Bouw drumsander

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Tja, daar ben ik nog niet helemaal uit :)
Ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen, maar qua schuurband ga ik denk ik voor de klem/schroefoplossing. Het papier met klittenband is wat mij betreft te lastig te verkrijgen en daardoor ook te prijzig.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Wat je je wel moet bedenken is of je de padding wel of niet gebruikt. De pro machines hebben ook een padding, maar dan in de vorm van de transportband... en ik was 90 euro kwijt voor 50 meter schuurpapier, 2.5 m per keer. Lijkt me niet te duur. Ja, het is een uitgave, maar je wilt wel kwaliteit voor zo'n machine. Iedere keer weer k om ik er achter dat je op dit soort zaken niet mag beknibbelen, uiteindelijk is goedkoop echt duurkoop...
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Wat je je wel moet bedenken is of je de padding wel of niet gebruikt. De pro machines hebben ook een padding, maar dan in de vorm van de transportband... en ik was 90 euro kwijt voor 50 meter schuurpapier, 2.5 m per keer. Lijkt me niet te duur. Ja, het is een uitgave, maar je wilt wel kwaliteit voor zo'n machine. Iedere keer weer k om ik er achter dat je op dit soort zaken niet mag beknibbelen, uiteindelijk is goedkoop echt duurkoop...

Zeker! Ben er nog niet uit, zag vanmiddag bij woodwhisperer iets met een heel dun laagje kurk als padding voor een flexibele schuurpad. Maar het zit nog in m'n kop, heb nog geen tekening of iets. Zit dus nog volledig in de informatie vergarende fase :)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ziet e functioneel en goed uit! het is misschien dan niet moeders mooiste ontwerp maar zoals je zelf al aangeeft, het moet functioneel zijn.
meestal probeer ik wel zo veel mogelijk "ingewikkelde" constructies en verbindingen te maken om mijzelf te trainen voor het "grote" werk.

Toch heb ik nog een paar vragen, heb je overwogen om een ketting met tandwielen te nemen inplaats van een snaar met poellies?
Lijkt me namelijk dat een tandwiel minder kan oprekken en gaan slippen vergeleken bij een snaar.

Heb de je invoer van het hout aan de onder of bovenkant?

Hoe heb je de rol gefixeerd aan de as?

excuus voor de vele vragen maar ben van plan om er zelf ook een te maken en wil het graag in een keer goed doen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ziet e functioneel en goed uit! het is misschien dan niet moeders mooiste ontwerp maar zoals je zelf al aangeeft, het moet functioneel zijn.
meestal probeer ik wel zo veel mogelijk "ingewikkelde" constructies en verbindingen te maken om mijzelf te trainen voor het "grote" werk.

Toch heb ik nog een paar vragen, heb je overwogen om een ketting met tandwielen te nemen inplaats van een snaar met poellies?
Lijkt me namelijk dat een tandwiel minder kan oprekken en gaan slippen vergeleken bij een snaar.

Heb de je invoer van het hout aan de onder of bovenkant?

Hoe heb je de rol gefixeerd aan de as?

excuus voor de vele vragen maar ben van plan om er zelf ook een te maken en wil het graag in een keer goed doen.

Geen excuus nodig.. :)

Even ik n het kort: Nee, eigenlijk niet overwogen om tandwielen te gebruiken. Dit lijkt me afdoende.. Wat ik wel heb overwogen is een getande riem en poelies, maar dat is wel prjjzig en ik had een budget.

Het hout wordt ingevoerd tussen de tafel en de rol, zoals je.kan zien op de foto's hierboven, of bedoel je dat niet?

Als laatste: de schijven zijn cnc gefreesd en passen daardoor erg strak om de as.. Ze zitten zo vast dat ik niet bang ben dat hij gaat slippen.. je zou het evt kunnen fixeren met schroefjes oid..

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik geen sterkere motor heb gekozen.. Hij mist toch wat power..

Meer vragen beantwoord ik graag!
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ Rizz klinkt goed!

Wat ik bedoel met de invoer is, je hebt het blad zodanig gebouwd met scharnieren dat deze schuiner gaat staan naarmate je dunner wilt gaat schuren. nu is mijn vraag, als deze schuin staat, voer je het hout dan van onder in of van boven?

tevens, wat heeft het grapje van dat frezen van die schijven ongeveer gekost? is zit zelf namelijk te denken om de schijven dmv een gatenzaag te zagen en daarna op de as te fixeren met een aantal pennen maar vraag me af of dit ook echt goedkoper is gezien een 150/200 mm gatenzaag nogal aan de prijs is.

Wat voor motor zou je liever hebben gehad tevens wat voor kostenplaatje moet ik ongeveer rekenen voor zo'n motor?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ah, op die manier.. De scharnieren zitten aan de uitvoerzijde, wat inhoudt dat hoe dunner de machine staat ingesteld hoe hoger hij aan de invoerzijde staat, dus in het kort: van boven.. :)

De schijven hebben me niets gekost, wederdienst. Hoeveel dat werkelijk moet kosten, geen idee..

