Essen gebruikservaringen

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Beste forumleden,

Voor mijn studies aan de Hogeschool Gent moet ik een bespreking maken rond de houtsoort Essen, (Fraxinus, Spp).
Met respect voor alle theoretische kennis die er voor handen is, maar het is nog altijd de praktijk die uitwijst wat goed en slecht is.
Bij gevolg vraag ik eens aan de mensen met ervaring wat kun beoordeling is van deze houtsoort.
Zijn er speciale kenmerken waar men op moet letten tijdens het afwerken en het bewerken ervan.

Jullie inbreng kan van onschatbare waarde zijn, om het theoretische kennis dichter bij de praktische kant van de zaken te brengen.

MVG,
Sam
 
heerlijk spul!
essen is op de draaibank echt een van mijn lievelingshoutsoorten.
het draait erg makkelijk,is makkelijk glad af te werken en het heeft een mooie,rustige structuur(in sommige gevallen het olijfessen)
het is ook een houtsoort die uit mijn ervaring niet echt heel snel scheurt,bij het nat verwerken ervan is wel redelijk wat vervorming zichtbaar maar echt scheuren heeft het bij mij nog niet gedaan
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Ik had al zoiets opgevangen dat het inderdaad een zeer leuke houtsoort was om te verwerken op een draaibank. Jammer genoeg heb ik dit nog niet aan den lijve ondervonden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste forumleden,

Voor mijn studies aan de Hogeschool Gent moet ik een bespreking maken rond de houtsoort Essen, (Fraxinus, Spp).
Met respect voor alle theoretische kennis die er voor handen is, maar het is nog altijd de praktijk die uitwijst wat goed en slecht is.
Bij gevolg vraag ik eens aan de mensen met ervaring wat kun beoordeling is van deze houtsoort.
Zijn er speciale kenmerken waar men op moet letten tijdens het afwerken en het bewerken ervan.

Jullie inbreng kan van onschatbare waarde zijn, om het theoretische kennis dichter bij de praktische kant van de zaken te brengen.

MVG,
Sam

Sam er zyn verschillende Essen soorten, wy hebben hier (Canada) minstens 4 versgillende, White, Blue, Black, Green, de White is erg sterk en breekt niet makkelyk, Baseball bats zyn daar van gemaakt, Black Ash word ook wel basket Ash genoemt, als je dat Googled “basket Ash” vind je mandjes gemaakt van Black Ash, die Es split makkelyk in dunne lagen.

In Nederland Essen hout was veel gebruikt voor byl en hamer stelen omdat het zo sterk was en niet makkelyk breekt, zo je moet de soort Essen je gebruikt wel in de gaten houden, niet altyd makkelyk te onderschyden als het gezaagt en geschaaft is, good luck

Oh ja what ik vergat te zeggen, daar is nogal what verschil in hardheid tussen het vroeg en laat hout, met schuren moet je daar well opletten, of je krygt een golfplaat ;-))
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Essen is een veelzijdige houtsoort maar persoonlijk vind ik de geur niet erg prettig. Laatst 1 1/2 uur essen staan zagen en schaven....Geef mij dan maak eiken qua geur. Echter is essen wel een enorm veelzijdige houtsoort en dus neem ik de geur graag voor lief.:eek:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben ook met Essen bezig.
Met de hand heb ik ruwe balken glad geschaafd en op maat gezaagd.
Tijdens het schaven merk ik dat de mond van de schaaf snel dicht slibt.
Ook komen er snippers tussen de schaafbeitel en dekbeitel. Ondanks dat mijn schaven goed getuned zijn.

Bij het zagen ruik ik een luchtje wat lijkt op warme popcorn. En dat vind ik wel lekker ruiken. Maar vers eikenhout is toch ook wel mijn favoriet qua reuk.

Ik ben nog niet zover dat ik mijn tafel ga afwerken, dus daar kan ik nog niet over oordelen.

Groeten, Raymond
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Is het misschien een idee om een nieuwe rubriek te maken met besprekingen van houtsoorten? Per houtsoort een onderwerp waar iedereen zijn/haar inzichten onder kan zetten.
Boeien wat iedereen schrijft en zo kun je een veel vollediger beeld schetsen dan dat nu te vinden is.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Recent een aantal veldezels (schildersezels) gemaakt uit essen latten. Door de taaiheid, sterkte en buigzaamheid van essen durf ik de latten tamelijk dun te maken waardoor de ezels minder zwaar worden. Prettige houtsoort om mee te werken, de geur vind ik juist erg prettig.

In het verleden ook carrosseriedelen voor klassieke auto's uit essen gemaakt, zelfde ervaringen, verwerkt prettig en er is veel mogelijk met het hout zonder dat het je straft met barsten, scheuren of breken.

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het misschien een idee om een nieuwe rubriek te maken met besprekingen van houtsoorten? Per houtsoort een onderwerp waar iedereen zijn/haar inzichten onder kan zetten.
Boeien wat iedereen schrijft en zo kun je een veel vollediger beeld schetsen dan dat nu te vinden is.

Dat vind ik een heel leuk idee Meron. Ik verplaats deze naar de rubriek Hout onbewerkt en zal de titel van de rubriek ook wat aanpassen naar b.v. Hout ervaringen of zo. Zo zouden we een prachtige bibliotheek ervaringen per houtsoort op kunnen bouwen.

jaap
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Essen is prachtig hout, maar het schaven is niet zo eenvoudig. Van het ogenblik dat je een stukje tegendraads hout hebt is het ook tegendraads, met uitscheuren en kappen in het hout . Ik heb onlangs een paar kasten gemaakt met kaders van essenhout en zelfs met gloednieuwe schaafmessen in de vandiktebank waren de kappen niet te vermijden. Gelukkig waren het 'maar' kasten om in de garage te zetten.....
gr,
Danny
 

zenit

Nieuw lid
19 jun 2013
7
0
Is dat nog altijd Willy Eemans die daar Labo meterialen geeft?
Ik heb ook mijn graduaat daar gedaan. afgestudeerd in 2005, dus wel al even geleden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.