Afwerking binnenwanden werkplaats

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nu ik bezig ben met het opkuisen van mijn werkplaats, had ik graag enkele gemetste binnenwanden afgewerkt met plaatmateriaal.

Normaal gezien zou ik een regelstructuur nemen met daarop osb-platen bevestigd.

Maar is het interessant om hiervoor MDF te gebruiken ipv osb?
Je kan het gemakkelijk schilderen, goedkoop en overal te verkrijgen, je kan er ook in schroeven, en het is gemakkelijk te bewerken/plamuren.

Zou iemand mij kunnen vertellen of hier nadelen aan verbonden zijn? waarom gebruikt iedereen OSB ipv mdf?
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste,

Ik denk dat de meeste mensen osb gebruiken omdat:
-standaard verkrijgbaar met tand-groef verbinding
-Volgens mij ook net iets beter vochtbestendig zonder gebruik te hoeven maken van een watervaste plaat
-Persoonlijk vind ik het ook wel een mooi effect hebben. Heb heel m'n zonder in osb afgewerkt en is best een aangenamen ruimte geworden.

Groetjes,

Eli
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
MDF zou ik ook niet nemen ivm vochtgevoeligheid, eventueel de groene waterbestendige uitvoering maar dan is het prijsvoordeel weg.
Pas ook met OSB wel op voor vocht, de ruimte tussen het OSB en de muur moet geventileerd worden, zeker indien er een niet geïsoleerde muur achter zit.

Zelf heb ik de wanden laten stucken en daarop ze geschilderd. wordt de ruimte ook een stuk lichter van maar deze keuze is smaak afhankelijk.
groet
Bert
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Niet de bedoeling om het topic te kapen, maar het is wel in aanvulling op mijn eigen plannen.. Ik ben van plan om een french cleat systeem aan te leggen. De latten komen wel tegen de enkelsteens buitenmuur aan van de berging waar ik in werk. Ik gebruik 18mm 13-laags berkenmultiplex voor de cleats. Deze zijn behandeld met iets, maar moet ik hier ook iets van plaatmateriaal tussen zetten?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Mijn atelier heeft ook 1 enkele snelbouwsteen als buitenwand. Niets van isolatie of waterdichting oid...

Bedoeling is om een houten regelstructuur aan de binnenzijde te plaatsen, op een strook DPC of EPDM. Hierdoor voorkom ik grondvocht.
De structuur zal ook aan de snelbouw bevestigd worden met een strook dpc op de plaatsen waar het hout de muur raakt.
Op het regelwerk plaats ik onderaan een strook MDF (hoogte = 122cm, de standaardbreedte van een plaat MDF) wit geschilderd, waarin ik ook mijn stopcontacten bevestig (op ong. 1,1meter hoogte).

Boven de MDF voorzie ik dan multiplex plaat, niet geschilderd. Hierdoor verkrijg ik een soort lambrisering (met onderaan wit geschilderde mdf, en bovenaan multiplex)

Een beetje zoals dit:
PowerStrip-270x300.jpg

Maar 'Drywall' wordt bij mij multiplex,
en de 'Outlet skirt' is bij mij geschilderde MDF die tot helemaal beneden loopt...

De multiplex voorzie ik om zware bevestigingen te doen zoals kastjes etc...

Alle ramen zullen ook op 122cm hoogte zitten.
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
zeker bij enkelsteens is er een vochrisico. Typische constructie:
1. muur
2. Liefst geventileerde spouw (paar cm)
3. dampdoorlatende folie
4. isolatie
5. dampdichte laag
6. afwerking (plaatmateriaal)
Wellicht zijn er nog bouwkundigen in dit forum met gedachten.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
zeker bij enkelsteens is er een vochrisico. Typische constructie:
1. muur
2. Liefst geventileerde spouw (paar cm)
3. dampdoorlatende folie
4. isolatie
5. dampdichte laag
6. afwerking (plaatmateriaal)
Wellicht zijn er nog bouwkundigen in dit forum met gedachten.

