Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Van welk hout is deze kist?

Een tijd geleden deze kist gekocht bij de kringloop. Helemaal donkerbruin gebeitst. Mooi kistje, maar zag er daarom niet uit, dus heb 'm helemaal kaalgeschuurd en dit kwam er onder vandaan. Dat was best een verrassing!

In de Danish oil gezet en we hebben er nu al 2 jaar plezier van.. Moet wel weer even opnieuw, er zitten wat krassen op.. Maar ik weet niet waar het van gemaakt is.. Ik zat zelf te denken aan Padouk..

Wie kan dit voor me ophelderen?

Als ik naar het spinthout kijk, lijkt het erg veel op het bubinga wat ik hier heb. Maar padouk zou ook kunnen.

jaap

Laatst gewijzigd door roald; 19-04-14 om 12:54.

Inderdaad inlands Noten

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Als Tuoh zegt dat het inlands noten is geloof ik het meteen. Maar ik heb verschillende (goedkope) koloniale meubelen gesloopt en ontdaan van de beitslaag en het hout ziet er op het eerste oog identiek hetzelfde uit als op bovenstaande foto's. En ik denk niet dat er in de lage landen ook maar een fabriek staat die voor zo weinig geld meubels ineen zet. Ook al zit er behoorlijk wat spint aan.

Zeker die rechter plank ziet er uit alsof er een kromme tak tot plank is verwerkt. Dat zou kunnen als het een hobbyhoutzager is geweest. Verder vindt ik het contrast wel erg hoog voor inlands noten. Het bestaat, zeker, maar het meeste inlands notenhout is toch een stuk fletser. Hoe hard is het hout? Notenhout is vrij zacht, daar kun je met je nagel gemakkelijk een kras in maken. Ik vermoed eigenlijk toch ook tropisch hout.

Athanor
    Guest
    In het spinthout zie je duidelijk de kruisdraadstructuur, wat dan meer naar een tropische soort zou kunnen verwijzen.

Fons

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik neig naar een tropische houtsoort. Het heeft een rood/bruine structuur met wit spinthout.... Er zijn zo enorm veel houtsoorten. Enkele houtsoorten werden vroeger veel gebruikt en nu helemaal niet meer. Dat is het leuke wanneer je ergens "oud" hout vandaar kan toveren...
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Zeker die rechter plank ziet er uit alsof er een kromme tak tot plank is verwerkt. Dat zou kunnen als het een hobbyhoutzager is geweest. Verder vindt ik het contrast wel erg hoog voor inlands noten. Het bestaat, zeker, maar het meeste inlands notenhout is toch een stuk fletser. Hoe hard is het hout? Notenhout is vrij zacht, daar kun je met je nagel gemakkelijk een kras in maken. Ik vermoed eigenlijk toch ook tropisch hout.
    Nou, erg zacht is het niet, moet wel flink moeite doen om er iets van een kras in te maken..

Blijft toch lastig, van een foto, niet?

Heb jaren in een cd-winkel gewerkt, hoe vaak mensen wel niet voor me gezongen hebben.. En dan teleurgesteld zijn als ik het niet weet..

Hoor graag meer en als er meer foto's nodig zijn..

Forum Rechten