Electriciteit

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Ik zit met een probleempje, ik ben dus bezig met de bouw van mijn tuinhuis en heb electriciteit klaar gelegd maar ipv een 5G4mm² heb ik een 4G4mm² gelegd (dacht namelijk 3 fasen en een aarding, eventjes de neuter vergeten!)
Nu hoe kan ik dit het goedkoopst oplossen (en wettelijk)?
1) eerst dacht ik aan een losse 4mm² bij te leggen maar dit mag waarschijnlijk niet zo los op de muur(garage) en los in de wachtbuis...
2) een 2G4mm² bijtrekken en maar 1 van de kabels gebruiken als neuter?
3) de machines die er komen zijn volgens de handleiding aangesloten in ster (op aansluitschema staat alleen wanneer er een neuter is die aan te sluiten dus zonder werkt ook) dus die 4G4 alleen voor de machines gebruiken en een 3G2.5mm² bijtrekken voor de stopcontacten/lichten

Nu nog en vraagje over de lichten:
Bij het binnenkomen van mijn tuinhuis zal direct links een eleckast hangen, daaronder de schakelaars voor 2 circuits van lichten, mag ik van deze schakelaar met een 5g1,5mm²(hier is 4g1,5mm² normaal voldoende maar volgens dmlights is een 5g goedkoper dan een 4g... :)) vertrekken tot in een aftakdoos en dan 2x vertrekken met een 3g1,5mm² voor de 2 circuits?

Bij voorbaat dank,
Kevin
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Optie 2 ben je het meest flexibel en kan je gewoon een kabel gebruiken die voldoet aan de eisen om in de grond te liggen.
extra vraagje volg ik niet.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Volgens de regels mag je niet 2 groepen via 1 mantelbuis leggen en dan vervolgens splitsen, dit is gebaseerd op losse vd-draad, ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit met een kabel wel mag. Voor de zekerheid zou ik het niet doen, mocht het ergens fout gaan dan kan het zomaar zijn dat je niet verzekerd bent voor gevolgschade.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ken de voorschriften niet maar kan me wel voorstellen dat de vijf in 1 kabel behoren te liggen. Op dit forum zitten vast mensen die de voorschriften, uit wat (heel vroeger?) NEN1010 heette, kennen.

Hoe dan ook, als je toch al overweegt kabel bij te leggen, doe het dan goed en leg een 5 aderige kabel. This alleen psychologisch een hobbeltje om de 4 aderige te "vergeten". Ik heb een hekel aan prutsen met elektr. installaties. Niet uit een angst maar het geeft altijd aanleiding tot latere verwarringen. (En een pnvoldaan gevoel, maar dat verschilt per individu :)).

mvg
Klaas

PS
oeps, Civix was me al voor :)
 
Laatst bewerkt:

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
@Zuma: Ik bedoel voor vraag 2: van de eleckast moet ik naar de schakelaar, van de schakelaar naar de 2 lichtcicruits, maar om het aantal kabels te reduceren dachtik om tussen de 2 circuits een aftakdoos te hangen en zo vanuit de schakelaar met een 5g1,5mm² tot in de aftakdoos te gaan, in de aftakdoos dan "aftakken" ;) voor de 2 lichtcircuits, is dit duidelijker? Anders probeer ik een tekeningetje. :p

@CivixX: Dit zal ik nog even controleren, ik dacht in Belgie dat dit wel mocht zolang het "hetzelfde" is. (ik bedoel hiermee, elec kabels mogen samen liggen in een buis maar vb geen elec en neterwerkkabel)

@klaas: Ik weet het maar de portefeuille vraagt om zo goedkoop mogelijk. :p

@WR: Ik ben idd belg, valt dit zo op? :D

Groetjes,
Kevin
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Technisch geen probleem : Gewoon een aarding voorzien in het tuinhuis en 3 fazen + neuter naar tuinhuis leiden. Misschien geeft dit een probleem met de kleurcodes in de reeds aangelegde kabel. Anders kan je ook een installatie neuter aan de aarde gebruiken, na te zien met de stroomleverancier.
Groetjes,
Pascal
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
@Pascal: De kabel die reeds ligt mag ik idd niet gebruiken zoals je zegt, er zit namelijk 1 geel/groene draad in en dit mag je (voor zover ik weet van heb) niet gebruiken behalve voor de aarding.
Ik begrijp wel niet goed wat je met de laatste zin bedoeld, neuter aan de aarde gebruiken? Kan je hier meer info over verschaffen?

