Welke excenter schuurmachine is het meest comfortabel?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een Makita B05030 excenterschuurmachine. Prima toestel dat uitstekend werkt. Maar het heeft één nadeel: na een kwartier schuren heb ik al last van de trillingen. Een pijnlijke pols en een tintelend gevoel in mijn hand. Nu vraag ik mij af of er andere toestellen zijn die minder trillen. Is de Festool Rotex dan een goede keuze? Volgens de documentatie zou het trillingsniveau gelijk zijn bij fijn schuren (4,5 m/s2) en zelfs hoger bij grof schuren (7,5) dan de Makita.

Mathieu
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik werk met een pneumatische schuurmachine en als ik schuur valt het tintelen wel mee. Echter na een dag schuren tintelt het nog wel even door.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de festo et2e. Inmiddels opgevolgd door de ets/150-3 Ik ben hier al jaren zeer tevreden over. Gebruik deze machine vaak dagelijks bij schilderklussen. Geen last van tintelingen ook niet na uren werk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is er eigenlijk een verschil tussen de ETS 150 en de Rotex 125 in trillingen? Volgens de documentatie niet want die geeft ook 5 m/s2. Wat ook nog hetzelfde is als voor de Makita.
Wurth is voor mij niet echt een optie als particulier. Maakt Wurth zijn machines eigenlijk zelf? De typering is wel toevallig dezelfde als de van Festool. En met perslucht schuren is een zware investering. Een compressor met voldoende debiet kost behoorlijk wat, en perslucht is niet de meest efficiente energiedrager.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij maakt wurth geen machines. Waar ze ze laten maken weet ik niet. Ik heb wel eens gehoord dat er machines van Fein tussen zitten. Dit is echter oude info.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn ETS 150/5 is al 3 weken binnen bij Festool voor onderhoud, intussen gebruik ik de RO150. Maar zodra de ETS terug binnen is ga ik ze meteen halen want ik werk er veeeel liever mee.
De ETS werkt nagenoeg trillingvrij en je kan er met één hand mee schuren de ganse dag, de rotex is zwaar en erg vermoeiend, zeker als je maar met één hand kan schuren.
Je kan de ETS loslaten terwijl je schuurt en die zweeft gewoon verder, bij de RO moet je die niet alleen vasthouden maar ook perfect vlak proberen te houden anders vliegt hij alle richtingen op.
Ik denk niet dat er beter is dan de ETS150, er zijn er die de Mirka's liever hebben maar als je al in het festool systeem zit dan is dat gedoe met de adapter niet zo interessant.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb een Rotex RO 150E (een oudje) en heb daar al met veel plezier een aantal vloeren mee geschuurd zonder last te krijgen (anders dan van het op de knieën zitten ;) ). Een vriend van mij heeft een Rotex 90 FEQ en ook daar kan ik zonder problemen lang mee schuren.

Het zijn wel tweehandige machines, zeker de 150. De 90 kan ook met een hand, maar voor controle is twee handen wel aan te raden.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Tintelingen en pijn in de pols kunnen ook wijzen op een carpaaltunnel syndroom, dan krijg je dat met ieder schuurapparaat. Met andere woorden dan ligt het probleem dus elders en wel bij je zelf .
Het was het eerste dat bij mij op kwam omdat ik er gelukkig links, ik ben rechtshandig, zelf last van heb. Het kan dus ook heel erg persoonlijk zijn en dan gelden ervaringen van anderen niet echt.
CTS is trouwens iets waar je attent op moet zijn, want ik heb er veel te lang mee doorgelopen. Als de tintelingen weg gaan als je met je hand schudt zou ik zeker daar eens naar laten kijken.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Mathieu,

kun je eens proberen om met handschoenen aan te schuren?

als ik, bijv, met mijn kettingzaag werk, dan heb ik ook altijd handschoenen aan, dat trilt echt een stuk minder.

misschien heb je er dan minder last van zonder een nieuwe machine te hoeven aanschaffen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn meer merken. Bij de betere staat erbij hoeveel trillingen er doorgegeven worden. Mafell heeft ook de nieuwe excentrische gepresenteerd. En de Mirka Deros is erg interessant vanweg het lage gewicht en dubbele schuurschijfafmeting. Verder heb je ook nog Flex, e.a.

