Trainingsweekend houtbewerken

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb een achtergrond in de sport en daar worden regelmatig diverse trainingskampen georganiseerd. Een week lang elke dag oefenen, trainen, samen zijn... Praten over dezelfde passie, leren van en met elkaar.

Ben nu een jaartje bevangen door het houtvirus en heb veel geleerd, maar kan nog steeds weinig ;)
Op internet is er een schat aan informatie te vinden, maar uiteindelijk zul je aan de bak moeten om iets te leren. Krullen fabriceren, zaagsel maken. DOEN!

Mensen als Paul Sellers, Christopher Schwarz en de meneer van Rainaissance Woodworking zie ik intensieve week- of weekentrainingen geven.
Een paar dagen omgeven door lotgenoten en dan een aantal groepsprojecten maken. Sellers met zijn kistje, kastje en tafeltje... anderen met andere projecten.

Als ik de initiatieven van Rick in Zwolle zie, denk ik steeds maar een ding. In Nederland moeten we toch ook een keer zoiets organiseren?
Lijkt me geweldig om de hele dag met jullie Kissie III en IV te bouwen (om maar iets te noemen), en 's avonds lekker de BBQ aan te steken en verder babbelen over hout.

Ben ik de enige die dit geweldig lijkt, of zijn er meer mensen?
 
Laatst bewerkt:

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Wacht maar... Over n tijdje loopt Rick zijn initiatief dusdanig uit de hand dat we aan n week niet genoeg hebben ;-) ;-)....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dag ? Week ? Straks komen er gewoon 10 houtwerkers een hele maand bij ons in huis wonen....hahaha....

Hetgeen jij beschrijft komt me erg bekend voor. Dat is ook 1 van de redenen dat ik een soort verzamelplek wilde hebben voor houtbewerkers. Een gemiddelde zaterdagochtend is altijd erg gezellig in onze loods en zeker leerzaam. Zo zat forumlid Rendew laatst bij een aantal instrumentenbouwers aan tafel. We hadden een leuke discussie over het "geluid" van hout... Zo leer ik elke zaterdag weer een beetje meer. Ook t open huis is zoiets. Er is toch weinig mooier dan een gezellige middag doorbrengen met mede houtbewerkers !! We hebben een enorm groeiend aantal forumleden, het is toch super dat je zo van elkaar kan leren .
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Toch weinig animo. Dan moet ik maar naar onze westerburen voor een 9-daagse cursus bij Paul Sellers ;)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het idee is natuurlijk geweldig, maar de uitvoering zal heel lastig gaan worden.
Vergeet niet dat de cursussen van Sellers en co allesbehalve liefdadigheid werk is.
Er gaat veel voorbereiding en planning in zitten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tja mensen willen misschien over de streep geholpen worden met een concrete doelstelling en invulling? Wie het hoe gaat invullen?

(Het idee spreekt me overigens wel aan :)).

met groet,
Klaas
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Het idee is natuurlijk geweldig, maar de uitvoering zal heel lastig gaan worden.
Vergeet niet dat de cursussen van Sellers en co allesbehalve liefdadigheid werk is.
Er gaat veel voorbereiding en planning in zitten.

Ik krijg de indruk dat Sellers al jarenlang dezelfde kistjes, kastjes en tafeltjes doceert. Natuurlijk zit daar voorbereiding in en daar zijn kosten aan verbonden. Prima toch?
Sellers vraagt ongeveer 100 pond per dag. Lijkt me schappelijk.

Er zijn vast doorgewinterde forummers die tekeningen hebben liggen van leuke projectjes. Of we kunnen het boek van Sellers doorwerken, dan heb je alles kant en klaar ;)
Ik roep maar wat hoor, omdat ik denk dat er animo voor is.

