Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Narex, Hattori of kirschen beitel?

Beste,

Ik ben nieuw hier en eigenlijk ook in de wereld van het houtbewerken.
    Nu wil ik graag een goede allround (steek)beitelset (beginnersset van 6st).
    Echter er is zoveel te krijgen, dat ik niet weet wat ik het beste kan kiezen.

Drie merken zijn me opgevallen in mijn zoektocht:

Narex komt meerdere malen goed uit de test (zoals hier veel geschreven).
    Dit is het goedkoopste alternatief.

Hattori vind ik erg weinig van hier op het forum. Iemand hier ervaring mee? KLIK
    Japans gereedschap is echter meestal van goede kwaliteit.

Kirschen is veel over geschreven, de meesten vinden het goede beitels, maar wel wat duurder.

Graag hoor ik jullie bevindingen.

Gelieve niet de chinese beitels of de dure ashley of nielsen beitels aanbevelen.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Groet!

De Narex beitels zijn gewoon een goede keus, met een hele goede prijs / kwaliteit verhouding.

Dag Huppel,

Welkom hier! Ik ben zelf een jaar geleden begonnen met het merk Pfeil (zwitsers merk).
    Erg mooie beitels, blijven lang scherp. Wel iets duurder, maar daar doe je dan ook heeeel lang mee.
    Hier een link http://www.teygeler.nl/product-1031-...ig-700997.html
    Met deze beitels heb ik ook gewerkt tijdens m'n meubelmakers cursus.

Groeten,
    Dennis

Heb zelf de ongepolijste Kirschen, tevreden over. De lak op het handvat is beetje klodderig, maar ligt fijn in de hand en werkt goed. Pfeil en Narex heb ik op m'n cursus mee gewerkt, ook goed. Denk dat alle genoemde keuzes prima voldoen, het is ook een kwestie van smaak en budget denk ik :-)

Succes!

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Japans gereedschap vind ik fantastisch om mee te werken. Hoe het met de kwaliteit van de lowbudget series zit, daar heb ik geen idee van. Mijn beitels zijn een pak duurder.
    voordelen : vlijmscherp en minder belastend voor de schouder
    nadelen : prijs, kwetsbaar en je hebt toch wat extra slijpgerief nodig om ze scherp te houden.

vg

Wom

Allen hartelijk dank voor de snelle reactie.

Pfeil vind ik toch wat duur en daarover lees ik verschillende berichten.

Zelf ben ik heel erg benieuwd naar de Hattori beitels.

@ Wom: zou je kunnen vertellen waarom de Japanse beitels kwetsbaarder zouden zijn?
    Daarnaast begrijp ik niet goed waarom er extra slijpgerief nodig zou zijn voor de Japanse beitels?

Groet!

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    De Japanse steekbeitel bestaat uit twee lagen staal! Eén laag zorgt voor de stevigheid van de beitel, de ander voor het perfect snijden in hout. Het hoogwaardige kobaltstaal garandeert het langdurig scherp blijven van de beitel, slijpen van de beitel hoeft daarom ook zelden te gebeuren. Wanneer u de beitel (toch) gaat slijpen dient dit op een speciale manier te gebeuren.
    Ten eerste slijpt u ‘gewoon’ het snijvlak. Maar de achterkant kent een holling; deze verandert wanneer u het snijvlak slijpt. Door de onderkant van de beitel ook licht te slijpen wordt dit hersteld. De handgesmede beitel is machinaal vlak geslepen, een uitstekende combinatie voor een goede beitel. Het handvat van de Japanse steekbeitel is van wit eiken. Achterop de steekbeitel zit een slagring, dit verlengt de levensduur van het handvat.
    http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...ire-nomi-42-mm

Ik slijp alles met de hand want die beitels houden niet van opwarmen (en ik heb geen traagdraaiend watergekoelde). Ik vind bovenstaande manier een beetje vreemd beschreven, ik heb het ook maar uit de boeken van Toshio Odate oa.
    Met slijpstenen op waterbasis, gewoon ambachtelijke techniek (die ik trouwens nog verder moet leren). Vanwege dat zachte staal zijn ze dus kwetsbaarder, alternatief zijn de hss-beitels, die kunnen wat meer hebben.

vg

Wom

Beste Wom,

Bedankt voor je reactie. Toch kan ik nog niet echt begrijpen waarom dat anders is als bij "gewone" beitels.
    In mijn beleving slijp je van elke beitel de boven- én onderkant?

Verder niemand die ervaring heeft met de Hattori beitels?

Groet!

Zijn de beitels van Robert Sorby nog een optie? Ik vind ze erg prettig in gebruik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wom Bekijk Berichten
    Vanwege dat zachte staal zijn ze dus kwetsbaarder, alternatief zijn de hss-beitels, die kunnen wat meer hebben.
    Het is juist vanwege het harde staal van de snede. Daar kunnen stukjes uit breken als je ze verkeerd behandelt. Wat minder harde beitels zijn meestal ook wat taaier en krijgen dus eerder de bekende butsen.

Trouwens wel vreemd dat Baptist net doet alsof het ongehoord is dat je een Japanse beitel moet slijpen. Ze worden ook gewoon bot hoor en ze moeten vlijmscherp zijn. Dus ook die moet je regelmatig slijpen.

Forum Rechten