Hout Buigen, Mailwisseling TUOH

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Een tijdje geleden ben ik begonnen met hout buigen. Ik wist er niet veel van, dus begon ik een speurtocht hier op woodworking. Ik kwam al snel wat informatie tegen en besloot Andre, een ervaren houtbuiger, te mailen om hem een aantal dingen te vragen. Zo ontstond er een mail conversatie, die ik na overleg met Andre graag wilde posten zodat andere mensen deze kennis kunnen gebruiken. Andre, ontzettend bedankt voor je uitleg en tips !!!
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Beste Andre,

Een tijd geleden kwam ik op dit forum bij een topic een foto reeks tegen waarin jij beschreef ( en dus liet zien ) hoe je een stoomkist gebouwd had. Nu wil ik erg graag ook zelf een stoomkast bouwen om hout te buigen maar kan de desbetreffende topic nergens meer vinden... Jij enig idee waar hij gebleven is? Of ben ik totaal in de war en weet jij totaal niet waar dit bericht van mij over gaat ? ;-)

Groet,

Jonas
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Beste André,

Ik ben sinds een tijdje bezig met hout. Ik begon met steigerhout,( ach ja, iedereen maakt fouten in t begin :), maar kwam er al heel gauw achter dat ik met spannender hout wilde werken. Ik wilde meubels en interieur (lampen ed ) maken van robuuste, spannende stukken hout. Ik werk met grote drijfhout takken en stammen, lianen en oud gebruikt hout. Ik vind het mooi om natuurlijke materialen te combineren met materialen zoals staal, glas en epoxy. Ik wil geen standaard reeks meubels maken maar meer met een kunstzinnige inslag.
Aangezien ik zelf geen enkele relevante opleiding gevolgd heb, heb ik de afgelopen periode mensen benaderd om mij dingen te leren op de gebieden waar mijn kennis ontbrak. Ik ben dus op zoek naar leermeesters, kenners en bevlogen mensen op verschillende gebieden. De opleiding meubelmaker volgen is voor mij niet handig aangezien ik heel concreet weet wat ik wil met hout en de dingen waar ik tegenaan loop niet behandeld worden tijdens de opleiding.

Ik ben erg geïnteresseerd in het buigen en stomen van hout. Daardoor ontstaan er zo veel meer mogelijkheden om interessante ontwerpen te maken!

Ik begrijp ( kwam je overal tegen op woodworking ) dat jij best veel ervaring hebt op het gebied van hout buigen.


Ik zou erg graag een keer een dag met jou willen praten over het buigen van hout. Dat je mij de ins en outs over het buigen van hout verteld. Waar ik rekening mee moet houden. Het bouwen van de kist. Dat je t mij kan laten zien en dat we t eventueel ook een stuk hout stomen. Uiteraard wil ik je voor zo'n dag betalen.

Ik hoor graag van je wat je er van vind en wat de eventuele mogelijkheden zijn.

Vriendelijke groet,

Jonas
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hallo Jonas,

goed dat je nog een mailtje stuurt, was de eerste mail compleet uit het oog verloren

Ik wil gerust wel eens een paar uurtjes uittrekken om wat te vertellen over het stomen van hout, dat is geen probleem. Ik woon in Sint-Niklaas (B) niet direct naast de deur denk ik.
De eerstkomende weken zit mijn boekje vol, de boten van onze vereniging voorbereiden op het nieuwe vaarseizoen is een elk jaar weerkerende klus. Begin April heb ik weer meer tijd. Laat maar iets weten.

Mvg,

André
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Beste André,

Zou t inderdaad erg leuk vinden om ergens in april bij je langs te komen.
Toch wil ik zelf alvast een beetje stoeien met t maken van een stoomkist.

Ik heb bijna alle berichten gelezen over hout buigen op woodworking.nl maar een aantal dingen zijn mij toch nog niet duidelijk.

