"Klooster" tafel.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Deze tafel werd besteld met drie foto's er bij, of ik die zo na kon maken. Dat kon natuurlijk. Moest wel iets aanpassen omdat de constructie van het onderstel vreemd iel was uitgevoerd, de bevestiging aan het blad was erg smal waardoor een wankele constructie zou ontstaan. Dat heb ik aangepast door boven en onder dezelfde liggers te maken. 't Is niet mijn eigen smaak, maar de klant vind het helemaal geweldig en qua stoer heeft het wel wat als je hem in het echt ziet.

Materiaal blad grenen van 7.5x17.5cm, gevlakt bij een houthandel in Zwolle (Rick heeft nog pijn in zijn rug vrees ik) omdat mijn eigen vlak vandiktebankje stuk was, verlijmd met witte houtlijm, geschuurd tot 240, gekleurd met waterbeits am. noten (een poepkleur, volgens de eerdergenoemde Rick), daarover drie dunne lagen osmo mat.

Materiaal onderstel vuren, poten 10cm dik en op zijn breedst 16cm, liggers 19x7cm, vlakbalk 10x10cm. Vorm van de poten met de lintzaag gezaagd, vervolgens geschuurd tot 240, geplamuurd waar nodig, twee keer gegrond, drie keer geverfd met acrylverf antiekwit waarover nog een laag matte meubellak.

De liggers zijn met grove houtdraaibouten, beuken deuvels en witte houtlijm aan de poten bevestigd. De poten zijn met voldoende ruimte om werking op te vangen met houtdraaibouten aan het blad geschroefd.

Handicap bij het bouwen van dit soort zaken is dat het niet in mijn schuurtje past en bijna alles moet gebeuren bij redelijk weer in de tuin. Kan dus even duren, zo'n project. Dit was het eerste grotere project in lange tijd na een periode met allerhande blessure's en ziekte, het is goed om te merken dat het allemaal weer redelijk gaat qua conditie, concentratie en overzicht.

Een en ander resulteert in een tafel die indien nodig ook gebruikt kan worden als schuilkelder, ik heb nog nooit zo'n idioot stabiele, zware tafel gezien, laat staan gebouwd. De klant was er uitermate blij mee, en dan ben ik dat ook!

De foto-impressie:

blad kaal.jpg

Het verlijmde, nog ongekleurde blad.

blad kleur.jpg

Het blad in kleur maar nog zonder osmo.

poten mal.jpg

De balkjes voor de poten met de mal.

poten gezaagd.jpg

De gezaagde poten.

poten compleet.jpg

De complete poten. Op de achtergrond mijn mobiele gereedschapskast. Over een paar weken zal ik daar een omschrijving van geven, tegen die tijd weet ik of het bevalt en echt handig is.

onderstel.jpg

Het onderstel in elkaar, in de verf.

Tafel af.jpg

Het uiteindelijke resultaat.

Groet, Rob.
 

Bijlagen

  • SAM_2813.jpg
    SAM_2813.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 784
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie uitvoering en respect voor wat je hebt gerealiseerd.
De gebruikte houtsoorten ben ik niet zo aan. Ik had hem liever gezien in eikenhout. Maar ja, zoals je al aangaf is de klant koning.
De vormgeving of stijl is wel goed hoor.
Doe zo verder.
 
A

Athanor

Guest
Zo! Dat is een monstertafel zeg! Mooi project, dat is leuk aan zo'n opdracht, je maakt nog eens iets speciaals dat je zelf niet zo snel op stapel zult zetten:)

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo, daar kan je nog eens op dansen bij een feestje :) Mooi resultaat vind ik. Alleen de voetjes vind ik wat minder. Je hebt overal mooie vloeiende lijnen of visueel interessante profielen. Bij die voetjes lijkt het een beetje alsof je er op het laatst achter kwam dat de tafel twee centimeter te laag was en er gauw een paar stukjes multiplex onder gelijmd hebt. Ik denk dat je daar een mooier profiel had kunnen kiezen. Desalniettemin: mooie tafel!

