Kozijnhout frezen - afwijkend formaat freeskop versus kopmaat hout

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Hi allen,

onlangs heb ik het plan opgepakt om zelf kozijnen te maken middels voorgeprofileerd hout. Ik wil de pen verbinding maken middels een freesmachine maken (heb een Hammer B3 met 3cm spindel). Het valt me op dat als ik ga zoeken naar freeskoppen voor kozijnverbindingen dat deze gericht zijn op een andere kopmaat van het hout vergeleken met het hout wat ik kan kopen. Als ik even google naar 'kozijnhout' dan zijn de eerste drie sites die ik vind gericht op het leveren van kopmaat 110/66mm. Echter, ga ik zoeken naar freeskoppen dan zie ik 114/67 terug. Ook de profilering is veelal afwijkend.

Hoe komt het dat deze zaken niet bijhorend worden aangeboden? Is er geen standaard voor? Weet iemand een plek waar je wel passende freeskoppen kan vinden? Zin om ruw hout te helemaal zelf te profileren heb ik dan weer niet :)

Groet,

Wouter
 

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Toch lijkt me de afwijking behoorlijk, en dat is niet alleen op de kopmaat, maar ook op de gefreesde sponningen. Dat gaat m toch echt niet worden als je productief wil zijn, alles met de hand naschaven.

Dus, hoe zou je dit dan moeten aanpakken om wel ineens precies te werken?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
114 is de standaard voor kozijnen die op de Nederlandse manier worden aangebracht in een nieuw bouw woning
alle maten hiervan vind je in de kvt (keuringsvoorschriften gevel timmerwerk)
http://www.gerretsen.nl/files/products/787/freesgereedschap 11.99.348 3.pdf

110 is volgens mij oorspronkelijk Duits maar zie je tegenwoordig hier ook veel omdat er steeds meer met achteraf plaatsen van de kozijnen wordt gewerkt.
er is dan een groot stelkozijn aanwezig waardoor de kozijnen iets lichter kunnen.
 

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Interessant. Wat me wel opvalt is dat verschillende bedrijven zoals bijvoorbeeld Pontmeijer dan de niet standaard maten verkoopt. Dat is toch ook wat vreemd?
Capture.jpg
Andere vraag dan, hoe zouden jullie dit contramallen?
 

tuoh

Oud hout
Ik blijf me verbazen over die Nederlandse manier van kozijnen bouwen:confused: De methode is totaal afwijkend van wat in de andere ons omringende landen gebeurt.
Hebben die profileringen een EU keur? of is het enkel een NL gebeuren?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
KVT ('61/'80/'95) staat/stond voor Kwaliteitseisen Voor Timmerwerk. Dit betrof standaard profilering en detaillering voor kozijnen, ramen en deuren waarop certificering verkregen kon worden. In het werk kan je de diverse profileringen van kozijn en raamhout herleiden afgestemd op wijze van draaien (naar binnen draaiend of naar buiten/ draai of val) of situatie (nieuwbouw of renovatie). Voordeel was dat onafhankelijk welke TiFa de kozijnen afkomstig waren de verschijningsvorm eender was en standaard buitendeuren op de profilering aansloten.

groet, Ronald
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wouter
In België gebruiken we meestal 80 x 58 mm. Nu streeft men naar 68 mm en groter.
Hier in bijlagen enkele pdf-bestanden van een raamtekening in metselwerk die ik als opdracht geef aan mijn leerlingen.
Als het voor blokramen is is dit precies hetzelfde.
Hopelijk kan je hier wat mee aanvangen.
Als je ze afdrukt, zorg dat je uw printer op ware grootte zet. Zo heb je perfect de 58 mm en 80 mm. Doe je dit niet, dan kan je een afwijking van 2 à 3 mm krijgen.
Je kan ze op een stuk plaat kleven volgens de gewenste afmetingen qua hoogte en breedte dagmaat.
Alles is op een A4-formaat geplaatst.
Bij eventuele vragen, wil ik u ten dienste staan.

Groeten Sirjacobs Didier België

Bekijk bijlage horizontale doorsnede metselwerk DOD.pdf
Bekijk bijlage verticale doorsnede metselwerk met DOD V19.pdf
Bekijk bijlage kozijn profiel met vleugelprofie 1l.pdf
Bekijk bijlage kozijn profiel met vleugelprofiel.pdf
Bekijk bijlage makelaarsprofiel wood.pdf
 

PBT

Actieve deelnemer
@sirjacobsd: in belgië worden veelal blindramen toegepast die in een sponning ingemetseld staan. In NL staat het kozijn in praktisch 95% van de gevallen tussen het metselwerk. Ik heb in belgie mijn opleiding gedaan vandaar dat ik dit weet
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@PBT: tussenliggende ramen (blokramen genoemd) zijn op dezelfde wijze gemaakt behalve dat men de breedte min 10 à 15 mm aftrekt, hoogte dagmaat metselwerk 7 à 8 mm aftrekt om gemakkelijk te plaatsen. Dit is afhankelijk hoe het metselwerk recht is. De openingen tussen metselwerk en raamkozijn worden dan met een elastische voeg dicht gespoten.
Tof dat je de Belgische opleiding hebt gevolgd.
Wij als Belgen leren ook heel wat hoor van de Nedelanders. IK denk bijvoorbeeld aan de dakconstructies vervaardigd uit panelen die op zijn geheel worden geplaatst met afwerking binnenin, de passieve huizen, ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.