Hi, even voorstellen.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Erg mooi werk, en ik ben steeds meer benieuwd geworden naar de draaibank waar u op draaid, om zo'n blok hout te kunnen draaien heeft u groot monster nodig :)
Welkom, en ik ga u volgen!

Toen ik in Nederland hout draaide gebruikte ik een grote metaal bank in onze werkplaats, hier in Canada wilde ik ook weer een metaal draaibank, er zyn voordelen die ik kan gebruiken.

Ik kan metalen stukken zelf draaien, ik heb een las apparaat en boormachine en zo kan ik speciale dingen maken, vooral voor grote maten hout moet je groter materiaal hebben, moeilyk te vinden en heel duur als je het vind.

Myn graaibank koste veel minder dan een grote Oneway draaibank en andere betere qualityd hout draaibank.

Ik gebruik the Morse Taper(konish?) en zo heb geen probleem on links of rechtsom te draaien, hoef niet heel moeilyk een stuk aan de bank schroeven, ik can de MT makkelyk in de hoofdas schuiven enz enz.

Hier een paar fotos van myn draaibank, al de stukken zoals banjo en toolrest en faceplates etc, die daar opzitten heb ik zelf gemaakt, ook het onderstel dat in het beton zit vast geschroeft.



My wood lathe.jpg Outboard side.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom! En wat een grote draaibank!
Een onderstel van stalen binten en beton. Volgens mij is er nog iemand op het forum die dat gemaakt heeft.


Groeten, Raymond
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Welkom Leo ik denk dat menig forumlid nog wat van je kan leren .... sta altijd open voor wijze raad... have fun en mischien kom ik ooit nog eens naar Canada
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Welkom! En wat een grote draaibank!
Een onderstel van stalen binten en beton. Volgens mij is er nog iemand op het forum die dat gemaakt heeft.

Groeten, Raymond

Dank je Raymond :), Er zyn meer mensen die zelf een bank willen maken, maar ik vind dat het veel makkelyker is on een bank te verbouwen, het helpt ook als je practishe ervaring hebt in hot draaien en in metaal werk.

Je weet dan wat je will hebben en kunt het dan naar je zin maken/verbouwen.

Ik had eerst een website voor een aantal jaren, maar dat was teveel werk voor wat het waart was, my draaibank en myn werkstukken stonden erop, sommige draaaiers hebben info. gevraagt omdat ze zo’n bank wilde maken, en mischien is dat gelukt.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Welkom Leo ik denk dat menig forumlid nog wat van je kan leren .... sta altijd open voor wijze raad... have fun en mischien kom ik ooit nog eens naar Canada

Dank je P. :), Ik denk nog wel eens aan wat myn Opa zei, “je bent nooit te oud om te leren” zo er is mischien nog hoop voor my :rolleyes:, Ik ben altyd niewsgierig om te weten hoe wat waar :D
Je can me opzoeken als je hier naar toe komt :cool:
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Beste Leo
mooi werk maak je! Imposant.
Na zoveel jaren daar kun je je nog uitstekend in het Nederlands redden!
Wel grappig dat je steevast de y gebruikt in plaats van de ij.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste Leo
mooi werk maak je! Imposant.
Na zoveel jaren daar kun je je nog uitstekend in het Nederlands redden!
Wel grappig dat je steevast de y gebruikt in plaats van de ij.

Dank je wel Bert :), the ij is twee letters here, and the y gaat gewoon makkelyker, zoals Wy Hy Jy en dan Wij Hij Jij is echt moeilyk om te doen, ik weet niet of ik de ij als een letter kan inbrengen, ik heb well eens gekeken, maar niet gevonden.
 

WR1944

Oud hout
Dank je wel Bert :), the ij is twee letters here, and the y gaat gewoon makkelyker, zoals Wy Hy Jy en dan Wij Hij Jij is echt moeilyk om te doen, ik weet niet of ik de ij als een letter kan inbrengen, ik heb well eens gekeken, maar niet gevonden.

In de computerwereld is de Nederlandse IJ gesneuveld maar op schrijfmachines voor de Nederlandse markt was wel een toets voor de IJ aanwezig. Als je niet goed oplet met het maken van tekst op de computer verandert je spelling checker de hoofdletter IJ in een Ij. Maar je kan dit meestal wel aanpassen in het lijstje met toegestane schrijfwijzen.

