Gefineerd blad hufterproef aflakken

Vrouwtjeskip3

Nieuw lid
18 apr 2014
10
0
Beste mede houtbewerkers,

Voor een plaatselijk poppodium (Xinix Nieuwendijk) heb kleine bar tafeltjes gemaakt (500 x 1000). De kern is van watervast MDF (v313) met daarom heen als basis fineer teak, en het inlegwerk van Kersen, Esdoorn en Eiken. Nu wil ik de tafels zo afwerken dat ze goed tegen water kunnen, maar ook gaan er mensen vanuit verveling natuurlijk proberen de tafel te beschadigen. Zo zal er met de onderkant van bierflesjes op tafels worden geslagen (karteltjes) en er staan soms ook kaartjes op tafel, dus tegen kaarsvet moeten ze ook kunnen. Ik begrijp dat het onmogelijk is om het tegen alles te beschermen, maar wat zijn de beste opties om de tafels af te werken? Hieronder ziet u de twee tafeltjes:

IMAG1384.jpgIMAG1383.jpg

Groeten,
Henri Koekkoek
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je in dit geval het beste er een met glasvezel versterkte laag epoxy op kunt gieten.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Oh ja, ik zie dat het je eerste bijdrage is; welkom op het forum! En gelijk een mooi werkstuk. Heb je nog foto's van het maakproces?


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zere mooie tafeltjes voor een poppodium.
Zou bootvernis geen optie zijn? Is zeker slijtvast en watervast.
 

Vrouwtjeskip3

Nieuw lid
18 apr 2014
10
0
Bedankt voor het warme onthaal! Fijn om met enthousiaste mensen over houtbewerking te praten! @Athanor --> Ga je die glasvezels niet zien? Of wordt het een compleet transparante laag? @ Sirjacobsd --> Wat versta jij precies onder bootvernis? En welk merk zou jij dan gebruiken.
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij hoeft dat niet, er worden ook boten mee afgewerkt. Misschien kan Jaap er iets over zeggen, die heeft er ervaring mee!

Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb een aantal jaren geleden met bootvernis gewerkt en dit werd toegepast om hele grote bekistingen voor beton in te gieten die wel tientallen malen gebruikt werden na elkaar.
Welk merk dit was weet ik spijtig genoeg niet meer en waar het vandaan kwam ook niet meer.
Je moest daarvan een 3 à 4 lagen geven.
Vandaar dat ik de tip gaf bootvernis.
Waar je het kan vinden in Nederland weet ik zeker niet omdat ik van België ben.
Misschien kan je daarover wel iets vinden op internet.
Ik kan deze week eens informeren bij de verkoper die met vernis komt naar onze school.
Mocht ik iets meer weten, dan laat ik iets weten.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het voor buiten of voor binnen gebruik? Voor buiten zou je, zoals Fons al aangeeft b.v. heldere UV bestendige epoxyhars kunnen gebruiken in combinatie met een hele dunne geweven glasmat 80 a 120 gr. Die is nagenoeg onzichtbaar in de epoxylaag en geeft een goede versterking van het oppervlak. Vernis heeft als nadeel dat het, in geval van reparatie, geheel weggeschuurd moet worden, maar een goede PU lak geeft wel een goede bescherming.
Voor binnen zou ik ook overwegen om een hardwax olie van b.v. Osmo te gebruiken. 3 lagen volgens de regelen der kunst (ruim opbrengen en na ongeveer een kwartier het overtollige met een schone doek wegnemen, droogtijd tussen de lagen 24 uur) opbrengen geeft een, vind ik, erg mooi resultaat en het is erg goed te repareren. Licht schuren en opnieuw een laagje aanbrengen houdt het geheel jaren en jaren mooi. Een deukje kan je eventueel er uit stomen met een natte doek en een strijkijzer, mits je goede lijm hebt gebruikt bij het fineren. Ik hoop ook dat je redelijk dik fineer hebt gebruikt, anders is de 1e optie bijna de enige die een goede bescherming geeft.

jaap
 

Vrouwtjeskip3

Nieuw lid
18 apr 2014
10
0
@ Sirjacobsd --> Dat is inderdaad jammer. Maar België is voor mij geen probleem, ik zit op kot in Gent (ik volg daar de opleiding Houttechnologie). Ik weet een winkel te zitten die allemaal van deze producten verkopen (Brusselsesteenweg). Ik ga het daar ook eens vragen @jaap --> Super bedankt! Het is voor binnen, maar de omstandigheden zijn die van buiten. Dus dit ga ik zeker overwegen om voor de Epoxy te gaan! Super, dat enthousiasme wat hier leeft!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Als luxe oplossing zou je als hufterproofing een laag glas/epoxy kunnen aanbrengen en dat vervolgens voor de mooi afwerken met een paar lagen blanke DD lak.
Ik heb eens mijn houten aanrechtblad helemaal in de DD gezet en dat ding geeft na jaren nog steeds geen krimp. Zelf zonder epoxy, maar ik sla dan ook nooit met opzet bierflessen stuk op mijn aanrecht. :)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier zitten al heel wat uurtjes in verwerkt en daarvoor het volle respect van mij.
Zeer mooi. Heb je al een vernisproduct aangeschaft?
Inlegwerk fineer was één van mijn opdrachten voor m'n leerlingen in een kastje, opdienplateau, fotokader, enz.
Nu doe ik dat nog weinig wegens de laatste jaars die ik nu heb. Deze zijn 19 à 20 jarigen.
Hier enkele foto's.
tentoonstelling 21 en 22 juni 2008 025.jpgtentoonstelling vti Menen schooljaar 2008  2009 034.jpgtentoonstelling vti Menen schooljaar 2008  2009 045.jpgleerlingen 3Hb1 maand mei schooljaar 2006    2007 011.jpg
 

Vrouwtjeskip3

Nieuw lid
18 apr 2014
10
0
Ziet er ook zeer goed uit!! Zijn die inlegstukken gekleurd? Ik ga denk ik toch voor de DD-lak, omdat ik bang ben dat met epoxy de hout "look" compleet verdwijnt, en het meer op kunsttof gaat lijken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Alle fineer houtsoorten zijn natuurlijk, maar hetblauw-groene is es fineer (in een badje waarschijnlijk) gekleurd door een firma.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hier een vote voor vele lagen transparante en evt. matte 2 componenten PU lak. Epoxy is zeker ook een optie maar wat bewerkelijker te doen
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Henri (vrouwtjeskip3) mijn complimenten aan deze toch wel zeer mooi kunstwerken.
Ikzelf zou waarschijnlijk het geduld niet hebben om dit te maken.
Ik heb dit zelfs nooit gemaakt op school. Dus ik zal eens googelen om te zien hoe dit proces juist in zijn werk gaat.
 

Vrouwtjeskip3

Nieuw lid
18 apr 2014
10
0
Ik ben toch gegaan voor de DD-lak. Er zit nu één laag op, en de namen van de landen moeten er nu op geschreven worden. Hierna komen er nog twee lagen op. Met welke stift/pen/verf is dit het beste? Zodat het goed zichtbaar is en de volgende laag deze tekst niet oplost??
IMAG1428.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.