Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Gefineerd blad hufterproef aflakken

Beste mede houtbewerkers,

Voor een plaatselijk poppodium (Xinix Nieuwendijk) heb kleine bar tafeltjes gemaakt (500 x 1000). De kern is van watervast MDF (v313) met daarom heen als basis fineer teak, en het inlegwerk van Kersen, Esdoorn en Eiken. Nu wil ik de tafels zo afwerken dat ze goed tegen water kunnen, maar ook gaan er mensen vanuit verveling natuurlijk proberen de tafel te beschadigen. Zo zal er met de onderkant van bierflesjes op tafels worden geslagen (karteltjes) en er staan soms ook kaartjes op tafel, dus tegen kaarsvet moeten ze ook kunnen. Ik begrijp dat het onmogelijk is om het tegen alles te beschermen, maar wat zijn de beste opties om de tafels af te werken? Hieronder ziet u de twee tafeltjes:

IMAG1384.jpgIMAG1383.jpg

Groeten,
    Henri Koekkoek

Athanor
    Guest
    Ik denk dat je in dit geval het beste er een met glasvezel versterkte laag epoxy op kunt gieten.

Fons

Mooie bladen!

Athanor
    Guest
    Oh ja, ik zie dat het je eerste bijdrage is; welkom op het forum! En gelijk een mooi werkstuk. Heb je nog foto's van het maakproces?

Fons

Zere mooie tafeltjes voor een poppodium.
    Zou bootvernis geen optie zijn? Is zeker slijtvast en watervast.

mooi blad man!

gr P.Otter

Bedankt voor het warme onthaal! Fijn om met enthousiaste mensen over houtbewerking te praten! @Athanor --> Ga je die glasvezels niet zien? Of wordt het een compleet transparante laag? @ Sirjacobsd --> Wat versta jij precies onder bootvernis? En welk merk zou jij dan gebruiken.

Athanor
    Guest
    Volgens mij hoeft dat niet, er worden ook boten mee afgewerkt. Misschien kan Jaap er iets over zeggen, die heeft er ervaring mee!

Fons

Ik heb een aantal jaren geleden met bootvernis gewerkt en dit werd toegepast om hele grote bekistingen voor beton in te gieten die wel tientallen malen gebruikt werden na elkaar.
    Welk merk dit was weet ik spijtig genoeg niet meer en waar het vandaan kwam ook niet meer.
    Je moest daarvan een 3 à 4 lagen geven.
    Vandaar dat ik de tip gaf bootvernis.
    Waar je het kan vinden in Nederland weet ik zeker niet omdat ik van België ben.
    Misschien kan je daarover wel iets vinden op internet.
    Ik kan deze week eens informeren bij de verkoper die met vernis komt naar onze school.
    Mocht ik iets meer weten, dan laat ik iets weten.
    Groetjes Didier Sirjacobs.

Is het voor buiten of voor binnen gebruik? Voor buiten zou je, zoals Fons al aangeeft b.v. heldere UV bestendige epoxyhars kunnen gebruiken in combinatie met een hele dunne geweven glasmat 80 a 120 gr. Die is nagenoeg onzichtbaar in de epoxylaag en geeft een goede versterking van het oppervlak. Vernis heeft als nadeel dat het, in geval van reparatie, geheel weggeschuurd moet worden, maar een goede PU lak geeft wel een goede bescherming.
    Voor binnen zou ik ook overwegen om een hardwax olie van b.v. Osmo te gebruiken. 3 lagen volgens de regelen der kunst (ruim opbrengen en na ongeveer een kwartier het overtollige met een schone doek wegnemen, droogtijd tussen de lagen 24 uur) opbrengen geeft een, vind ik, erg mooi resultaat en het is erg goed te repareren. Licht schuren en opnieuw een laagje aanbrengen houdt het geheel jaren en jaren mooi. Een deukje kan je eventueel er uit stomen met een natte doek en een strijkijzer, mits je goede lijm hebt gebruikt bij het fineren. Ik hoop ook dat je redelijk dik fineer hebt gebruikt, anders is de 1e optie bijna de enige die een goede bescherming geeft.

jaap

Forum Rechten