Oh, maar mijn muren moeten niet geisoleerd worden. In een 2de fase (bouwvergunning is ingediend) wordt het dak vernieuwd, en wordt er aan de buitenzijde isolatie en een gevelwerking aangebracht.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
dan wordt het anders Rhynix. Ik zou toch een bouwkundige vragen. De temperatuur binnen zal toch hoger zijn dan achter de te plaatsen wand, ondanks de aan te brengen isolatie. Ventilatie zou dan wellicht al voldoende zijn
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hier is het principe dat ik wil toepassen:

voorzetwand.jpg

Ik denk er nog over om misschien de MDF een 10-tal cm te laten uitspringen, zodat ik er de afzuigingsbuizen kan in verwerken.
De bovenzijde zou dan met scharnieren kunnen geopend worden om de stofafzuiging te controleren.

Op die manier bespaar ik veel geld op multiplex (wat bijna het 3-dubbele kost van MDF), zijn al mijn wanden bekleed, het oogt mooi, en als er iets scheelt aan de elektriciteit of wat dan ook, dan hoef ik slechts een deel van de wand uit te halen (en niet van onder tot boven)

Ik kan op die manier ook eenvoudig aanpassingen maken zoals extra stopcontacten of schakelaars, extra afzuiging, extra isolatie, een ander kleurtje, etc...

MDF is misschien niet zo sterk als multiplex, maar tot op een hoogte van 122cm hangt toch bijna niemand iets aan de muur, alleen er tegen.


Dit zijn de muren waartegen de constructie geplaatst zal worden:
P1060565 (800x600).jpg

Hier enkele zichten van de werkplaats: de werkruimte
P1060570 (800x600).jpg

en een zicht van de andere kant:
P1060569 (800x600).jpg

De indeling van de werkplaats is eigenlijk 1 groot vierkant van 10 x 10 meter, die halfweg in 2 gedeeld is door een (fijn) osbwandje.
Aan de andere kant van de osb-wand staat nog een caravan, een kar en een ponykar, die hier helaas ook altijd een plekje moeten hebben:
P1060567 (800x600).jpg

P1060566 (800x600).jpg

P1060564 (800x600).jpg
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij mij is het gipsplaat op regelwerk en isolatie. Dat is relatief goedkoop, maar vooral geeft de mooiste afwerking. Ben niet zo'n fan van geverfde OSB, de buitenkant is daarmee bekleed en wit geverfd maar de poreuze oppervlakte daarvan maakt dat het snel vuil uitziet door stof en zo dat er in vast raakt.

Als ik iets vastmaak aan de muur doe ik dat gewoon in het regelwerk
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Gipsplaat is ook vochtgevoelig.
En daar moet je ook opletten dat je zware dingen aan het regelwerk ophangt, want de gipsplaat zelf kan niet veel hebben.
Voor lambrisering wordt ook vaak MDF gebruikt.

Maar qua brandveiligheid weet ik niet of MDF beter of minder is ten opzichte van osb of gipsplaat.

Maar als je werkplaats vol met hout staat, is dat eigenlijk ook geen echt argument.

Grts, Raymond
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Tip die ik ooit meegekregen heb en waarvan ik baal dat ik er niet eerder zelf op gekomen was is, eerst een laag underlayment en daar gipsplaat tegenaan.
Nette afwerking die je eventueel kan stucen of anders behangen met glasvezel en je kan er alles zo hoppetee tegenaan schroeven. Underlayment is stukken goedkoper dan multiplex (en je ziet het toch niet), gipsplaat is weer stukken goedkoper dan MDF en mooier af te werken als wandafwerking. Kortom, winwin :) .
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
voor een woning of leefruimte is dit inderdaad aan te raden. Hier gaat het echter om een werkplaats waar ik hoogstens 2 avonden per week, en enkele uren in het weekend werk. Het hoeft dus niet gelikt te zijn. Het mag wel mooi ogen, maar moet vooral praktisch (en goedkoop) zijn.
De wand moet een beetje tegen schokken kunnen, en moet stevig genoeg zijn om er voorwerpen, kasten en rekken aan te bevestigen.