Groetjes,
Kevin
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Is er eigenlijk een reden waarom je de huidige kabel er niet uit kan halen en een nieuwe 5g4 erin trekken? Als je je kabel pas gekocht hebt, hij niet beschadigd is, en je een electrozaak hebt die wat meewerkt, kan je hem vast nog wel ruilen.

Ik heb hier in elk geval wel vaker overschotten kabel teruggebracht en geld teruggekregen...
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
@massis: dit word moeilijk, alles is online besteld geweest. :) Zou eens moeten mailtje zenden of ze dit doen..geen idee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Aarding als nul gebruiken en het zichtbare deel van de draad met blauwe krimpkous bekleden om verwarring te vermijden. En een bijkomende, losse aardingsdraad leggen. Is de goedkoopste oplossing, maar niet helemaal volgens de regels. Reglementaire oplossing is tweede kabel voor de stopkontakten bijleggen. Deze mag probleemloos in de zelfde wachtbuis. Voor stopkontakten moet je wel 2,5 gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Technisch geen probleem : Gewoon een aarding voorzien in het tuinhuis en 3 fazen + neuter naar tuinhuis leiden. Misschien geeft dit een probleem met de kleurcodes in de reeds aangelegde kabel. Anders kan je ook een installatie neuter aan de aarde gebruiken, na te zien met de stroomleverancier.
Groetjes,
Pascal
Dit kan technisch perfect, maar dan ga je in de problemen komen met de differentieel en is niet toegelaten. Als je aarding slecht is, komt er spanning op je toestellen (aarde). Je zou een bijkomende aarding kunnen slaan om dit te omzeilen, maar als die slecht is gaan sommige apparaten rooksignalen geven. De spanning wordt dan ongelijk verdeeld over de verschillende fases en sommige gaan hogere spanning krijgen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Reglementaire oplossing is tweede kabel voor de stopkontakten bijleggen. Deze mag probleemloos in de zelfde wachtbuis. Voor stopkontakten moet je wel 2,5 gebruiken.

Dit is de beste oplossing.
- het is volgens de regels
- de kans op storingen is het kleinst
- het geeft de grootste veiligheid

Grts, Raymond
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@Kevin
Ik had daarnet niet al te veel tijd, daarom ook het korte antwoord. Zoals ik al vermoedde heb je jammer genoeg al een geel/groene draad in je kabel zitten. Nu ben ik al sinds 2000 uit B weg, dus kan ik ook niets zeggen op gebied van de huidige regelgeving. Alvorens te beginnen met een nieuwe kabel te trekken, probeer toch maar es effie met de stroomverdeler, vroeger Electrabel, te praten. Er zijn (waren) immers andere regels voor het wijzigen van een bestaande (oude) installatie dan voor een nieuwe. Ik vermoed echter dat een nieuwe kabel, met een geel/groene ader als neuter gebruikt, hoe dan ook niet zal kunnnen. In dat geval kan je dus niet anders dan een nieuwe 4 aderige kabel te trekken, met de juiste kleuren, een verliesstroomschakelaar en een eigen verbreekbare aarding te installeren. Of anders een nieuwe 5 aderige kabel op de bestaande aarding met een bijkomende verliesstroomschakelaar. Als je je installatie moet laten keuren, zal je hoe dan ook de huidige regels moeten respecteren...
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@Mathieu
Als de aarding correct is en er in de bijkomende kast een verliesstroomschakelaar is voorzien, zou dit toch moeten kunnen. Ben ook al effie weg uit Belgenland en niet meer up to date met de regels. Hoe dan ook er is een verschil tussen technisch correct en volgens de regels. :confused:
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.