Cursussen zitten overal stampvol. Zoiets in gecomprimeerde vorm, dus heel intentief twee- of meerdere dagen met houtbewerking bezig zijn moet toch ook commercieel uit te buiten zijn?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er zijn een aantal goede cursussen in Nederland, vaak bij hele goede houtbewerkers en sters! Het is wel een mooi onderwerp om dit eens wat meer in kaart te brengen. En je hebt natuurlijk een veelheid aan onderwerpen, wil je wat meer met handgereedschap gaan doen, of met machines. Wil je je verdiepen in stijlen, in houtsoorten en wat te denken van het afwerken, oliën, lakken, politoeren.... Ik heb enkele weken geleden al geschreven dat we wat meer gaan samenwerken met Centrum Hout en ik ook wel mogelijkheden om vanuit Woodworking.nl wat te gaan organiseren. De afstand en het tijdstip zijn vaak een drempel, dus misschien zouden we moeten denken aan een combinatie van een paar bijeenkomsten en verder internet en het b.v. het forum; of we maken een site ernaast a la Paul Sellers. De laatste is een aardige man en hij maakt, althans dat vind ik, hele leuke en verteerbare filmpjes, maar ik weet ook zeker dat we onder onze forumleden meubelmakers hebben die daar boven uit stijgen. Overigens vind ik het kissie project van Rendew en Roeland een heel mooi voorbeeld om via het forum gericht te kunnen leren. Het is misschien net iets te vrijblijvend, waardoor Rendew af en toe de zaak moet porren. Caspar Labarre heeft een aantal keren een bijeenkomst georganiseerd om zijn kennis te delen met forumleden en die waren daar erg enthousiast over. Regelmatig komt een vraag voorbij van iemand die wat met houtdraaien wil.... Als er belangstelling voor is, in welke vorm dan ook, dan valt er vast wat te organiseren!

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
OK, als je het "commercieel" in gaat vullen is dat een eerste concreet besluit. (In principe niks mis mee).

Vrijwilligheid etc klinkt mooi en inderdaad het IS ook mooi maar het heeft vaak last van een te hoog gehalte aan vrijblijvendheid. Zie hoe moeizaam de SU cursus van de grond komt en het kistjeproject is ondanks de heel stimulerende en enthousiasmerende aanpak van Rendew maar net in de lucht te houden (ja ik schaam me ook; ik schiet hier ook te kort). Mensen zijn vol van goede wil en enthousiasme maar als het zover is hebben ze toch net even wat anders wat eerst moet gebeuren. Tenzij ze vooraf moeten betalen voor een deelname aan een concreet programma dat overigens dan best door amateurs georganiseerd en gegeven mag worden. (Mits de deelnemers dat vooraf weten).


Ik hoop dat mijn kanttekening niet als ontmoediging wordt ervaren.

mvg
Klaas


PS
oeps mijn bijdrage was een reactie op Worutas laatste bericht (van 23.17) en kruist bovenstaande bijdrage van Jaap. Gelijktijdigheid.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik denk dat het grootste struikelblok de afstand is. Voor een aantal onder ons is Zwolle toch al snel 3 uur rijden. De vrijblijvendheid vind ik net zo leuk.
Toen Roeland een paar maanden geleden z'n workshop gaf bij Rick was ook alles vrijblijvend, maar was de workshop toch vrij snel volzet. En het enthousiasme van de deelnemers was er zeker niet minder om. Ik denk dat voor veel mensen betaalde cursussen toch een drempel blijven. Hoe leuk zo'n cursus bij Paul Sellers me ook lijkt, met het geld voor zo'n cursus kan ik een pak leuke spulletjes en hout kopen en thuis in m'n eentje zitten knutselen.

Ik zou me heel graag inzetten voor een dergelijk weekend maar vrees dat dit vanuit België wel wat moeilijk wordt. Maar ik sta overal voor open :). Ik heb eens wat filmpjes gezien van Spoonfest in Engeland, zag er best leuk uit. Tentje opslaan, samen lepeltjes snijden, gezellig keuvelen... Gezellig sfeertje.

