Hout Buigen, Mailwisseling TUOH

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heb ooit eens een beschrijving gelezen over wat er met het hout gebeurt wanneer je het stoomt.
Wat ik er vooral uit onthield (in normale taal geschreven) is dat je het hout kunt vergelijken met een bundel draden waartussen lijm zit.
Die lijm wordt zacht door de stoom, waardoor je de draden kunt buigen.
Eens de werking van de stoom ophoudt 'verstijft' de lijm terug, waardoor de draden in de gewenste vorm blijven (het hout veert in de praktijk wel altijd min of meer terug)

Dit vond ik een zinnige uitleg die voor iedereen begrijpbaar is, en daarmee heb je het principe van hout stomen te pakken.

Ik vermoed dat je afhankelijk van de houtsoort de 'draden' tot op zeker hoogte kunt 'oprekken', er zijn ook verschillende manieren om het hout te buigen.
Wanneer je te ver rekt, bereik je het breekpunt (zul je ongetwijfeld nog meemaken), maar sommige houtsoorten kun je echt wel ver buigen.

Langs de andere kant moet langs de binnenkant van de buiging het hout kunnen samendrukken, wanneer je te ver gaat krijg je knikken.
Er bestaan ook wel wat kunstgrepen om verder te kunnen buigen, zoals een buigveer. Dit is een reep metaal (over het algemeen veerstaal) die je aan de buitenkant van je hout legt, waarop eindstukken staan. Op die manier komt de 'buiglijn' op de buitenrand te liggen, zodat je de buitenkant niet uitrekt, maar alles naar binnen duwt.

't Zal wel niet allemaal even duidelijk uitgelegd zijn, maar op het net is er heel wat te vinden over het buigen van hout.

Verslavend is het inderdaad wel, 't is al enige tijd geleden dat ik nog iets boog, maar nu begint het toch weer te kriebelen ;-)

Succes ermee!

Steven
 

tuoh

Oud hout
Hout kan je meerdere malen na elkaar in de stoomkist stoppen om het verder te plooien als je wil, dat is geen probleem. Idem als bij het branden kan het natuurlijke bindmiddel in hout meerdere malen "opgewarmd" worden, het trucje werkt elke keer weer;)
De enige restrictie is de grootte van de kist, daar moet wel een al geplooid stuk hout inpassen natuurlijk, bij sommige extreme vormen is dat niet evident.

Mvg,

André
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Ik heb zelf ooit is een keer een balkje gebogen voor een stuurwiel in een pvc pijp met een snelkookpan op de kachel. Na 3 balkjes eindelijk de goede verhouding gevonden.

Alleen werd de pvc pijp heel warm en begon al door te buigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.