Jij hebt t over simpele multiplex platen die je kunt gebruiken voor de kist. Maakt t uit wat voor multiplex? Welke dikte platen is t beste? Ik zit zelf te denken aan een kist van 140 cm lang, 30 cm hoog en 50 cm breed...
Als je de kist in elkaar zet doe je dit met met lijm ? Of schroeven ? Of beide? :).... Welke lijm zou ik dan t beste kunnen gebruiken?

Ik heb zelf twee behangafstoomers, wordt t proces versneld als ik beide aansluit op verschillende plekken op de kist?
Ik las dat je t op een gegeven moment had over dat t belangrijk is om hout te kiezen met recht houtdraad. Wat je daar mee bedoelde begreep ik niet helemaal. Of doelde je daarmee op doss gezaagd hout?
Ik las ook dat t belangrijk is om in je stoomkist een soort dwars liggers te plaatsen zodat de stoom ook onder het hout kan komen. Om de hoeveel cm is dat nodig? En is elk soort houten lat goed of zit daar nog verschil in?


Ik hoop dat je me n beetje op weg kan helpen alvast.

Vriendelijke groet,

Jonas
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hallo Jonas,

goed om weten, tegen stoom is niks lang bestand, het heeft dus geen zin om dure platen te gaan gebruiken voor een stoomkist. Ik gebruik meestal wat resten multiplex, soms 18mm dik soms ook maar 12mm, wat ik vind gebruik ik. Afmetingen van de kist worden bepaald door de klussen die je wil doen, voor smalle latten heeft het geen zin om een grote kist te bouwen, al die lege ruimte moet met stoom gevuld worden, dat is tijd en energieverlies.

Het stoomproces kan je niet veel versnellen door meerdere bronnen te gebruiken. Het is wel aan te bevelen om een bron met een hoge stoomproductie te gebruiken, maar er moet tezelfdertijd ook een grote waterreserve zijn. Als je halfweg het stomen moet stoppen om water bij te vullen gaat het proces wel héél lang duren. Met twee behangafstomers heb je dus een "reservewiel" terwijl de ene produceert word de andere bijgevuld en vice versa.

Bij het stomen is het cruciaal om hout te gebruiken met rechte draad, maw. de houtdraad loopt mooi evenwijdig met de randen van de plank. Planken met kwasten, met warrige draad, met scheuren of andere defecten, plooien nooit zoals je wil, meestal breken ze gewoon doormidden.

Niet elke houtsoort kan geplooid worden met stoom, dat word dus experimenteren, Eik, Beuk, Es, Esdoorn, Iep, etc.. plooien heel vlot, tropische houtsoorten plooien meestal voor geen meter ( aanwezigheid van kruisdraad)

Voor de ronde dwarshoutjes in de kist neem je best een neutrale houtsoort, eentje die geen vlekken achter laat. Naaldhout is hier perfect voor.


Mvg,

André
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Beste André,


Heb mijn kist inmiddels gebouwd en de eerste balkjes gebogen. Wat leuk en ontzettend gaaf zeg! Dankzij jouw informatie en advies buig ik iedere dag wel iets!
Je had me trouwens best kunnen waarschuwen dat t bijna verslavend is ;-)
Ik heb hout gebogen en wat stukken hout later torderen.
Heb toch nog n paar kleine vraagjes.

Als ik n balkje van bv 5 bij 5 wil buigen maar ook wil laten torderen moet ik dit in 1 x doen ( geprobeert, niet gelukt) of in fases? Ik kan me voorstellen dat als ik t eers tordeer en daarna weer in de stoomkist gooi de het gedraaide stuk weer terug buigt...Of is t überhaupt niet mogelijk? Als ik meerdere stukken in dezelfde vorm wil laten torderen en buigen wordt t waarschijnlijk een lastig verhaal omdat de kans dat ze identiek zijn kleiner is dan dat je t winnende lot van de loterij op straat vindt ...

