Draaistroom of wisselstroom

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik overweeg een nieuwe zaagtafel te kopen en daarbij moet ik oa de beslissing nemen of ik een wisselstroom motor neem of een draaistroom. En dus heb ik een aantal vragen.

Een motor van 2500W wisselstroom, heeft die dezelfde kracht als een motor van 2500W draaistroom?

Wat koste ongeveer de aanleg van draaistroom? Heb nu 1x 35A, bij hoofdzekering is wel plaats voor 3 zekeringen.

Mag je buitenom de hoofdzekering de werkzaamheden in de meterkast zelf uitvoeren?

Moeten de overige groepen ook verdeelt worden over meerdere fases?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@ Marco

Ten eerste : wisselstroom en draaistroom is het zelfde. Wat jij bedoelt is enkelfase of 3-fase. (weer genoeg betweterigheid mijnerzijds) Dus nu proberen een antwoord waar je wel iets aan hebt te formuleren.

Het verschil in kracht tussen een enkelfase gevoede of 3 fase gevoede motor (bij het zelfde vermogen) is bijna verwaarloosbaar.
Daarbij moet ik wel opmerken dat en 3 fase motor een iets betrouwbaardere motor is en meestal ook iets goedkoper (een paar tientjes)

Dus hier zou ik hier mijn keus niet van af laten hangen.
Als je van plan bent meer machines te gaan kopen zou ik overwegen 3 fasen aan te laten leggen.Anders zou ik voor een enkelfase machine gaan.

Wat de kosten voor aanleg zijn kan ik je niet mee helpen, hiervoor zul je langs de plaatselijke installateur moeten gaan voor een offerte.

Nu de rest van je vragen:

Als je over gaat naar 3 fasen, krijg je van je nuts leverancier 3 zekeringen van 25A in plaats van de 35A die je nu hebt, dit betekend dat de rest van de groepen dus over 3 fase verdeelt gaan moeten worden. Voornamelijk om alles netjes over de nieuwe 3 zekeringen (die lichter zijn ) te verdelen.
Dit is wel een klus die je door een vakman moet laten uitvoeren. De rest van de aanleg zou je, in overleg met de installateur, zelf kunnen uitvoeren. (Zoals de kabel naar je werkplaats leggen)
Ik zou eerst een informeren wat het kost om 3-fase te krijgen en als 2e wat de installateur rekent om alles aan te sluiten en om te bouwen.

Jammer genoeg een niet zo heel duidelijk antwoord, maar misschien een begin?

Groeten
Frank
 
A

Athanor

Guest
Ik zou het in ieder geval niet zo kunnen uitleggen.

Volgens mij is er ergens anders op het forum nog wel eens wat meer gezegd over 2 of 3 fasen installaties en machines. Wat toen ook aanbod kwam is de zwaarte van installatie. De netwerkleveranciers brengen nl. een hoog tarief in rekening als ja zwaarder dan 25Amp binnenkrijgt, en die tarieven liegen er niet om geloof ik. Misschien goed om dat eerst na te kijken, de basisaanluiting 3 fasen is over het algemeen niet tegen een hoger tarief.

Fons

Zie ook: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=618
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Marco

Paar overwegingen:
* Je kunt de stroom pirma zelf aanleggen vanaf de hoofdzekeringen echter alleen als je daar echt goed vertrouwd mee bent, zo niet dan moet de installateur komen. Makkelijks is denk ik om een klein kastje bij te bouwen voor de 380 installatie, dan blijft de rest onaangetast, enige wat je met de bestaande 220 installatie moet doen is zoals hierboven al geschreven de lasten verdelen over de drie nieuwe fasen omdat elke fase nog maar op 25a is afgezekerd.
* 380 machines hebben over het algemeen krachtiger motoren dus een voordeel als je het hebt, nadeel is wel dat ze moeilijker weer te verhandelen zijn, zeker de merken als Elektra Beckum, Metabo, Scheppach hebben dat probleem, de zwaardere professionele machines en zwaardere combi's zoals de Robland zijn prima verhandelbaar 2e hands.
* Als je bij 220 blijft houd er dan wel rekening mee dat je liefst meerdere groepen naar je werkplaats moet hebben omdat zeker als je machines combineert (Zaag en afzuiger bijvoorbeeld) je snel over je maximaal gezekerde vermogen heengaat
* Bij 220 volt is ook van belang dat je als je dicht bij je gezekerde vermogen komt je geen snelle zekeringen moet hebben anders vliegen ze er om de haverklap uit als je de machine inschakelt, de stroomvraag is dan namelijk maximaal en het is geen pretje om telkens naar de meterkast te lopen om de zekering te vervangen / of weer in te schakelen als je je zaag aanzet
* Je moet idd niet over de 3x25a heengaan, dat is de standaard krachtstroom installatie, als je meer neemt dan gaan je kosten erg fors omhoog. Overigens is 3x25 voor de meeste houtbewerkingsmachines prima tenzijn je in het hele zware professionele werk komt.

Succes met je overweging..