Bij m'n groene Bosch zijn de trillingen ook op den duur niet uit te houden. Die moet ook nog eens vervangen worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb er op geen enkel ogenblik stil bij gestaan dat het ook een medisch probleem zou kunnen zijn. Ik heb wel nog niet gemerkt dat het probleem (tintelen) zich voordoet bij gebruik van andere machines (zoals de kettingzaag). Maar ik ga er zeker aandacht aan geven, het zou inderdaad kunnen dat er slijtage begint op te treden! Handschoenen kan ik inderdaad proberen. En het is inderdaad zo dat ik bij de kettingzaag altijd handschoenen draag.
Andere merken zijn inderdaad het overwegen waard. Toch eens verder uitzoeken of er andere toestellen zijn die duidelijk minder trillen. Zowel de Festool als de Makita zitten rond de 5 m/s2.
Maar ook in het licht van wat Katan aangeeft, zou ik een werkende machine moeten vergelijken en niet enkel op info van de fabrikant mogen voortgaan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je mag hier ook eens komen, heb bijna het volledig Festool gamma :p en t'is dichtbij.
Ik heb jaren geleden een review gelezen op lumberjocks van iemand met ernstige carpal tunnel die zijn schuurmachine niet meer kon gebruiken tot die een Festool ETS125 kocht, en daarbij had hij geen pijn meer.
Het is niet zo zeer de omvang van de rotatie die telt, maar de kwaliteit van de componenten en de balancering ervan. Een goedkope van 2mm zal meer trillen in de hand dan een dure van 5mm.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
With BenchWorks. ^^

Ik zou als ik jou was en je hebt de mogelijkheid om erheen te reizen, zeker op z'n aanbod ingaan. Dan neem je een paar planken mee en misschien wat schuurpapier, en dan lekker een paar meter schuren!

Ik zou wel wat oordoppen meenemen. ;)
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Heb sinds enkele weken een Festool ETS 150/5, naast een Rotex 90. Zelfs tussen die 2 vind ik het verschil enorm, en de R90 vond ik al zo aangenaam ten opzicht van de Black & Decker schuurmuis die ik ervoor gebruikte.

Op de laagste stand lijkt het wel alsof de machine gewoon een beetje bromt, zo rustig. Heb geen ervaring met andere merken zoals Bosch of Makita, dus kan je niet zeggen of die beter/anders zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
With BenchWorks. ^^

Ik zou als ik jou was en je hebt de mogelijkheid om erheen te reizen, zeker op z'n aanbod ingaan. Dan neem je een paar planken mee en misschien wat schuurpapier, en dan lekker een paar meter schuren!

Ik zou wel wat oordoppen meenemen. ;)
Ik ga zeker in op het aanbod van Thimoty. Een 'reis' zou ik de tocht naar Boirs voor mij zeker niet noemen! Ik kom er bijna dagelijks langs. Een toch naar Nieuwegein zou dat wel zijn, maar toch bedankt voor het aanbod. Ik ben nu toch benieuwd naar het verschil, vooral omdat de documentatie een zelfde waarde opgeeft.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ga zeker in op het aanbod van Thimoty. Een 'reis' zou ik de tocht naar Boirs voor mij zeker niet noemen! Ik kom er bijna dagelijks langs. Een toch naar Nieuwegein zou dat wel zijn, maar toch bedankt voor het aanbod. Ik ben nu toch benieuwd naar het verschil, vooral omdat de documentatie een zelfde waarde opgeeft.

Gelijk heb je. Ik zet best een aardig bakkie koffie, maar zo goed nu ook weer niet. ;)

Ik ben benieuwd hoe de Festool je bevalt. Ik heb de mijne 2 jaar geleden 2ehands op de kop getikt voor €200,- dacht ik, en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Voor klein werk is ie niet geschikt, maar als je oppervlakken moet schuren is hij ideaal. Er moet alleen wel echt een stofzuiger op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.