Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

welke bovenfrees kopen

Hoi,
    ik kon de bovenfrees van een kennis gebruiken, van Topcraft of een ander brak merk, maar da's nu niet meer mogelijk. Soms heb ik een bovenfrees nodig, en ik maak graag dingen, dus ik zou zelf een bovenfrees willen kopen. Ik heb al enkele goede freesjes, en een setje minder goede. Ik zou nu even mijn spaargeld aanspreken om een bovenfrees te kopen. Nu heb ik echter niet het flauwste idee wat ik nodig heb, en wat dit kost.
    Ik koop vaak tweedehands, liever een goed merk tweedehands dan een goedkoper merk nieuw.
    Enige tips? Waar moet ik op letten bij een tweedehands, dus welke dingen gaan wel eens kapot of slijten?
    Graag zou ik ook een freestafel hebben. Kun je veel leuke dingen mee doen, en is niet groot.

je zou een nieuwe triton kunnen overwegen die zijn niet zo heel erg duur en die doen het ook goed onder de tafel

http://www.toolstation.nl/shop/Elekt...d40/sd460/m158

afhankelijk van welke je koopt zal je er nog een 8 en/of 6 mm spantang bij moeten aanschaffen

Freestafel kan je makkelijk zelf maken. 2e hands frezen zou ik alleen maar naar gerenomeerde merken kijken. festool, mafell, elu of desnoods een bosch blauw. belangrijkste waar je op moet leten is speling op de as-> versleten lagers. Als er toerental regeling op zit of deze het nog doet. Verde of de plunger nog soepel loopt (naar beneden drukken en weer op laten komen). Of de plunger klem nog goed klemt. Of die diepte instelling compleet is.

Het ligt er een beetje aan wat je allemaal wilt frezen en hoe. Als je veel "uit de hand" wilt frezen dan ben je beter af met een wat lichtere machine maar aangezien je een freestafel overweegt te kopen (of maken) dan kun je beter voor een wat zwaarder type gaan.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Moeilijk te zeggen of ik iets licht of zwaar wil.
    Op tweedehands sites staan er niet veel interessante dingen te koop. Alle machines zien er smerig uit, geen idee of de accesoires er nog bijzitten. Dus voorlopig koop ik maar een nieuwe.
    Laatst gewijzigd door teus; 14-04-14 om 15:32.

Wat is je budget?

Ik zou liever een lichter kopen maar met regelbaar toerental dan een zware met vast toerental. Liever een 1100W met regeling dan een 2000W zonder.

Ik heb een lichte frees de festo of 900. Dit is nu de 1010 en onder mijn freestafel de trition tra001. Voor mij waren vermogen hoogteverstelling en de engelse maten spantang de pluspunten. Nadeel zwaar van gewicht. Stofafzuiging en frezen vraagt veel vermogen. Succes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    Dan begrijp ik niet helemaal wat je nu zoekt.... Hieronder een greepje van redelijke aanbod (niet zozeer qua prijs maar qua spullen)
    oh, over de grens heb ik nog niet gekeken. ben van Belgie. zou het liefst ophalen, zodat ik kan zien of alles goed is, dus dat zou dan een eindje rijden worden.

Focus op aanbiedingen uit Brabant of Limburg dan zou ik zeggen.

Forum Rechten