schaal met schorsrand draaien

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi gedaan, goeie schaal ook weer! Echt "uit het hout gehaald" zonder tierelantijnen, das helemaal mijn ding.


Handig tooltje wat je gebruikt voor de onderkant trouwens, helemaal nieuw voor mij.

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Na Rob Cosmans " 2 minute dovetail" krijgen we nu Ronald Kanne's "5 minute bowl" !! Weer een toffe video waar je goed in beeld brengt hoe je zo'n mooie schaal kan maken. Ik zie al uit naar je volgende schaal.....
 
Super gefilmd!
Heb mezelf de belofte gedaan om te proberen uit elk stuk hout een natuurrand schaal te draaien tenzij echt niet mogelijk.
ik vindt dit echt de mooiste vorm van schalen


Heb nog wel een paar vraagjes,

-Is dit nat hout? En zoja hoe droog je ze verder?, eerst helemaal afwerken en dan laten drogen(en dus iets vervormen) of laten drogen en dan afwerken?
-Hoe werk je de onderkant(tennon) af? Met een jam-chuck of iets dergelijks?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
haha, ja klopt René, maar dit serietje (het waren er maar 6 waarvan er 1 gesneuveld is) heb ik nat gedraaid tot een wanddikte van 1 cm oid, laten drogen en geschuurd. Dus die konden niet meer op de vacuum chuck ivm vervorming. Dus toch een jam chuck, doekje erop en licht aandrukken met de losse kop...
Maar ik laat ze ook soms ook eerst drogen om daarna pas af te draaien en schuren. Dan kan het dus wel met de vacuüm chuck.
@ Rob dat handige tooltje is een stukje hout met 2 afgeknipte spijkertjes erin. het past precies over mijn tegencenter. de 2 spijkertjes markeren de maten van de grote en kleine bekken van de chuck. Bevalt me goed
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Leerzame video en zeer mooie techniek qua houtdraaien? Altijd boeiend om naar te kijken.

Hoe zeggen ze dat in Nederland? Toppie, hartstikke leuk.

Groeten Sirjacobs Didier.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooie video.....! wacht met smart op de volgende video.
Ik sta er niet van te kijken als we binnen kort een video te zien krijgen waar de hond van ronald opeens een schaal draait. Hij heeft in ieder geval een goed leermeester. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.