Ik heb nu een half pk motor, zou liever 1 tot anderhalf pk willen hebben. Tweedehands zo rond €50-75. Toerental zo rond de 1500. De rest kan je aanpassen met je poelies. Hou de aanbevolen snijsnelheid hoger, het gaat gewoon beter dan en je hebt minder kans op deuken en vertraging met het er doorheen duwen van je hout. Hèt grote nadeel van geen automatische doorvoer hebben..
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Als je tandwielen gebruikt krijg je een levensgevaarlijke machine. Als er iets vast komt te zitten, slipt een riem. Een stalen tandwiel zaal de boel gewoon kapottrekken. De meeste machines werken met een riem op de aandrijfas om deze reden.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Nog even een update en een headsup voor iedereen die deze machine wil bouwen: Gebruik geen zelfklevend klittenband!

Een tijdje geleden was ik ruwe vuren planken aan het schuren. Min of meer een belastingtest, kijken hoe ver ik kon gaan. Nou, niet zo heel ver blijkt.. De lijm van het klittenband is warm geworden en heeft op meerdere plekken losgelaten. Daarbij zijn er bobbels ingekomen. Eerst begreep ik niet waarom de schuurkwaliteit achteruit ging en m'n schuurpapier kapot ging, met best wel even een linke situatie. Scheurend schuurpapier met 900 toeren is geen prettige beleving. Gelukkig is m'n cilinder (en ik) niet beschadigd...

Tijd voor een nieuw ontwerp. Ik ga proberen nieuw klittenband te bevestigen met een tacker en het zo te proberen. Daarnaast dien je de schuurtijd te beperken. Het is natuurlijk geen vandiktebank, het is slechts bedoeld om een paar tienden te verwijderen en iets vlak te maken. Ook denk ik dat het mdf met de warmteontwikkeling uit gaat zetten en krimpt als het weer afkoelt, laat staan de kunststof backing van het klittenband. Nu weet ik ook waarom pro machines een stalen rol hebben en de demping uit de doorvoerband halen.. :)

Een wijze les iig!
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Rizz,

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op de bouw van een drumsander / Breedbandschuurmachine , Al neig ik zelf meer naar het ontwerp van Woodentoolman in combinatie met die van Stumpynubs en Simon Heslop op YouTube.
dit heeft als reden dat ik bij verschillende filmpjes de argumenten hoorde of terug las dat de tafel wat wiebelig is, en moeilijk parallel te krijgen is aan schuur rol, Hoe ervaar jij dit?
verder vond ik de doordachte manier van verstel mogelijkheden bij de machine van Stumpynubs ideaal.
Hier een aantal snelle tekeningen van de hoogte verstelling
breedband schuurmachine 1.jpg

Breedband schuurmachine 2.jpg

breedband schuurmachin 3.jpg


Ik heb laatst via marktplaats twee motoren gekocht (1,5pk 220v/380v 2850 rpm) en had al een geschikte frequentie regelaar liggen.
De bedoeling is nu om een motor toe te passen in de breedbandschuurmachine, en met de andere mijn draaibank (een zelfbouw machine van de broer van mijn opa) om te bouwen.
De frequentie regelaar wil ik dan door middel van een stevige stekker verwisselbaar maken voor beide machines.

De machine zelf wil ik opbouwen door middel van betonplex, sterk duurzaam slijtvast.

Voor de schuur rol denk ik aan 2 optie's
enerzijds een MDF schuur rol zoals die van jou, vanwege de uniforme dichtheid van het materiaal.
anderzijds
de machine van Stumpynubs maakt gebruik van een schuurrol gemaakt van een dikwandige pvc pijp, dit bracht mij tot het idee om de pijp te vullen met cement O.i.d. om de rol zo een flinke massa mee te geven vanwege de mogelijke vliegwielwerking. Zou jij dit als zinvol ervaren?

De aandrijving van het materiaal wil ik door middel van 2 aandrijfrollen doen, Een bekleed met grof schuurpapier, en een bekleed met rubber (van een binnenband O.i.d)
aangedreven door een ruitenwissermotor.

Ik ben benieuwd wat jou kijk op de bovenstaande ideeën en combinaties is.

Met vriendelijke groet,
woody
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De rol niet vullen met iets
Stel dat ie uit ballans raakt.
Hoe ga je dat balanceren?
Zou gewoon dikwandige pijp nemen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Daar ben ik het dan wel mee eens. Het wordt lastig om de pijp uniform te vullen met een beton. Daar zou je dan het beste zelfverdichtend beton voor nemen, maar dat is bijna niet te doen voor een leek.. Dat is ook niet in kleine hoeveelheden kant en klaar verkrijgbaar. Vergeet ook niet dat beton best zwaar is. 2,4kg/liter.

De tafel en rol aan elkaar gelijk maken doe je met een vlakke plank met schuurpapier. Die haal je er onderdoor totdat ze gelijk aan elkaar zijn. Ik heb zware deurscharnieren genomen, daar zit geen speling in, dus ik ervaar geen wiebeligheid..
 
P

Pel

Guest
Voor de bevestiging van het schuurlinnen of papier, de schuurrollen die baptist verkoopt hebben een mooi systeem om het schuurlinnen te klemmen, maar of dat over een grotere afstand ook werkt weet ik niet? Ik heb ze voor een ander forumlid Ronny63 geadviseerd (foto) op de vraag hoe de binnenkant van een schaaltje te schuren .

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.