Festool schuurmachine's

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb twee festool schuurmachine's, de kleine vlakschuurmachine, en de grote concentrische.
Nu heb ik bij beide machines de zelfde problemen, namelijk dat me de schuurzolen steeds smelten. Ik weet dat ik niet te hard moet drukken, en bij kleine randjes de toeren wat naar beneden moet zetten. Maar ik werk met veel mensen die af en toe mijn gereedschap lenen, en al blijf ik zeggen dat er niet gedrukt mag worden op de machines, ik blijf door mijn zolen heen schuren. Bij normaal tot intensief gebruik ga ik door twee zolen per jaar heen.
Is dit een probleem wat meer mensen bekend voorkomt? Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost op één of andere manier? Ik heb op het forum bijvoorbeeld een keer gelezen over een nieuw stuk klittenband op de zool te lijmen. Zou dat een optie zijn, zou er degelijker klittenband te krijgen zijn?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf geen Festool schuurmachines maar ik heb jouw klachten wel gelezen op het Amerikaanse FOG forum. Het is inderdaad te hard drukken of te veel zuigkracht dat de haakjes van het klittenband doet smelten. De laatste generatie zolen met het multi-jet systeem zouden van betere kwaliteit zijn m.b.t. het smelten. Misschien is overschakelen naar deze zolen een oplossing.
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
janvandijk zei:
Bij normaal tot intensief gebruik ga ik door twee zolen per jaar heen.
Is dit een probleem wat meer mensen bekend voorkomt?

Hoi,

Hier hetzelfde verhaal, 3 festools ETS 150 gebruiken bij ons 2 schuurzolen per jaar bij dagelijks gebruik
Van 2 machines die bijna gelijktijdig aangeschaft zijn kun je er de klok op gelijk zetten,als bij de ene de schuurschijven vliegles nemen door de werkplaats volgt de ander binnen twee weken
Long life schuurzolen noemen ze dat bij festool,zal ook wel kloppen als je de machine 1 x per week gebruikt :roll:

Heb ook al naar alternatieven gekeken en ze stukken goedkoper in Amerika gezien
In Amerika kosten de ETS zolen omgerekend € 26,- en dat is aanzienlijk goedkoper dan de +/- € 52,- (incl btw) die ze er hier voor vragen.

groet,
albert
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
En als je een vlakschuurmachine gebruikt met inspanschuurvellen ipv klit, heb je dan een vergelijkbaar probleem?
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
het zijn de haakjes van het klittenband, waar de achterkant van de papiertjes aan blijft hangen die smelten door de warmte. met een inspan schuurmachine zal dit probleem zich niet voordoen. Maar ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld randjes aan het schuren bent met te veel druk, dat het schuimachtige onderlaagje van schuurzool ook kan smelten, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gebruik je origineel festool schuurpapier of een ander merk. Ik weet dat je met sommige soorten schuurpapier dit probleem kunt krijgen, weet zo geen merken. Ik heb ooit gehoord dat het verband houdt met flexibiliteit van de laag tussen het schuurpapier en velcro.
Ben benieuwd waar je mee schuurt. Heb er zelf nog nooit last van gehad en toch het nodige schuurpapier opgestookt op het harde glas/epoxy laminaat op mijn bootje.

jaap
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb de eerste tijd altijd met origineel papier van festool gewerkt, brilliant als ik me niet vergis.
Maar sinds enige tijd gebruik ik de velletjes van ecotools (tip van dit geweldige forum) Dat papier is een stuk stugger, bijna bandschuur dikte, en een derde van de prijs.

Sinds ik dat andere papier gebruik is het niet anders geworden met het verstoken van zolen. En op de kleine schuurmachine heb ik alleen nog origineel papier gebruikt, en daar heb ik het zelfde probleem. Dus ik geloof niet dat het schuurpapier de boosdoener is.

Op het Amerikaanse forum hierboven aangeraden heb ik gelezen dat je de zool met artiekelnummer 491935 moet hebben omdat dat de sterkste is, dus dat eerst maar eens proberen, en anders misschien een paar uit de vs laten komen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik herken het probleem alleen in combinatie met de te hard drukken of even niet opletten als je papier op is....

