Paddestoelen met tandenstokers

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na een tijdje niet meer gedraaid te hebben door het drukke behangen van onze living, keuken en veranda heb ik vandaag nog vlug iets gedraaid om mijn gedachten op iets anders te zetten.
Het zijn paddestoelen geworden om tandenstokers in te steken.
Linkse paddestoel is taxus en de rechtse is pruimelaar.
Ze zijn onbehandeld en juist opgeschuurd tot korrel 400.
P4200961.jpgP4200962.jpg
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Is idd een leuk idee, misschien iets voor het terras van onze theeschenkerij, ff de directie polsen.

gr Leendert
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heb zo'n 200 paddenstoeltjes gedraaid voor de doopsuiker van m'n dochter, maar dan zonder ruimte voor tandenstokers ;-).
Ben je zeker dat die linkse taxus is? Die schors ziet er niet uit als van taxus vind ik, en het kleurverschil spinthout/kernhout is minder groot dan ik zou verwachten...

Kan natuurlijk aan de foto liggen ook, of aan de behandeling ;-).

Mooi!

Steven

Edit: Taxus is ook behoorlijk giftig, is het dan wel een goed idee om daar tandenstokers in te doen?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Steven,
Het is degelijk taxus hoor. Het komt uit mijn tuin, maar lag al enkele jaren in mijn tuinhuis in een of ander hoekje verborgen.
Niet bij stilgestaan of het giftig is, je hebt zeker een punt hoor Steven.
Zou dat nog giftig zijn na enkele jaren van uitdrogen? Ik zal hem maar als decoratie gebruiken uit veiligheid.
Is er iemand die hier een antwoord op heeft?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Taxus heet niet voor niets venijnboom in het Nederlands, alles van die boom is giftig en niet zo'n klein beetje ook ( dus ook het schuurstof) op uitzondering van de rode besjes, maar de pitjes in de besjes zijn net zo giftig. Het toxine van de taxus bestaat taxine en taxol waarvan de laatste gebruikt wordt in de bestrijding van kanker( het voorkomt geen kanker) .1 Gram is voor mensen dodelijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijlgif#Nederland.
Er bestaan trouwens lijsten met giftige houtsoorten, al is het dragen van een (fijn) stoffilter altijd aan te raden want stof is sowieso niet goed om in te ademen. Ik zal eens op zoek gaan naar die lijst en een link plaatsen.

- - - Updated - - -

Als je de binnenkant aflakt is het gevaar al een stuk minder, alleen schuren zonder adembescherming zou ik toch niet doen en goed je handen wassen na afloop.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik gaf onze buurman, 2 deuren verder, bijna een hart stilstand toen Ik zo’n jongen van een jaar of 10 was, Ik was namelijk in hun Taxus boom geklommen en was volop bessen daarvan aan het eten, “DIE ZIJN VERGIFTIG" riep hij tegen mij, antwoord van mij, ja dat weet ik wel, maar Ik spit de pit uit :rolleyes:.

Hier eten de herten de bladeren/naalden en eindjes van de Taxus struiken zonder nadelige gevolgen, deden dat jaar na jaar in mijn tuin in London, met gevolg dat het zo maar een schriel bosje bleef.

Paarden kunnen er niet tegen schijnbaar, maar meeste mensen eten dat hout niet denk ik :confused: :rolleyes:, droog Taxus hout waar dan het puntje van ander hout in contact mee komt dat dan gebruikt word als tanden stoker is volgens mij totaal ongevaarlijk, en Ik zou er helemaal geen probleem in zien om dat te gebruiken, nou om aan het Taxus hout zelf te gaan knagen, dat zou ik je afraden :eek: :D.

Hier een (slechte) foto van een stel paddestoelen, deze zijn meest Appel, en een paar zijn zwart Noten.
Mushroom batch.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.