Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Festool schuurmachine's

Ik heb twee festool schuurmachine's, de kleine vlakschuurmachine, en de grote concentrische.
    Nu heb ik bij beide machines de zelfde problemen, namelijk dat me de schuurzolen steeds smelten. Ik weet dat ik niet te hard moet drukken, en bij kleine randjes de toeren wat naar beneden moet zetten. Maar ik werk met veel mensen die af en toe mijn gereedschap lenen, en al blijf ik zeggen dat er niet gedrukt mag worden op de machines, ik blijf door mijn zolen heen schuren. Bij normaal tot intensief gebruik ga ik door twee zolen per jaar heen.
    Is dit een probleem wat meer mensen bekend voorkomt? Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost op één of andere manier? Ik heb op het forum bijvoorbeeld een keer gelezen over een nieuw stuk klittenband op de zool te lijmen. Zou dat een optie zijn, zou er degelijker klittenband te krijgen zijn?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Festool schuurmachine's

Ik heb zelf geen Festool schuurmachines maar ik heb jouw klachten wel gelezen op het Amerikaanse FOG forum. Het is inderdaad te hard drukken of te veel zuigkracht dat de haakjes van het klittenband doet smelten. De laatste generatie zolen met het multi-jet systeem zouden van betere kwaliteit zijn m.b.t. het smelten. Misschien is overschakelen naar deze zolen een oplossing.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvandijk
    Bij normaal tot intensief gebruik ga ik door twee zolen per jaar heen.
    Is dit een probleem wat meer mensen bekend voorkomt?
    Hoi,

Hier hetzelfde verhaal, 3 festools ETS 150 gebruiken bij ons 2 schuurzolen per jaar bij dagelijks gebruik
    Van 2 machines die bijna gelijktijdig aangeschaft zijn kun je er de klok op gelijk zetten,als bij de ene de schuurschijven vliegles nemen door de werkplaats volgt de ander binnen twee weken
    Long life schuurzolen noemen ze dat bij festool,zal ook wel kloppen als je de machine 1 x per week gebruikt :roll:

Heb ook al naar alternatieven gekeken en ze stukken goedkoper in Amerika gezien
    In Amerika kosten de ETS zolen omgerekend € 26,- en dat is aanzienlijk goedkoper dan de +/- € 52,- (incl btw) die ze er hier voor vragen.

groet,
    albert

Albert , waar heb je de zolen gezien? kun je een link opzetten heir aub.

hs

En als je een vlakschuurmachine gebruikt met inspanschuurvellen ipv klit, heb je dan een vergelijkbaar probleem?

het zijn de haakjes van het klittenband, waar de achterkant van de papiertjes aan blijft hangen die smelten door de warmte. met een inspan schuurmachine zal dit probleem zich niet voordoen. Maar ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld randjes aan het schuren bent met te veel druk, dat het schuimachtige onderlaagje van schuurzool ook kan smelten, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtslager
    Albert , waar heb je de zolen gezien? kun je een link opzetten heir aub.

hs
    Hoi,

Bij onderstaande webshop,staat volgens mij het hele festool progamma met prijzen vermeld

http://www.tools-plus.com/festool-491935.html

groet,
    albert

Gebruik je origineel festool schuurpapier of een ander merk. Ik weet dat je met sommige soorten schuurpapier dit probleem kunt krijgen, weet zo geen merken. Ik heb ooit gehoord dat het verband houdt met flexibiliteit van de laag tussen het schuurpapier en velcro.
    Ben benieuwd waar je mee schuurt. Heb er zelf nog nooit last van gehad en toch het nodige schuurpapier opgestookt op het harde glas/epoxy laminaat op mijn bootje.

jaap

Ik heb de eerste tijd altijd met origineel papier van festool gewerkt, brilliant als ik me niet vergis.
    Maar sinds enige tijd gebruik ik de velletjes van ecotools (tip van dit geweldige forum) Dat papier is een stuk stugger, bijna bandschuur dikte, en een derde van de prijs.

Sinds ik dat andere papier gebruik is het niet anders geworden met het verstoken van zolen. En op de kleine schuurmachine heb ik alleen nog origineel papier gebruikt, en daar heb ik het zelfde probleem. Dus ik geloof niet dat het schuurpapier de boosdoener is.

Op het Amerikaanse forum hierboven aangeraden heb ik gelezen dat je de zool met artiekelnummer 491935 moet hebben omdat dat de sterkste is, dus dat eerst maar eens proberen, en anders misschien een paar uit de vs laten komen.

Ik herken het probleem alleen in combinatie met de te hard drukken of even niet opletten als je papier op is....

Verder als je de neiging hebt om slechts een puntje van je schuurzool te gebruiken voor een lastig hoekje of randje dan rust het hele gewicht van de machine op dat puntje en heb je ook heel snel hitte vorming.

Forum Rechten