Verbrande Festool Plug-it aansluitingen *3!!!

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
In het afgelopen jaar heb ik direct en indirect te maken gehad met verbrande Plug-it aansluitingen op het volgende handelektrisch Festool gereedschap:

-OF1010 (van een bevriend aannemer, terwijl hij ermee aan het werk was)
-Domino (van een bevriend meubelmaker, terwijl ik hem leende)
-DTS400 (van dezelfde meubelmaker, terwijl hij ermee aan het werk was)

In alle drie de gevallen was het chassisdeel van de aansluiting (dus in de machine) verbrand en was vervanging hiervan (schande: plm €18,- voor stukje plastic met daarin twee contacten) de oplossing. De stekker van het snoer was ook niet meer bruikbaar dus deze moest ook vervangen worden. De vervangende onderdelen zijn allemaal bij dezelfde winkel gekocht en hun reactie was 'dat hebben we nog nooit eerder gezien' (ook na de derde keer...). Ik zou graag eens horen:

-of er hier meer mensen zijn die dit probleem hebben gehad; zo ja:
-of de machine onder garantie of uit coulance is gerepareerd;
-of Festool met een reactie is gekomen.

Het zou fijn zijn dit topic schoon te houden van speculaties over oorzaak en andere off-topic reacties. Als het een veel vaker voorkomend euvel is (en dat vermoeden is er natuurlijk door de drie bovenstaande machines binnen een jaar), dan kan een inventaris van dit probleem misschien bij Festool een lampje doen branden.

Dank, @lex
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb alle drie de machines die je noemt maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. En dus ook geen verbrande stekkers.
Ik denk dat het schroefdraad van de stekkers versleten is geweest, en dat daardoor speling is ontstaan tussen de contacten en toen is gaan vonken omdat alle festool machines elektronica hebben die tegen overbelasting beschermt en dit dus niet de reden kan zijn
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ook nooit meegemaakt. Maar aangezien jij het al 3 keer hebt meegemaakt is er wellicht een andere oorzaak dan productiefouten of slechte materialen. 3 keer pech is namelijk wel een heel heel erg kleine kans. Slijtage van de aansluiting kan een reden zijn zoals Iedereen en niemand schreef. Dus heel vaak gekoppeld en ontkoppeld.
 

WR1944

Oud hout
Het enige dat ik over die Plug-It verbindingen heb gehoord is dat er vonkoverslag kon ontstaan als de wartel van de steker niet goed aangedraaid was. Vooral in het begin kan die wartel erg stroef draaien, vooral als je door de plaatsing van het contact je hand niet in een stand kon gebruiken waarbij je genoeg kracht kon zetten. Met m'n eerste Festools had ik ook problemen met het goed vastdraaien van de wartel. Toen ik eenmaal hoorde van de mogelijke problemen ben ik er extra aandacht aan gaan besteden. Ik heb zelfs met een druppeltje siliconenspray de steker soepel gekregen.
Het enige andere probleem met stekers was de stekeraansluiting op de stofzuigers in Amerika. Door die stomme gammele Amerikaanse stekers zit er nogal wat beweging in waardoor de contacten gauw kunnen inbranden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als de stekker die je erin steekt niet goed vast zit, versleten is of als je te hard aan de kabel trekt dan krijg je verbranding.
Op mijn ETS150 had ik soms problemen van stroom aan en uit en de binnenkant van de stekker werd zwart. Dit heb ik opgelost door een andere kabel te gebruiken. Ik gebruik dezelfde kabel voor alle machines vastgemaakt aan de stofzuigerbuis, en het lijkt erop dat die een jaar of twee meegaat als je die tientallen keren per dag verwisseld van machine.

Zodra je het minste probleem merkt moet je beter wisselen, anders beschadig je de binnenstekker van de machine. Omdat ik éénzelfde kabel gebruik voor alles heb ik toch een stapel plug it kabels liggen als reserve.

Normaal gezien moeten ze dat repareren als het binnen de garantie periode is want nu vallen ook slijtage onderdelen binnen de garantie, ik raad daarom iedereen aan om net voor het einde van de garantie de machines systematisch binnen te brengen ook al werken ze perfect, heb ik net gedaan met mijn ETS150.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ook nooit meegemaakt. Maar aangezien jij het al 3 keer hebt meegemaakt is er wellicht een andere oorzaak dan productiefouten of slechte materialen. 3 keer pech is namelijk wel een heel heel erg kleine kans. Slijtage van de aansluiting kan een reden zijn zoals Iedereen en niemand schreef. Dus heel vaak gekoppeld en ontkoppeld.

Het gaat er niet om dat het mij drie keer is overkomen.
Eenmaal een machine van een bevriend aannemer
Eenmaal mij met een geleende machine van een ANDERE bevriende meubelmaker
Eenmal een machine van diezelfde meubelmaker

Dus er is geen sprake van een persoon die structureel dezelfde fout maakt/verkeerd handelt/etc. In alle gevallen blijft de kabel vaak weken aan dezelfde machine zitten. Dus weinig slijtage zou je zeggen...

Dank voor overige overpeinzingen. Blijkbaar is het een grote toevalligheid dat het dus drie keer in mijn directe omgeving is gebeurd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.