METABO BAS 317 PRECISION met doorgebrande motor, nieuwe motor erop?

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Hoi vaklieden,

Ik heb onlangs een lintzaag mogen overnemen, gratis maar dat was met een reden:p,, de motor zou zijn doorgebrand.. En hij was net uit zijn garantie tijd, repareren was schijnbaar te duur, en ze waren een beetje klaar met deze lintzaag.. ( daarvoor hadden ze dezelfde die het ook begaf) Maar weet: studenten van de Design Academy ( waar ik op zit ) takelen zo'n apparaat behoorlijk toe, het is afgrijslijk om te zien hoe onze machines op school worden verkracht!:mad: het moet tegen de grootste "randebielen" kunnen, hufterproof is een lintzaagje van Metabo niet echt, zeker niet voor zo'n prijs..


Hier stond hij eenzaam te wezen, wachtend op een nieuw baasje..

IMG_6306.jpg

Eerst even uitgelaten, op een pallet met een steekwagen van het centrum naar mijn studio getrokken.. trok veel bekijks ;)

IMG_6312.jpg IMG_6315.jpg IMG_6318.jpg

nu heb ik het geluk mogen hebben dat er een vakman er even na wilde kijken,

CivixX welte verstaan..

IMG_6890.jpg

Wat ik zou kunnen doen is de motor opnieuw laten wikkelen ( wie heeft hier ervaring mee? )
Of beter misschien een nieuwe motor erop laten zetten.. of 2'e hands maar dat lijkt mij lastig te vinden?

Op verschillde site's wordt een motor nieuw aangeboden, variërend van 220 euro tot 350 euro
:confused:http://www.kruis.nl/onderdelen/model/19213.html
BAS-MOTOR 0,74 WNB 1X230 V =
325,41 euro

:eek:
http://www.ijzerwarenunie.nl/product/5013563/Metabo_bas-motor_0_74_wnb_1x23
=239,36 bruto excl. BTW


Dus er zit veel prijs verschil in, en ik heb zelf gekeken om het uit een ander land te bestellen, maar de verzendkosten zijn ook niet niks..

Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Nieuwe motor erop zetten? of toch liever even doorsparen voor een ander model?:(

nieuw staat hij voor 765 euro op toolnation

http://www.toolnation.nl/metabo-bas...intzaag.html?gclid=COaikcWy6L0CFanjwgod4UsAGw

maar ik zie ook dat hij 2'hand op markplaats wordt aangeboden..

Ik ben momenteel niet in staat om maar iets van een investering te doen, het heeft ook gelukkig geen haast, maar hoe eerder hoe beter, zo ben ik dan ook wel weer:eek:
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hoi Nando,

Weet je nog, het zaakje naast Teunissen, ik zou er even langsgaan of bellen voor een offerte om opnieuw te wikkelen. Gezien de staat van de machine is dit het wel waard . (tenzij het wikkelen een erg dure grap gaat worden) Zie het maar zo...je koopt dan eigenlijk een gehele lintzaag ter waarde van 760 Euro voor de prijs van een nieuwe motor of wikkel kosten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Wat wordt er exact bedoeld met 40% op het plaatje? Is dat een soort "inschakelduur" " uithoudingsfactor"?

groeten ,
Ornament
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Geen idee Ornament,

P1 is het opgenomen vermogen, P2 het afgegeven vermogen. Het kan zijn dat met die 40% bedoeld wordt dat dit een marge is. Ik heb dit nog niet gezien bij elektromotoren, het plaatje staat op de zijkant van de zaag en niet op de motor zelf. Hierop ontbreekt een typeplaatje. Ik kan me zo voorstellen dat een klein latje/balkje zagen een kleiner vermogen vergt van de machine maar een marge op een opgenomen vermogen zou geen optie kunnen zijn lijk me. Waar de S6 voor staat is me ook niet duidelijk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
S6 = Continuous duty with intermittent periodic loading
A sequence of identical duty cycles each consisting of a period of operation at constant load and a period of operation at no-load, machines with excited windings having normal no-load rated voltage excitation. The operation and no-load periods are too short to attain thermal equilibrium during one duty cycle. Unless otherwise specified the duration of the duty cycle is 10 minutes. The recommended values of cyclic duration factor are 15, 25, 40 and 60 percent. This Duty is different from S2 duty, as in S2 Duty there is a period of rest after the On – Load operation. Normal S1 duty motors are suitable to operate on S6 Duty provided the Load Inertia is maximum equal to Motor Inertia.
Bron: HMM Technical Guidlines - Hindustan Motor Mfg. Co. www​.hindmotors.com