Arthur
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Sirjacobsd & Rudy: Een eiken blad was inderdaad mooier geweest en had beter gepast bij deze tafel, maar ja.... De maker wikt, de klant beschikt. Prijs van dik eikenhout speelde in belangrijke mate mee. Een tafel uit deze minder kostbare houtsoorten is voor meer mensen betaalbaar en men heeft dan toch een massief houten tafel.

@Fons: monster is het goede woord. Het ding is monsterlijk zwaar :mad:

@Arthur:in het echt valt het mee, de voetjes zijn afgerond en lopen wel mee in het geheel. Zo stond het op de foto, zo moest het worden, maar een wat grotere voet die ruim afgeschuind was, gelijk het schuine deel aan de ligger, was inderdaad mooier geweest.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik vind het wel wat. Ik hou wel van groot en zwaar.. Als ik ooit nog een wat grotere huiskamer heb, bouw ik een tafel die je met zeker 4 man moet versjouwen.. :)

Ook het ontwerp smaakt me wel, het contrast is erg mooi!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Over smaak valt niet te twisten,

persoonlijk niet mijn stijl, maar wel knap dat je dit hebt kunnen maken.

Heb zelf ook eens meubeltjes verkocht, grenen, log, dacht dat ik die nooit kwijt zou raken, bleek er iemand net te verhuizen naar Oostenrijk en was op zoek naar net zoiets.

Het enige aan het geheel wat ik een beetje raar vind, is dat het onderstel in de verf staat, terwijl het blad gekleur dis, ik zou het onderstel dan ook in een witte beits of zo gezet hebben, maar ja, klant is koning.

Vakwerk afgeleverd.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Leuke tafel. Ziet er lekker ambachtelijk uit, met ruim genoeg materiaal voor wel 2 tafels ;)

Jammer als niemand het oppikt, dus bij dezen: dat lattenstoeltje waarvan je zeer strategisch op 7 (!) foto's kleine stukjes laat zien, krijgen we dat ook nog even volledig in beeld?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dank voor de complimenten!

@Kor: van die stoel kan ik best een foto maken, maar ik heb geen foto's van het bouwproces. De foto's van de tafel zijn genomen omdat de klant dat graag wilde, normaliter vergeet ik het altijd. De lattenstoel is deel van mijn voorbeeld-tuinmeubilair wat ik laat zien als mensen zoiets willen hebben. Zat ook daar dan een draadje aan wagen, maar het is zeker geen hogere timmermanskunst :)

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kastanjeboom, dat is een beetje vragen naar de bekende weg.

Foto 6 laat de sleufgaten in de poten zien.

In de tekst van Rob staat:
De liggers zijn met grove houtdraaibouten, beuken deuvels en witte houtlijm aan de poten bevestigd. De poten zijn met voldoende ruimte om werking op te vangen met houtdraaibouten aan het blad geschroefd.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Dit is al een wat ouder draadje, maar ik moest toch even zeggen dat ik dit een mooie stoere tafel vind hoor! Complimenten.
Ook ik zou een paar dingetjes veranderen ivm smaak maar de zware bouw en de bouwkwaliteit staan mij wel aan! Heel vet!
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Ik vind het een mooie tafel, als ik klant was had ik 'm iets langer gewild.

Hoe lang en breed is deze?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het lijkt me erg leuk om te maken, en het ziet er super strak uit op de foto. ik heb wel eens en soortgelijke project gedaan als theater vormgeving. Maar eerlijk gezegd vind ik de stijl erg lelijk. Een kennis van mij vaart op een charterboot en heeft in zn dagverblijf eiken houten versies die zijn ook lekker robuust. Geef mij maar een George Nakashima tafel.
Ben erg benieuwd naar je verrijdbare gereedschapskast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.