waterpast en je gooit daarna water uit de slang en vult hem opnieuw de volgende dag, dan zijn je 2 waterniveaus gewoon waterpas met elkaar hoor, hoeveel water er dan ook in zit.

Als je een vast punt wilt nemen dan hoef je niet je waterpas daar aan vast te binden ofzo, je kunt ook een streep nemen op de muur ofzo en dan kun je de slang weghalen en later weer opnieuw waterpassen.

het nivelleren van de laser doet het apparaat zelf.

Forum Rechten