Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: eiken

eiken

Gisteren weer eens wat eiken gedraaid. Uiteindelijk worden het zwarte schalen. (of zoals Liam Flynn het zou noemen: "ebonized oak"...)

20140329_111942.jpg

lekker dik afnemen....

20140406_151320.jpg

stukje draaibeleving naar de mensen toe...

wat een troep geeft dat looizuur toch....

20140405_180414.jpg 20140406_173420.jpg

de krullen trouwens ook....

20140406_172017.jpg

klaar voor transport....

20140412_200207.jpg

de oven gevuld (voor de helft, enorm onaardig voor het millieu natuurlijk, maar vooruit, hij mag aan....)

20140413_193853.jpg20140413_121057.jpg

er zit trouwens ook nog wat kersen en tamme kastanje in... alsmede de kernen van de eiken stukken... daar kan ik over 8 weken vast nog wel iemand blij mee maken...

20140330_164135.jpg20140413_122515.jpg
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Is t een idee om de deur van de schuur zo groot te maken dat je er een aanhangwagentje in kan rijden ? Dan kan je de krullen rechtstreeks in de aanhangwagen draaien

Ongelovelijk wat dat looizuur doet....krijg je deze aanslag er goed af ?

Tof om te zien hoe je echt serieuze productie maakt !
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Mooie serie schalen en Super om te zien hoe snel het gaat.
    Met wat voor een beitel neem jij de buiten kant af dan ronald?
    Ben ook wel benieuwd hoe jij de aanslag van het looizuur van je draaibank afkrijgt? Na het draaien van de de kastanje schalen die ik pas op het forum zetten heb ik nog steeds de aanslag niet goed van mijn gereedschap en draaibank kunnen krijgen.

heerlijk zo'n setje schalen in zo'n tempo draaien

van dat looizuur heb ik ook vaker last maar dat slijt er meestal ook wel weer snel vanaf
    Wat doe je eigenlijk met zo'n grote hoeveelheid krullen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik heb ooit ergens gelezen, aanslag van gereedschap afhalen met ovenreiniger.....

Zit geen garantie op mijn opmerking!!!!
    Cas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caso Bekijk Berichten
    Ik heb ooit ergens gelezen, aanslag van gereedschap afhalen met ovenreiniger.....
    Mmm, lijkt me niet. Ovenreiniger is gewoon een (hele sterke) syndet - vetoplosser dus. Ik kan me niet voorstellen dat looizouten van ijzer daar in oplossen. Ik verwacht eerder dat je iets zuurs zou moeten gebruiken (citroenzuur, bicarbonaat, melkzuur, dat zoort zooi)
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 14-04-14 om 12:17.

citroenzuur werkt perfect!
    dat werkt namelijk ook om je handen schoon te maken als je met nat eiken hebt gewerkt(wel ff opletten met wondjes want das geen fijn gevoel)

Ik gebruikte tegen de looizuuraanslag altijd drechseltreff (http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/1549) werkte perfect, maar dat is nu net op... Maar misschien doet WD 40 het ook wel, dus dat dacht ik maar eens te gaan proberen, tenzij iemand zegt dat dat niet zal werken?

Om alle andere aanslag van de draaibank te poetsen heb ik eens keramische kookplaatreiniger gekocht. Werkte redelijk goed.

De schalengutsen die ik gebruik zijn van
    Vicmarc 3/4 inch (fijn ding voor het grove werk, met een verzwaard handvat, redelijke standtijd, belachelijk duur)
    Hamlet 1/2 inch 2060 staal (voor het iets minder lompe werk, goede standtijd, ook erg duur en wordt niet meer gemaakt) Deze 2 beitels zijn vrij extreem "vingernagel" geslepen. (zie foto 1)
    En een Crown 1/2 inch PRO PM gold (all round, super standtijd en ligt iets fijner in de hand dan de hamlet vind ik, maar da's persoonlijk natuurlijk, ook duur) Ik heb er net weer een aantal gekocht... En om de verschillen te kunnen testen heb ik zowel de cryo versie als de "gold" versie besteld.
    Voor de afwerksnede gebruik ik nu een Hamlet 1/4 inch "deep flute" Cryo versie. Ik kan niet zo goed omschrijven waarom, maar ik maak daar betere oppervlaktes mee dan met het hardere staal.

Op foto 2 en 3 zie je ook nog een Woodcut. (stijf ding met HSS topje) hiermee doe ik meestal de binnenkant bodem van de schaal...

q.jpg

20130710_195509.jpg

20130710_195549.jpg
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Ik heb een paar jaar geleden veel eiken bewerkt. En daarna alles met water en een beetje soda schoongemaakt. Dat werkte prima.

Ik doe meestal aal wat WD40 op mijn draaibank en andere gereedschappen voordat ik begin.
    Bevalt mij goed.

Forum Rechten