Edit: en nu in het Nederlands:
S6 = Ononderbroken bedrijf met periodiek intermitterende belasting
Bedrijf samengesteld uit een reeks gelijke cyclussen, elk bestaande uit een periode met constante belasting en een periode met nullast. Er is geen rustperiode. De motor draait continue echter de belasting is gedurende bijvoorbeeld 40% van de cyclus (normaal 10min.) gelijk aan het vermogen vermeld op de kenplaat. De kenplaat vermeldt b.v.: S6 - 40%.
bron: PDF

Nando, wie weet heb je hier ook meteen de oorzaak van het doorbranden te pakken: ik zal de door jouw gekozen karakterisering van de gebruikers niet herhalen, maar zulke gebruikers kunnen weleens te lang achtereen hebben lopen 'raggen'.
 
Laatst bewerkt:

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
motor vervangen

Hoi Nando,

Weet je nog, het zaakje naast Teunissen, ik zou er even langsgaan of bellen voor een offerte om opnieuw te wikkelen. Gezien de staat van de machine is dit het wel waard . (tenzij het wikkelen een erg dure grap gaat worden) Zie het maar zo...je koopt dan eigenlijk een gehele lintzaag ter waarde van 760 Euro voor de prijs van een nieuwe motor of wikkel kosten.

Hoi Martijn,

Ik heb beide bedrijven benadert, die Ronald mij tipte: http://www.elektrowithagen.nl en in Hoogstraat in Eindhoven: http://www.electroeindhoven.nl/index.php?page=overons

De link die Jaap mij stuurde lijkt mij ook wel wat, is dat mogelijk? een motor die meer dan de helft goedkoper is uiteraard een aanwinst, is dit een goede vervanger?
http://www.elektromotoren-online.nl...ion=article&group_id=20000005&aid=559&lang=nl

ik wacht even de reactie's van beide bedrijven af, en laat jullie weten wat het grapje mij zal kosten..
Bedankt voor jullie goede input wederom :eek:
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je, Roald.

het lijkt veel op de arbeidsduur zoals die wordt aangegeven bij lasposten. Daar kan misschien best wel naar gekeken worden bij de aanschaf van een nieuwe motor, lijkt mij.

succes Nando,

groeten
Ornament
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De link die Jaap mij stuurde lijkt mij ook wel wat, is dat mogelijk? een motor die meer dan de helft goedkoper is uiteraard een aanwinst, is dit een goede vervanger?
http://www.elektromotoren-online.nl...ion=article&group_id=20000005&aid=559&lang=nl

Deze motor kan niet op je zaag. Dit is een 400V motor namelijk. Erop lijken is niet voldoende, je hebt namelijk met meer factoren te maken dan alleen Voltage en Amperage. (die kwamen niet overeen) De flens van de motor is belangrijk om de motor op de zaag te kunnen monteren. (De motor op jouw zaag heeft geen flens er wordt van binnenuit tegen de behuizing geschroefd) De lengte en dikte van de as waar de poelie op gemonteerd wordt is van groter belang dan de flens maar komt de motor verder naar achteren gemonteerd dan zal automatisch de lengte van die as kleiner worden. Het afgegeven vermogen en het toerental zijn ook van belang.
Hierom is het nog niet zo simpel om zomaar zo'n motor te vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.