Voorstellen en vraag over Makita invalzaag

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Hallo mensen, bij deze wil ik me graag voorstellen en ik heb meteen een vraag :eek:

Ik ben Jan, ik ben 46, getrouwd en woon samen met mijn vrouw en ons zoontje van anderhalf in Hengelo.

Ik klus veel aan ons jaren 30 huis en ben er zo achter gekomen hoe leuk houtbewerken kan zijn. Als ik de werkstukken hier zo zie voel ik me vaak klein, van huis uit heb ik een heel andere achtergrond (ik ben software engineer) en ik kom er telkens achter dat voor het houtbewerken een heel andere discipline en intelligentie nodig is. Dat houdt (hout) het allemaal spannend en interessant.

Ik heb wat handgereedschap en een bovenfrees en een zaag, daarmee kan je al heel wat. Over die zaag gaat mijn vraag: het is een invalzaag, Makita SP6000 met zo'n rail er aan. Het lijkt een prima ding maar als ik er mee zaag zijn telkens de zijkanten van mijn werkstuk zwart. Ik heb al van alles geprobeerd, in 3 of vier gangen zagen (zou toch niet nodig moeten zijn), zaag sneller of langzamer voortbewegen, hoger of lager toerental, maar helemaal mooi wordt het nooit. Zie hieronder voor een paar foto's van een MDF kastje dat ik gemaakt heb en een grenen tafelblad waar ik een stuk heb afgezaagd. Telkens van die zwarte randen.

Nou kwam ik ergens op internet een verhaal tegen van een Dewalt zaagtafel die afgesteld moest worden, zou dat met mijn zaag ook het geval kunnen zijn? Ik heb hem nieuw gekocht dus dat zou toch goed moeten zijn?

Kan iemand me hier mee helpen? Bij voorbaat dank!


z1.jpg

z2.jpg

z3.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoogst waarschijnlijk heb je de verkeerde keuze van zaagblad op uw machine.
Het aantal tanden, soort tanden, massief of plaatmateriaal zaagbladen spelen hier zeker een grote rol in.
Snijdend gereedschap gebruiken is ook een must.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Is je zaagblad nog wel scherp? Die tanden kunnen heel snel bot worden als je er een of ander materiaal mee zaagt.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Jan,

Wat ik zo zie lijkt het alsof er een doorslijpschijf voor steen inzit, of een onwijs bot zaagblad. Ik heb met een vergelijkbare zaag (Festo TS55 en ATF55), maar zelfs na een paar meter kwaliteitslaminaat is het nog niet zo gek.

Wat mij voornamelijk verbaast zijn de resultaten bij het MDF, met de zwarte randen i.p.v. volledig zwart.

Kan je voor de gein eens een fotootje van het zaagblad maken?
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik heb dezelfde Makita invalzaag, en heb dit nog nooit gehad... Het lijkt me inderdaad dat je zaagblad of ontzettend bot of ontzettend vies is.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
eerste stap is denk ff je blad er uit halen,
en ff wassen met dreft en een ouwe tandeborstel daarna heel goed afdrogen en de tanden bekijken
of die nog enigzinds in orde zijn, zo ja gewoon weer er in douwe en nog eens probere!
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Idem als lmco.

Goed zaagblad.

Staat de zaagmachine op de rail wel 'correct'? Je kunt de afregeling doen met die 2 kleine draaiknoppen om de zaag vaster op de rail te plaatsen. Staat de ene knop niet TE hard opgespannen, terwijl de andere bvb niet aangespannen is?

Anders gewoon ff proberen met ander zaagblad.

s
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik zou voor het schoonmaken oven en grill reiniger nemen. Dit is veel sterker dan afwasmiddel. De verkleuring is zeer ongewoon. Een botte zaag geeft over het algemeen een verbrand spoor over een veel groter deel van de dikte van de plaat niet alleen de toplaag.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Bedankt mensen, geweldig zoveel reacties, ik had geen idee waar te zoeken en nu heb ik al een boel tips. De machine is anderhalf jaar oud maar ik gebruik hem nu pas, had eerder jammer genoeg geen tijd.

De meesten lijken aan het zaagblad te denken. Ik heb hem misschien een keer of 6 gebruikt en alleen wat MDF en grenen gezaagd.

Zaagblad schoonmaken ga ik komend weekend proberen, zal laten weten hoe het gaat. Anders koop ik gewoon een ander blad, is niet zo schreeuwend duur.

Hieronder een paar foto's van het zaagblad, volgens mij (met wat ik er van weet :)) ziet het er niet zo slecht uit; dit is het blad wat er standaard bij zat, met 48 tanden.


7K1_4166.jpg

7K1_4167.jpg

7K1_4173.jpg
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Hmm, het zaagblad ziet er niet echt vies uit (in ieder geval niet zo vies als die van mij enige tijd geleden :eek:). Als je er nog maar zo weinig mee hebt gezaagd, kan het blad ook eigenlijk nog niet bot zijn
Misschien moet je het toch ergens anders zoeken. Bijvoorbeeld zoals al aangegeven de uitlijning op de lineaal?
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Volgens mijn klemt het materiaal tussen zaagblad en langs geleider. Als je een stukje zaagt zo vrij uit de hand dus zonder langs geleider en je krijgt geen zwarte randen dan staat je langs geleider zeker niet goed.

