Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Hout drogen in een oven

Over hout drogen is al veel geschreven, zelfs in een magnetron. Maar ik heb toch een praktische vraag.
    Sinds m'n moerbeiboom omgekapt is beschik ik over een verzameling stamdelen van zo'n 30 tot 40 cm lang. M'n idee is hier van doosjes of soortgelijke artikelen van de gaan maken. Bij een eerdere poging heb ik een stamdeel gekloofd in min of meer taartpunt vormige stukken en die in m'n werkplaats leten drogen. Zo nu en dan schaafde ik een vlakke kant aan een brok zodat ik wat later kon zien of het hout nog vervormde.
    Mijn vraag is of het mogelijk is om het droogproces te versnellen door het in een oven te stoppen. De thermostaat gaat van 200F tot 500F en dat is in beschaafde eenheden ca 93C tot 260C. Is hout drogen een optie in een electrische oven en zoja, bij welke temperatuur voor hoelang bij welke dikte van het hout. Het hout staat nu achter in de tuin onder een dekzeil waar de wind vrijelijk onder door kan blazen.

Volgens mij gaat het proces van het drogen dermate ongelijk dat je tijdens het drogen scheuren kunt krijgen en hetzelfde als je het hout erna gaat verwerken. Het vocht zal ongelijk verdeeld blijken en dat gaat niet goed.

Misschien heb je hier wat aan http://www.carvingtoolshop.eu/forum/...hp?topic=540.0
    Nu weet ik dus niet hoe groot jullie magnetron is...
    Heb hier zelf geen ervaringen mee, heb t net even opgezocht. Ben benieuwd wat je gaat doen...

Industrieel hout drogen in een oven gaat bij hogere temperaturen en hogere luchtvochtigheid. Er zijn allerlei schema's, maar alleen verhitten is niet genoeg.

Je zal waarschijnlijk ongelofelijk snel barsten in het hout krijgen, dit inwendig, aan de kopse kanten en aan het oppervlak.
    Industrieel gedroogd hout, wordt ook regelmatige bevochtigd tijdens het droogproces. Als je wil kan ik je hiervan wat informatie bezorgen.
    Je zou de stukken eventueel ook in een droge ruimte (bijvoorbeeld leefkamer of keuken) waar toch een "constante" temperatuur en luchtvochtigheid aanwezig is.

@SamR: Informatie over industrieel drogen van hout interesseert mij wel! ;-)

Gewoon in de oven lijkt me inderdaad wat te mooi om waar te zijn...
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Steven,
    er is onlangs een bijscholing (26 maart '14) geweest in Waregem over het drogen van hout bij de firma houthandel CRAS.
    Deze heb ik gedaan en was heel boeiend hoor. We hebben de ovens binnengegaan en het ganse systeem werd grondig uitgelegd.
    Ik heb hiervan een boek cursus gekregen wat je waarschijnlijk zal interesseren.
    Hij is nu op mijn school en ze zullen hem inscannen, maar wanneer dit zal gebeuren weet ik nog niet.
    Als hij ingescand is en het bestand is niet te groot om door te sturen, wil ik het u wel bezorgen.
    Ik informeer me morgen eens hoe de stand van zaken is.
    Groetjes Didier

@Wim: drogen in de oven, geen idee, het lijkt me dat het dan al snel een te droge omgeving wordt waardoor scheuren snel ontstaan. Ik heb wel wat ervring met het koken van hout (mooie stukjes goudenregen gekregen en dan wil je snel een werkstukje teruggeven). In een oude soeppan een paar uur op laag vuur laten pruttelen, daarna buiten onder een afdakje laten drogen, na een week of twee kleine dingetjes van gedraaid (eierdopjes, servetringen, waxinelichthoudertje). Dat ging prima, geen vervormingen of scheuren. Het waren wel kleine stukjes, het dikste deel was ongeveer 20x10 cm (7,87x3,94")

Je kan dit allicht eens proberen met een klein stukje?

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Steven Gauwberg ik heb het bestand aan u doorgestuurd in een privebericht.

Mvg,
    Sam

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Het gekloofde hout heeft de vorm van taartpunten die op het dikste deel zo'n 3 tot 5 cm dik zijn. Bij het kloven probeer ik een reeds ontstane scheur te gebruiken als beginnetje. Ik heb een eenvoudige vochtigheidsmeter besteld. Zodra die binnen is ga ik wat meten en er proeven mee doen. Dan ga ik wat stukken aan één kant vlakken en zien in hoeverre de zaak vervormt bij welke behandeling.
    Watch this space.

Forum Rechten