Scheppie
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Frank zei:
@ Marco

Ten eerste : wisselstroom en draaistroom is het zelfde. Wat jij bedoelt is enkelfase of 3-fase. (weer genoeg betweterigheid mijnerzijds) Dus nu proberen een antwoord waar je wel iets aan hebt te formuleren.
Volgens Wikipedia is draaistroom toch echt 3fase en wisselstroom 1 fase. En zo heb ik ook ooit vroeger geleerd op school. Al werd krachtstroom wel veel meer gebruikt als benaming.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom


Ik heb nu 1x35A en dat zou dan 3x25A moeten worden. Voor zover ik na kan gaan bij de netbeheerder is in ieder geval de overstap naar 3x25A of 3x35A evenveel kosten. Wat de gebruikskosten zijn voor 3x35A tov 3x25A of 1x35A kan ik nergens vinden. Onder de 3x80A ben je nog wel steeds kleinverbruiker, maar verder dan dat kan ik niet vinden.
3x25A is uiteraard wel meer dan voldoende, dus om op zeker te spelen is dat het handigst.
 

WR1944

Oud hout
Wisselstroom of juister wisselspanning is electrische energie waarvan de spanning periodiek wisselt tussen een bepaald maximum en een bepaald minimum. Als wisselspanning wordt aangeboden in de vorm van een fase en een nul spreekt men van enkelfase spanning.
Wordt deze wisselspanning aangeboden met drie fazen, eventueel met een nul, dan spreekt men van driefase spanning. Omdat de hoogte van de drie wisselspanningen 1/3e van de frequentie na elkaar verandert, lijkt het in schematische weergave, of de spanning draait. Daarom spreekt men ook wel van draaistroom.
Tussen één fase en de nul heerst 230 Volt en tussen de fazen onderling 400 Volt. In huisinstallaties wordt afhankelijk van de omvang van het verbruik één, twee of drie fazen en een nul aangebracht. Men probeert de belasting van elke fase zo gelijk mogelijk te verdelen over de verbruikers.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmmm er staat me iets van bij dat 3 maal 35 A aanzienlijk meer kost dan 3 keer 25A. Het capaciteitstarief van een 3x35A is €500 per jaar duurder dan een 3x25A aansluiting. Ten opzichte van het oude vastrechtsysteem (voor 1 januari 2009) is dat een ‘prijsstijging’ van meer dan 400%.....

Kortom blijf aub weg van 3x35A en als je naar 3 x 25 gaat moet je de hele installatie laten nakijken of een fase niet wel heel makkelijk met meer dan 25A belast gaat worden (koken, wasen, drogen). Het kan zijn dat je je hele stoppenkast opnieuw moet indelen. Of zware verbruikers naar een ander ruimte moet verplaatsen om ze op een andere groep/fase te krijgen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Eindelijk duidelijkheid. Het grote verschil zit dus in de capaciteittarief, zo’n 500 euro. Ofwel, geen 3x35A voor mij, maar hoogstens 3x25A. maar ook dat zal wel snel zo’n 500 euro gaan kosten voor het aanleggen. De kosten voor de upgrade door Enexis zijn 185 euro. Maar ben bang dat het aanpassen van de meterkast en aanleg krachtstroom stekker ook nog wel zo’n 300 euro gaan kosten. Iets om nog eens goed over na te denken. Als het niet echt nodig is, is dit namelijk zonde van het geld.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Waarom ging het ineens over 3x35A ?
Wanneer heeft iemand thuis zo veel vermogen nodig?
(buiten het kweken van sommige plantjes :D )

Frank
 

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Het grote voordeel van machines op draaistroom is dat ze veel soepeler draaien: minder trillingen, (veel !) minder lawaai, minder slijtage.

Overigens hoef je tegenwoordig niet meer per se een 3-fasige aansluiting meer te hebben, er bestaan ook efficiente omvormers 1-> 3 fazen. Vooral interessant indien je deze maar voor 1 of enkele toestellen nodig hebt.

w
 

Meert

Nieuw lid
14 jan 2010
1
0
Heb je daar een site van? Probleem lijkt mij het benodigde vermogen van zo'n omvormer. :?:
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Dit wordt weer lastig , zal het duidelijk proberen te houden (zo niet dan hoor ik het wel)

Volgens mij zijn alleen frequentieregelaars geschikt als omvormer.
Uitgaand vermogen (met 1 fase 240V voeding) tot 3kW (uit mijn hoofd geschat)
Er zijn ook wat voorwaarden aan de motor, om dit te kunnen gebruiken.
Asynchroon en de mogelijkheid 240V aan te sluiten (dus 240V in driehoek)
Een regelaar met een voeding van 240V 1 fase kan niet meer uitsturen dan 240V 3 fase en dit frequentie geregeld .
Dit wil zeggen , je kan dus toerental regelen.

nadeel: Frequentieregelaars zijn nogal prijzig (denk aan een €250,- voor minder dan 1kW naar boven de €450,- voor 2,5 kW en hoger) en vaak vereist het de benodigde aansluit en inregel kennis. Er zijn wel complete installaties, dus ingestelde regelaar in een kast met op de kast een aantal knoppen (start stop) en een toerental draaiknop. Maar deze zijn dus nog prijziger.(€700,- en meer)

Een site wordt een ander verhaal, ik zal eens zoeken.
deze bv.
http://www.schneider-electric.nl/ne...unction_id=19&p_family_id=285&p_range_id=692#
of deze
http://benelux.moeller.net/nl/indu_automation/automation/pro_sol/drives1/frequency_reg1/df51.jsp
of nog 1
http://www.automation.siemens.com/_nl/nl/industrieleaandrijvingen/Sinamicsg110.htm

Dit zijn alleen merken die in de industrie veel gebruikt worden, er zijn vast ook goedkopere Chinese, Poolse of Russische te vinden. Motorleveranciers kunnen je daarmee verder helpen.
Zoals:
Vector Aandrijftechniek B.V.
Elektromotoren Bracke B.V
Stolk Transmission Service BV enzovoort

Groeten
Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.