Voorstellen en vraag over Makita invalzaag

22 apr 2022
1
1
Rottevalle
Dag Jan,

Jouw probleem met het "hout verbranden " had ik ook met mijn Makita invalzaag.
Oké, als een zaagblad bot is, zaagt het uiteraard minder. Maar indien je met de geleider werkt, is de voorwaarde dat het zaagblad evenwijdig aan de geleider moet lopen, en daar zit het probleem.
Makita heeft de kunststof "gradenboogjes" waar de motor behuizing op vast zit, niet verpent met de zool, maar met schroeven in te ruime gaten gemonteerd. Oplossing is de machine naar beneden drukken en met een touwtje vast zetten en m.b.v. een mooi balkje / koker o.i.d. , machine op de kop en (bij voorkeur met schuifmaat) controleren of het zaagblad evenwijdig zit met de zool. 0,5 mm is al veel te veel!
Aan één kant schroeven beetje los- gradenboogje verschuiven- en weer controleren, net zolang tot je evenwijdig aan de zool bent... Een zaag van 2,2 mm dik, wil nu eenmaal niet overdwars rechtlijnig zagen.
Succes !

Vr.gr. Paul
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
En toch wil ik Paul even bedanken, ik lees het toevallig. Mijn sp6000 deed afgelopen weekend ook ineens lastig, brandplekken die ik normaal nooit zie en de zaag voortbewegen was zeer zwaar.
Van de 4 schroeven zaten er 3 vrij los en het blad stond in de laagste stand voor en achter bijna een volle millimeter uit parallel met het kanaal in de voet die over de geleiderail loopt.
Deze ga ik onthouden, bedankt Paul!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Hier ook de problemen met de Makita SP6000. Gaat met echt heel veel moeite door een plaatje MDF. Navraag bij de winkel leert dat dit niet zou mogen(!) en verwijzen mij door naar Makita. Deze geeft aan dat MDF verlijmd is en deze lijm door de hitte van het zaagblad smelt en daardoor wrijving veroorzaakt voor het zaagblad. ADVIES: het speciaal voor MDF zijnde Makita zaagblad aan te schaffen. OF Het huidige (standaard 48 tands blad) te laten slijpen.
Dat, nu ik mij er in aan het verdiepen ben, de machine nooit echt soepel (lees gemakkelijk) heeft gezaagd schijnt te komen dat ik er als eerste MDF mee heb gezaagd!

Op één of andere manier had ik dit niet verwacht van de Makita SP6000 alsook niet de reactie van Makita Nederland.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Ook ik wil Paul graag even bedanken, ik gebruik de zaag nog steeds en ga hier nog eens naar kijken :)
Leuk dat zo'n onderwerp na zo veel jaren terug komt.

En Kor, ik weet niet op welke leeftijd ze bij jullie aan het bier zitten maar onze zoon is inmiddels 9, die zit nog aan de sinas :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.