Een speciale beitel met herinneringen aan Guinee!

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vorig jaar heb ik een half jaar gewerkt als vrijwilliger in Guinee en mijn hobby zou natuurlijk geen houtbewerking zijn als ik me niet wat had proberen te verdiepen in de lokale houtcultuur. Helaas was het in die tijd erg onrustig in de stad waar ik verbleef (Conakry) waardoor ik al die tijd er niet veel op uit kon gaan. Toch heb ik een keer een middag kunnen doorbrengen op een lokale kunstmarkt waar onder andere heel veel houtsnijwerk gemaakt werd. De kist hieronder op de foto bevat al het gereedschap dat de timmerman tot zijn beschikking had. Toch maakte hij de mooiste dingen!

Gereedschap timmerman.jpg

Ik zag ook heel veel houtsnijwerk dat uit de kern van een ebbenboom gesneden was. De binnenkant donker tot zwart toe, het spint aan de buitenkant net zo licht als buxus. Net zoiets als hier: http://www.natashascafe.com/images/photos/ahead.jpg

Omdat ik persoonlijk niet zoveel heb met dergelijk snijwerk, maar des te meer met het hout, vroeg ik her en der eens rond of ze me misschien een stuk ruw ebbenhout wilden verkopen. Dat wilden ze wel, maar dan moest het wel eerst opgehaald worden. Dus op de brommer een van die houtsnijders op weg om wat op te halen. Na misschien wel een uur kwam hij terug met een prachtig blokje hout. Ik heb er lang over lopen denken waarvoor ik het nu zou gaan gebruiken, maar uiteindelijk toch besloten om er een handvat voor een van mijn beitels van te maken. Zie hieronder voor het resultaat. Het is geen echt ebben, maar meer een coromandelsoort denk ik (?). Het is donkerbruin tot zwart toe met veel strepen en een heel bijzondere lichtspiegeling. De man waarvan ik het kocht vertelde me dat het oorspronkelijk uit Mali komt. Vast geen FSC-hout, toch wel hout met een heel bijzondere herinnering aan een bijzondere tijd...

100_4660A.jpg

100_4657A.jpg

100_4659A.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gaaf. Voor welke stichting heb je vrijwilligerswerk gedaan? Ik weet dat de vliegende meubelmakers dit jaar naar Guinee gaan ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
@ Renault, ik heb gewerkt voor de stichting Mercy Ships in de machinekamer van hun hospitaalschip de "Africa Mercy". Dat was een heel bijzondere en mooie tijd daar op dat schip. Een impressie:

Is er trouwens nog iemand die wat meer zekerheid kan geven over de houtsoort?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het zou zo maar grenadille (african blackwood, Dalbergia melanoxylon) kunnen zijn? Het is iig volgens mij geen Ebben (Diospyros sp., veelal ebene) en ook geen Coromandel (Diospyros celebica en aanverwante soorten). Is het kernhout bruinig, of heeft het een beetje een paarse gloed?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.