Gyproc is mooi, maar zonder achterliggende laag niet praktisch, en veel werk om te plaatsen (tapen, plamuren, afschuren en schilderen)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik zou de luchtspouw tussen de buitenmuur en de isolatie laag iets groter maken, zo rond de 30 mm, dit voor betere ventilatie tussen de buiten muur en de isolatielaag.
en zou tussen het regelwerk en de de isolatie laag een dampremmende folie plaatsen. Deze komt tegen de isolatie laag en vrij van de buitenmuur.
Verder de MDF 10mm vrij van de vloer houden zodat het geen vocht kan opnemen, en dan een massief (hard)houten plint voorzien.
Je zou voor de multiplex een mooie underlayment plaat kunnen zoeken (hebben ze niet bij de bouwmarkten), deze is wel te vinden voor ongeveer 35 euro / plaat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Oh, maar mijn muren moeten niet geisoleerd worden. In een 2de fase (bouwvergunning is ingediend) wordt het dak vernieuwd, en wordt er aan de buitenzijde isolatie en een gevelwerking aangebracht.

Je tekent wel isolatie aan de binnenkant :confused: Aan de buitenkant isoleren geeft nooit problemen met vocht, aan de binnenkant vaak wel, tenzij correct uitgevoerd met folies enz.

Wat voor snelbouwsteen is gebruikt?

Zolang het aan de buitenkant niet afgewerkt is, is er een risico op vochtdoorslag. Het regelwerk moet dan vochtbestendig zijn, dus bv. van geimpregneerd vuren. Ook de afwerking moet watervast zijn. Je kan kiezen voor OSB, underlayment, MDF of spaanplaat. Is allemaal in watervaste vorm verkrijgbaar. Ik zou geen normaal MDF gebruiken.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Je tekent wel isolatie aan de binnenkant :confused: Aan de buitenkant isoleren geeft nooit problemen met vocht, aan de binnenkant vaak wel, tenzij correct uitgevoerd met folies enz.

Ik heb die er achteraf toegevoegd na de opmerking van Bert2 :p Een 4-tal cm isolatie zou geen kwaad kunnen in afwachting van de 2de fase :D

Wat voor snelbouwsteen is gebruikt?

Het zijn de klassieke snelbouwstenen, 14cm breed, dit stond er al bij aankoop van het magazijn.

Zolang het aan de buitenkant niet afgewerkt is, is er een risico op vochtdoorslag. Het regelwerk moet dan vochtbestendig zijn, dus bv. van geimpregneerd vuren. Ook de afwerking moet watervast zijn. Je kan kiezen voor OSB, underlayment, MDF of spaanplaat. Is allemaal in watervaste vorm verkrijgbaar. Ik zou geen normaal MDF gebruiken.

Als tussen de regelstructuur en de snelbouw een folie geplaatst wordt, dan hoeft de afwerking niet watervast te zijn, toch?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Als tussen de regelstructuur en de snelbouw een folie geplaatst wordt, dan hoeft de afwerking niet watervast te zijn, toch?
let wel op dat je de folie niet direct tegen de snelbouw aan plaatst, maar een luchtspouw ertussen voor de ventilatie, anders krijg je schimmelvorming.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De term snelbouwsteen zegt me niets. Wel porobrick, kalkzandsteen enz.

In theorie hoeft de binnenkant niet watervast te zijn, maar het is geen woning, dus niet altijd verwarmd. Hierdoor is het er soms vochtiger. MDF is daar erg gevoelig voor. Je krijgt snel schimmel / zwarte vlekken. Ik vind (normaal) MDF vooral geschikt om snel en goedkoop meubels te maken, niet echt als bouwmateriaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.