Van mijn bijna 70 jaar heb ik er 66 in Nederland doorgebracht dus mijn Nederlands is nog redelijk vers (maar niet foutloos). Als "metaal" man blijf ik toch een warm gevoel houden bij metaalwerktuigen zoals jouw draaibank. Dan merk je het verschil tusen werk en hobby. Maar je maakt wel mooie zaken op je draaibank.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Helaas gaat dat niet Leo en zul je de losse i en j in moeten tikken. Er zijn mensen (Nederlanders) bij die vele malen erger schrijven dus ik stoor me niet aan je schrijfwijze, jij hebt tenminste een reden ;)
Ook ik complimenteer je met je draaikunst, erg mooi werk ! Zeker het schaaltje hieronder heeft mijn aandacht, erg mooi hoe de tekening als een stroompje water vloeit naar de midden.

Bekijk bijlage 15711

Edit: WR1944 was me voor.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Hey Leo,

Welkom op het forum. Ik heb zonet wat verschillende werkstukken van jou gezien en ben echt onder de indruk van wat je maakt.

Ik vind het ook heerlijk om je Nederlands met sterke Engelse invloed te lezen. Zoals je het schrijft zou ik het je meteen horen spreken. Ik geniet er van.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je wel Bert :), the ij is twee letters here, and the y gaat gewoon makkelyker, zoals Wy Hy Jy en dan Wij Hij Jij is echt moeilyk om te doen, ik weet niet of ik de ij als een letter kan inbrengen, ik heb well eens gekeken, maar niet gevonden.
Hoi Leo. Wij typen ook de i en de j apart hoor:) maar hou de y er maar in dat vinden wy, eh wij wel charmant!
Bert
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
In de computerwereld is de Nederlandse IJ gesneuveld maar op schrijfmachines voor de Nederlandse markt was wel een toets voor de IJ aanwezig. Als je niet goed oplet met het maken van tekst op de computer verandert je spelling checker de hoofdletter IJ in een Ij. Maar je kan dit meestal wel aanpassen in het lijstje met toegestane schrijfwijzen.

Van mijn bijna 70 jaar heb ik er 66 in Nederland doorgebracht dus mijn Nederlands is nog redelijk vers (maar niet foutloos). Als "metaal" man blijf ik toch een warm gevoel houden bij metaalwerktuigen zoals jouw draaibank. Dan merk je het verschil tusen werk en hobby. Maar je maakt wel mooie zaken op je draaibank.

Dank je wel WR, ik heb geen Nedrlandse taal spel checker, en kon die goed gebruiken, volgens my moet die well op myn Imac zitten, nog geen tyd gehad voor dat, en daar zou mischien ook well een manier zyn om de y in ij e veranderen, ik zal myn zoon daar eens proberen voor te spannen (die heeft een Honours degree in computer science) die can dat mischien wel voor elkaar krygen.

Helaas gaat dat niet Leo en zul je de losse i en j in moeten tikken. Er zijn mensen (Nederlanders) bij die vele malen erger schrijven dus ik stoor me niet aan je schrijfwijze, jij hebt tenminste een reden ;)
Ook ik complimenteer je met je draaikunst, erg mooi werk ! Zeker het schaaltje hieronder heeft mijn aandacht, erg mooi hoe de tekening als een stroompje water vloeit naar de midden.

Bekijk bijlage 15711

Edit: WR1944 was me voor.

Thanks for that info C, ik vind dat computers voor die dingen zyn gemaakt en ik geef nog niet op om een makkelyker manier te vinden voor de ij:).

De 3 bowl platter was niet zo goed uitgevallen als ik had gehoopt voor, het is een snee/plank uit de mik van een Esdorn, ik had gehoopt om meer figuur daar in te vinden.

3 keer opgespannen voor de bowls, en dan een keer voor de voet, ziet er best goed uit maar had beter gekunnen, hy is +/- 25cm lang.

3 bowl platter 1.jpg 3 bowl platter bottom.jpg


Hey Leo,

Welkom op het forum. Ik heb zonet wat verschillende werkstukken van jou gezien en ben echt onder de indruk van wat je maakt.

Ik vind het ook heerlijk om je Nederlands met sterke Engelse invloed te lezen. Zoals je het schrijft zou ik het je meteen horen spreken. Ik geniet er van.

Dank je well voor het welkom Reinoud :D, ik hoop toch wel een beetje beter te worden in it.

Hoi Leo. Wij typen ook de i en de j apart hoor:) maar hou de y er maar in dat vinden wy, eh wij wel charmant!
Bert

Ik hoor dat Bert, maar ik ben wel lui aangelegt denk ik, hopely kan het makkelyker 1thumb.gif.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.