Ik weet vooral niet wat voor locatie we kunnen gebruiken. Bij Rick is altijd leuk natuurlijk, maar het moet voor Rick ook wel leuk blijven.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik speel al lang met het idee om op termijn workshops te geven, maar de infrastructuur is er nog niet op voorzien.
Ook de voorbereidingen van zo'n projecten vragen veel tijd, terwijl ik het nu al erg druk heb (2 kleine kindjes, verbouwingen aan atelier en woning, zelfstandige activiteit...).
Toch wil ik er mettertijd werk van maken.
Het idee is eigenlijk vooral om mensen met handgereedschappen te leren werken, zodat men met een basisset aan materiaal uit ruw hout een meubeltje kan maken.
Heb zelf jarenlang op een school voor volwassenenonderwijs gewerkt, en daar de verantwoordelijke nog gevraagd om zo'n cursus op te starten, maar dit past niet in het leerplan. Voor mensen die zelfstandig willen worden, of echt in die richting tewerkstelling zoeken is zo'n standaard cursus prima, maar iemand die gewoon de basis wil leren om thuis z'n hobby uit te oefenen zie ik nog niet direct investeren in een paar duizend euro aan machines.
Er wordt vaak vergeten (met uitzondering van dit forum;-)) hoe veel men al kan doen met eenvoudig handgereedschap. Kruipt natuurlijk heel wat meer tijd in, maar een hobbyist zit daar over het algemeen niet zo mee.

Ik blijf dus nadenken en plannen maken, voor de Belgen en de Zuid-Nederlanders kan dit misschien aantrekkelijk worden.

Groeten,
Steven
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Een groot probleem voor een goede cursus is natuurlijk een locatie die voorzien is van voldoende werkbanken of voor draaiers natuurlijk draaibanken. Een workshop waar wat uitgelegd wordt en wordt voorgedaan is leuk. Maar het wordt pas echt leerzaam als je zelf bezig kan zijn, vragen kan stellen als je tegen bepaalde problemen aanloopt of op je fouten wordt gewezen.
Zoals Reinoud al aangeeft zijn de kosten ook vaak een struikelblok. Tenminste voor mij wel. Ik heb al vaak overwogen om een cursus te volgen, maar het is voor mij nu eenmaal veel geld, ondanks dat ik de prijzen wel vaak rechtvaardig vind.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Een groot probleem voor een goede cursus is natuurlijk een locatie die voorzien is van voldoende werkbanken of voor draaiers natuurlijk draaibanken. Een workshop waar wat uitgelegd wordt en wordt voorgedaan is leuk. Maar het wordt pas echt leerzaam als je zelf bezig kan zijn, vragen kan stellen als je tegen bepaalde problemen aanloopt of op je fouten wordt gewezen.
Zoals Reinoud al aangeeft zijn de kosten ook vaak een struikelblok. Tenminste voor mij wel. Ik heb al vaak overwogen om een cursus te volgen, maar het is voor mij nu eenmaal veel geld, ondanks dat ik de prijzen wel vaak rechtvaardig vind.

Aan de locatie ben ik eigenlijk wel bezig, maar kan in dit stadium nog niet zeggen of ik het voor mekaar krijg ;-).
Werkbanken en handgereedschappen ben ik al aan het verzamelen.

Loop ook al lang met het idee rond om es een workshop in te richten in verband met het opknappen en weer in werking krijgen van oude gereedschappen.
Hoe op rommelmarkten het kaf van het koren te scheiden (niets is teleurstellender dan veel tijd in een stuk gereedschap steken dat naderhand niks waard is en dus ook niet gebruikt wordt), wat de pijnpunten zijn van de diverse gereedschappen en hoe ze weer in prima conditie te krijgen.

Maar zoals hiervoor al gezegd: de tijd is er nog niet rijp voor. ;-)

@Pow: ben niet mee, wat bedoel je?

Steven
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Iedereen krijgt een 2 meter 5x10cm balk en het mooiste werkstuk wint...

Is een Amerikaans dingetje? Vind t altijd wel leuk klinken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.