Groetjes Marc.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik vind het een raar zaagbeeld, in die zin dat alleen de in- en uittrede zwart geworden zijn. Bij een bot of zeer vuil zaagblad heb je een vrijwel geheel zwarte verkleuring van de zaagsnede.
Stel je de zaagdiepte juist in ? Dat wil zeggen, de diepte van de zaag zodanig instellen dat de tand nét of maximaal de hele tand, boven (in dit geval onder) het te zagen hout uitkomt. Het lijkt me namelijk dat wanneer de langsgeleider verkeerd staat en dus het hout tegen de zaag drukt, de hele zaagsnede zwart wordt. Je voelt dan ook meer weerstand bij het zagen op in en uittrede van het hout.
Indien het mogelijk is, kun je proberen een minder fijngetand zaagblad te nemen, 24 tands o.i.d.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Met MDF kun je dit zaagbeeld krijgen door de verschillende dichtheden in de plaat. Aan de rand is het materiaal harder en is daardoor feitelijk zwaarder voor de zaag. Daar zal het aan de rand eerder verbranden.
Vandaar ook dat bij het volle hout over de gehele dikte verbranding optreedt. Zie eerste post.

Dat verklaart echter niet waarom het hout verbrandt. Even wat mogelijkheden:
(1) De zaag staat op een lineaal. Dus 'klemmen' zou kunnen, maar dan omdat de zaag scheef op de lineaal staat. Zou kunnen.
(2) De zaag wordt veel te langzaam door het materiaal bewogen.
(3) Verkeerde afstelling van de zaaghoogte. Zou kunnen, maar leidt normaal gesproken niet tot problemen.

Nog andere ideeen?
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Zaag je niet te traag? Je hoeft er niet door te lopen, maar het is ook niet de bedoeling om seconden nodig te hebben om 1mm verder te raken met je snede.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat zaagblad ziet er inderdaad nog netjes uit, dat zal het waarschijnlijk niet zijn. En wat eerder al werd gezegd, met 6 tot 10 keer wat zagen mag hij ook nog niet bot zijn.

Dat, samen met de uitleg van Bean over het zaagbeeld bij MDF doet vermoeden (zoals eerder ook genoemd) dat je de zaag niet lekker op de liniaal hebt gesteld.

Wat je kan proberen is de zaag op de liniaal zetten en kijken of je 'm naar links en rechts kan bewegen (voor / achter zal wel lukken hoop ik ;) ). Als dat kan (iets is al veel), dan moet je de invalzaag stellen op de liniaal. De handleiding zegt dat er 2 stelschroeven op de machine zitten, maar waar, geen idee. Ik ken 't ding niet. Maar het zal ergens op de zool zijn.

Mocht je de handleiding kwijt zijn: http://icmsmakita.eu/cms/custom/nl/user_manual/SP6000 pdf.pdf
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Jan!

Je eerste vraag is gelijk een topper! Roept heel veel op en kan een leerzaam topic worden. Buiten de genoemde opmerkingen heb ik echter geen notie wat er aan de hand kan zijn dus ik ben zeer benieuwd naar de oplossing;)


Fons
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Met MDF kun je dit zaagbeeld krijgen door de verschillende dichtheden in de plaat. Aan de rand is het materiaal harder en is daardoor feitelijk zwaarder voor de zaag. Daar zal het aan de rand eerder verbranden.
Vandaar ook dat bij het volle hout over de gehele dikte verbranding optreedt. Zie eerste post.

Dank voor je uitleg, klinkt aannemelijk.
Waarschijnlijk is de verbranding van massief hout te wijten aan het aantal tanden ? Schulpen doe je immers met minder tanden.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Dat zaagblad ziet er inderdaad nog netjes uit, dat zal het waarschijnlijk niet zijn. En wat eerder al werd gezegd, met 6 tot 10 keer wat zagen mag hij ook nog niet bot zijn.

Dat, samen met de uitleg van Bean over het zaagbeeld bij MDF doet vermoeden (zoals eerder ook genoemd) dat je de zaag niet lekker op de liniaal hebt gesteld.

Wat je kan proberen is de zaag op de liniaal zetten en kijken of je 'm naar links en rechts kan bewegen (voor / achter zal wel lukken hoop ik ;) ). Als dat kan (iets is al veel), dan moet je de invalzaag stellen op de liniaal. De handleiding zegt dat er 2 stelschroeven op de machine zitten, maar waar, geen idee. Ik ken 't ding niet. Maar het zal ergens op de zool zijn.

Mocht je de handleiding kwijt zijn: http://icmsmakita.eu/cms/custom/nl/user_manual/SP6000 pdf.pdf

Even een aanvulling op jou bericht. De nederlandse gedeelte begint vanaf pagina 31 en je vind de stelschroeven (23) op 5
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.