Ik wil ook graag rond hout buigen. Is dat mogelijk ? Gelden hier andere regels voor?

Hoop van je te horen....

Vriendelijke groet,

Jonas
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hallo Jonas,

goe bezig zo te lezen Dat is namelijk DE manier om te leren stomen, oefenen en nog eens oefenen.

Stomen moet bijna altijd in één tijd gebeuren, meestal omdat anders een deels gebogen stuk niet meer in de stoomkist past. Stomen en torsen moet dus ook tezelfdertijd gebeuren.
Omdat stoom (= warmte) een geleider nodig heeft om die warmte snel naar de kern van het hout te transporteren mag het te stomen hout niet te droog zijn. Het vocht in het hout is de transporter van de warmte. Te droog hout dus best een paar dagen in bad alvorens te gaan stomen. Best een rv waarde van 14 à18%, minder is te droog.

Rond hout kan je ook stomen, met dien verstande dat gegroeid rondhout (takken) meestal veel makkelijker plooien dan rond geschaafd of gefreesd hout. Bij dit laatste gaan de vezels snel uitbreken als de vezels niet mooi evenwijdig lopen met de buitenkant.

Gefreesd rondhout vraagt ook al snel naar een gevormde mal en contramal, idem als de buisplooitang van de loodgieter.


Mvg,

André
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Beste André,

Wederom bedankt voor je advies. Erg fijn dat je de tijd neemt om mij dingen uit te leggen.

Vriendelijke groet,

Jonas
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Jonas,

Thanks voor het delen, het is een mooie uiteenzetting.

Ik loop ook al een tijdje rond met wat buigideeën.
Ik ben behangstomers vaker tegengekomen op internet. Ben je tevreden met de behangstomer als bron?
Wat raad je aan wat betreft vermogen en inhoud voor het waterreservoir?
Ik zal beginnen met kleine latjes in een PVC-pijp.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik zat al een tijdje te denken om zo'n stoomkist te maken maar doe dat wel als ik er ook werkelijk een projectje voor heb ;) Leuk om te lezen en de foto's te zien. Heb je ook iets gedaan met dat balkje of was het echt alleen een proefstuk ?


Ik zal beginnen met kleine latjes in een PVC-pijp.
Denk erom dat de hitte binnenin zo'n pijp behoorlijk kan oplopen, ik heb het idee dat de buis wel eens eerder kon buigen dan het bedoelde plankje. Er is natuurlijk hittebestendige PVC te krijgen maar ook hiervan vraag ik me af of die tegen die constante hitte kan.
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hi Robert,

Behangafstoomers bevallen prima! Ik heb er twee aan gesloten zodat als er 1 bijgevuld miet worden , de ander doorstoomt...
Ze hebben een inhoud van vier en halve liter en zijn 2200 watt. Kosten 29 euro bij ts24.
Ik ben in eerste instantie ook voor de pvc buis gegaan maar ik kan je nu al vertellen dat dat zonde is van je geld. De buis wordt warmer dan 100 graden en buigt helemaal door. Beter is de optie die André noemde; multplex... De dikte hangt af van de grote van je kist. Ik heb voor 18 mm gekozen...

Verder heb ik veel gehad aan masave hout. Dat is n houthandel ( hier te vinden op woodworking ). Rick, de eigenaar is iemand die graag met je mee denkt en weet waar hij t over heeft ( in tegenstelling tot vele andere grote houthandels) en dat is fijn aangezien je echt goed hout nodig hebt...

Groet Jonas
 
Laatst bewerkt:

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Ik vroeg me nog af wat de eventuele extra rekbaarheid is als ik een stuk gebogen hout opnieuw stoom? Kan het dan nog verder op gerekt / gebogen worden of heeft dat geen zin?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Nog nooit gebogen, maar volgens mij is het een eenmalig proces. Heeft dacht ik te maken met de lignine polymeren in de celwanden, die dit trukje maar een keer doen. Maar ik laat me graag verbeteren:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.