Verder als je de neiging hebt om slechts een puntje van je schuurzool te gebruiken voor een lastig hoekje of randje dan rust het hele gewicht van de machine op dat puntje en heb je ook heel snel hitte vorming.
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
Sinds een 6 a 7 weken heb ik een nieuwe Es 150 in gebruik met de nieuwe multi jetstream schijf waarin meer stofgaten zijn opgenomen.
Ondanks dat ik nog het gewone schuurpapier (8 stofgaten) gebruik hecht het klitpapier (in mijn beleving) beter op deze schijf dan op de oude modellen en gaan ze langer mee

Ter vervanging van een versleten schijf heb ik daarom vorige week een nieuwe jetsream schijf gekocht,die past gewoon op de bestaande modellen schuurmachines (was slechts € 4,- duurder).

Mocht blijken dat ze toch net zo snel slijten als de oude modellen zal ik dat ook even hier vermelden,maar tot nu aan toe ziet het er goed uit ;)

http://www.festool.nl/Products/Product- ... ncipe.aspx

groet,
albert
 

paul jansen

Nieuw lid
Ik heb een rotex 150 en kwam er achter dat ik soms wel eens per ongeluk ging schuren zonder dat ik schuurpapier er op had gedaan - lekker stom natuurlijk!
de laatste keer met een splinternieuwe schuurschijf a 45euro of zo. En dit vinden de weerhaakjes van je schuurschijf echt niet leuk! opletten dus want het is dan echt snel gebeurt.

http://www.totempauljansen.nl
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb inmiddels ook een nieuwe jetstream schijf op mijn machine zitten. werkt vooralsnog geweldig, over een half jaar weer een update om te laten weten of hij het langer uithoudt dan de oude
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zijn er nog mensen met ervaring(en) met de Rotex 150?
Wanneer gebruik je nu precies het grofschuren en wanneer het fijnschuren?
Ik neem aan dat je met grofschuren verflagen, etc... wegschuurt, en de andere stand gebruik je om het hout mooi bij te schuren?

Tegenwoordig ben ik veel tafels en stoelen aan het afschuren, dus deze zou zeer goed van pas komen.
Zal ook gebruikt worden om af en toe wat muren op te schuren (ik neem aan dat je hierbij best de stand 'fijnschuren' gebruikt? :))
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb een oude rotex 150 en de enige keren dat ik last had van een smeltende zool was dat ik even niet zat op te letten en mijn papier al zo goed als op was.

Rotatie stand voor het grove werk (verwijderen van verfresten, opruwen geverfde stalen oppervlakken voor overschilderen, anhydrietvloer uitdrooglaag verwijderen). Overigens verwijder je verf eerst door het te strippen met een afbijt of brander. Met een schuurmaschine is het veels te intensief werk en kost je teveel schuurpapier. Rotatie stand is trouwens ook prima voor poetsen.

Fijnschuren voor de laatste schuurgangen voor het schilderen (het opschuren van grof naar fijn). Voor schuren van tussenlagen bij het schilderen gebruik ik gewoon een blokje of een muis.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
de nieuwe Jetsream zool houdt zich nog prima, deze lijkt wel beter te zijn dan de oude
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dat is goed nieuws :)

Zijn er soms mensen die er al muren mee hebben geschuurd? Toestel zou voor meerdere doeleinden dienen :)
Zo ja, welke korrel en welke stand (grof/fijn)?

Ik neem aan dat het grofschuren niet echt ideaal is voor muren?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De korrel hangt af van wat je wil schuren, voor gips heb je niet zo'n zware korrel nodig. beton is weer een heel ander verhaal...

Qua papier zou ik toch echt saphir nemen als het harder is dan gips....
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb enkele dagen geleden de Rotex 150 aangekocht en wat een machine!

Ouders hadden nog een zeer oude eiken tafel staan en heb deze zeer netjes kunnen opschuren zonder al te veel moeite :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.