Bouw drumsander

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Hallo daar,

Binnenkort ga ik beginnen aan m'n drumsander. Op verzoek komt hier het bouwverslag. Simpel ding, maar een beproefd ontwerp. Ik zie dan ook geen reden om af te wijken van de tekening, al zijn sommige maten nog wel wat aan verandering onderhevig, maar dat gaat gaandeweg het proces wel goed komen. Krijg nog een handcirkelzaag van m'n vader, anders wordt het zagen lastig. Hij heeft 'm niet meer nodig en mijn zaagtafel is te klein..

Deze wordt het: http://woodgears.ca/sander/plans/index.html

Grootste deel van de materialen heb ik al, maar er staat nog een motor, as, 2 plankjes laminaat, poelies en mdf schijven op het boodschappenlijstje. De schijven worden door een vriend met een cnc machine gemaakt en de rest heb ik of besteld of op het spoor, maar dit gaat nog wel even duren, ga ook nog een weekje op vakantie.. :)

Maar kan beginnen aan het frame, de tafel en de afzuigkap...

Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • materiaal.jpg
    materiaal.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 2.495

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Leuk! Dit ga ik ook volgen. Ben benieuwd waar je de as, poelies etc vandaan haalt en hoe je e.e.a. aan elkaar bevestigt. Ik ben er recent namelijk ook mee bezig (in mijn hoofd..) en wil er ook eentje gaan bouwen. Maar wellicht eerst een v-drum sander.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Leuk! Dit ga ik ook volgen. Ben benieuwd waar je de as, poelies etc vandaan haalt en hoe je e.e.a. aan elkaar bevestigt. Ik ben er recent namelijk ook mee bezig (in mijn hoofd..) en wil er ook eentje gaan bouwen. Maar wellicht eerst een v-drum sander.

As: https://www.klusspullen.nl/a/246163...ar-zonder-sc?gclid=CIzzzd3syL0CFYbMtAodx3gAmw

De poelie voor aan de motor ben ik nog naar op zoek. Tis lastig om een poelie te vinden van 50mm die ook nog een beetje betaalbaar is en dan moet het bedrijf ook nog maar aan particulieren leveren.. Het moet wel een beperkt budget-project blijven, anders kan ik er net zo goed 1 kopen... Iemand tips?

Edit: Ook de poelie gevonden: http://www.mroshop.com/producten/v-snaarschijven.html
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Top poelies zien er goed uit. Zou de as niet massief moeten zijn?
Heb je daarnaast al een idee van bevestigen schuurpapier? Velcro of gewoon strak op de rol?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
De stijfheid en stevigheid komt van de schijven, er zitten er 25 op van 18mm, dat gaat echt niet meer buigen.

Bevestiging schuurpapier nog niet over nagedacht. Velcro is wel het handigst, anders heb ik na 3x wisselen geen rol meer over.. Moet ook nog een adresje vinden voor dat en het schuurpapier.. Tips zijn wederom welkom!
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dit is interessant!! Had er eerlijk gezegd nog niet van gehoord.
Kom maar op met meer!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant en fijn dat je het hier wilt delen. Is velcro niet te zacht, dwz veerkrachtig? Als je nauwkeurig op dikte wilt schuren, moet je dan geen "hard" contact hebben van het schuurpapier op de rol, net als bij de grote schijf schuurmachines?

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Goed argument, maar bij een zelfbouw als deze lijkt me dat je sws goed moet meten iedere keer als je je stuk er doorheen gooit. D.w.z. Is dat niet iets waar je rekening mee kan houden? Bij de commerciële machines meet ik ook en ook deze is heel fijn instelbaar..

Maar je zou echt wel een punt kunnen hebben, food for thought! Andere meningen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb pasgeleden nog eens die beschrijving op Woodgear gelezen. Daaruit kwam naar voren dat met klittenband zelfs beter zou werken dan direct op de rol:

"The Velcro also makes for a little bit of padding. Pat says he initially had the paper attached with double sided tape, but the softness of the Velcro is much better. "
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik loop al een hele poos rond met de gedachte ooit zo'n machine te bouwen. Wat ik "geconcludeerd" heb uit de vele sites en fora die ik er over uitploos is dat je geen systeem a la Velcro moet nemen maar een "plaksysteem". Om de reden die Jaap al aantipt. Maar mijn conclusie is dus niet op enig eigen ervaring gebaseerd.


( hoewel..., ik ben al zo veel van plan; toch volg ik dit met grote belangstelling).

mvg
Klaas
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Om hier even op door te gaan, bij de V-drum sander (eigenlijk de vlakbank variant van de drumsander/vandikte schuurmachine) wordt juist wel velcro toegepast. Dit omdat het een luchtlaag creëert tussen rol en schuurpapier waarmee het schuurpapier minder heet wordt en veel langer meegaat. Ook kun je hier moeilijkere oppervlaktes meeschuren. Maar het is dan ook een iets andere machine. Wel interessant om eens op te zoeken.
Ik heb zelf ook al aardig wat gelezen e.d. Had van de zomer in de planning om e.e.a. te gaan bouwen. Weet nog niet of dat een vandikteschuurder (drumsander) wordt of een tafelwalsschuurmachine (v-drumsander)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ok, hier gaat het mis in mijn koppie..

De tekening is gebaseerd op een motor met 1750 rpm. Ik heb een motor van 1430 rpm, simpelweg omdat dit de enige motor is die verkrijgbaar is op het moment. De poelieverhouding zal dus anders moeten om de machine sneller te laten draaien.

Gegevens volgens tekening:

Poelie motor: 50mm 1 van deze twee moet groter/kleiner, maar welke? :confused:
Poelie rol: 125mm
Rol: 125mm
 
A

Athanor

Guest
De poelie aan de motor moet dan groter worden. Impliceert ook wel enig verlies aan koppel volgens mij.

Fons
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
De poelie van de motor zal groter moeten worden, de omtrek moet net zo veel toe nemen als het toerental van jouw motor lager ligt. Volgens mij klopt die redenering....
 
A

Athanor

Guest
Dan is de primaire vraag welke snelheid je de schuurrol wilt geven.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.