kambala vloer bleken / rustiger maken

Pam

Nieuw lid
22 apr 2014
2
0
Hallo woodworkers!

Graag maak ik als noob gebruik van jullie uitgebreide hout kennis en ervaring...

Onlangs hebben mijn vriend en ik een appartement gekocht waar een vrij klassieke parketvloer in lag.
Smalle stroken, roodbruin, glimmend gelakt. Op zich een mooie vloer, maar niet onze smaak voor de woonkamer.
Daarom besloten om hem voorzichtig te verwijderen en opnieuw te leggen, schuren en behandelen in de andere kamers.

Met een proefplankje onder de arm naar de vloerenwinkel; het blijkt te gaan om een driestrooks duoplank met een toplaag kambala / iroko hout.
Eerder heb ik eraan gedacht (qua uitstraling) om de vloer dekkend wit te verven, maar aangezien dit een bijzondere houtsoort blijkt te zijn, lijkt me dit nu erg zonde.

Omdat de kleur me wel te donker roodbruin is vroeg ik me af welke afwerking ik aan de vloer kan geven om het wat te bleken, zodat het een rustiger uitstraling / gedemptere kleur krijgt?
Ik heb al wat zitten zoeken naar whitewashen e.d. maar ik vind voornamelijk voorbeelden op eiken en het lijkt me niet dat het effect op kambala hetzelfde zal zijn.
Ook wil ik de hele vloer rustiger, en juist geen wit effect in de nerven. Zou je bijvoorbeeld met een grijze of witte kleurolie het rood wat kunnen dempen?
Heb voor het idee een foto erbij gedaan hoe de vloer er uitzag, nog met de oude laklaag, en hoe deze er nu, na 2e schuuromloop, er uit ziet.

slaapkamer vloer.jpg

vloer geschuurd.jpg

De toplaag zou ik met een skyltlak of matte vloerolie willen doen, mede afhankelijk van de basislaag.

Ik hoop dat jullie hier een idee over hebben?
Alvast bedankt!

Groet,
Pamela
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je deze uitstraling wilt behouden, dan idd Skylt. Zo onbehandeld is de vloer al een stuk rustiger. Verreweg de meeste behandelingen maken de vloer donkerder.
 

Pam

Nieuw lid
22 apr 2014
2
0
Hi Rizz,

Dank voor je reactie. Ben het met je eens dat de vloer nu al een stuk rustiger is, ik zou het rood er echter nog iets uit willen halen.
Wat ik heb begrepen is dat je met beitsen de hele vloer kleurt en met olie vooral de nerven accentueert.
Wat zou het effect zijn van een verdunde, transparant witte beits met daarover de skylt?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik ben geen ster hierin, dus ik zou zeggen, maak eens wat proefstukjes..

Maar even afwachten wat de goeroe's hierover zeggen.. ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er is maar één manier om er achter te komen wat afwerkingen ECHT met je hout doen en dat is het uitproberen. Ik zou ook proberen om transparant wit te gebruiken. Wat daar overheen komt is niet zo spannend, Osmo, Skylt, trae-lyx, allemaal kwaliteit en qua prijs ontloopt het elkaar ook niet idioot veel.

Een andere optie om te proberen zou water- of alcoholbeits kunnen zijn: http://www.waterbeits.nl/waterbeits-wit.html. Ik heb daar mooie resultaten mee behaald op jatoba. Het geeft, mits uiteraard goed toegepast, een mooie witte zweem. Je moet dan wel echt de vloer helemaal kaal hebben, anders krijg je vlekken. Ook dit weer eerst uitproberen tot je de juiste verdunning hebt gevonden voor jouw hout. Afwerken met een product op oliebasis (nooit op waterbasis, want dan lost de waterbeits weer op :D).

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.