Divantafeltje van Rietveld

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Verlijmen van de onderdelen tot het tafeltje

Om het bovenblad van het tafeltje mooi waterpas te krijgen is het van belang dat alle verbindingen goed haaks worden verlijmd. Anders loop je het risco dat het blad scheef komt te staan. Daarom heb ik een aantal hulpstukken gebruikt waarmee ik zeker wist dat de te lijmen panaelen parallel en haaks werden tijdens het drogen van de lijm. Ik heb de nieuwe Bisonlijm Woodmax gebruikt vanwege zijn vullende werking en overschilderbaarheid en het feit dat er geen krimpnaadjes ontstaan. Dat werkte perfect, nadeel is de lange droogtijd. Om de haaksheid te realiseren heb ik een aantal hulpstukken in de hoeken geklemd met twee lijmtangen tot de de lijm was uitgehard. Maar... de basis van het geheel is natuurlijk dat je er voor zorgt dat de verbindingen goed sluiten en haaks en passend zijn. De pennen moest ik kaalschrapen om goede lijmverbindingen te krijgen. Tijdens het verlijmen van het bovenblad heb ik vier afstandhouders (latjes van gelijk lengte) gebruikt t.o.v. het onderblad. Hier de foto's van dit proces, eerst heb ik de kruislingse verbinding van de twee staande panelen gelijmd, daarna deze in het onderblad bevestigd en vervolgens het bovenblad er op gelijmd.

Dit is de proefpassing van alle verbindingen voordat ik ging verlijmen
image.jpg

Verlijmen van de kruislingse verbinding in de tussenpanelen c.q. poot van het tafeltje
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Groene MDF is waterbestendig, heeft volgens mij een sterkere persing ondergaan, waardoor de kanten strakker afgewerkt kunnen worden bij het schilderwerk.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Het schilderwerk

Meubelmaken is geweldig leuk, maar schilderen:confused:......:mad: Dat is de korte samenvatting van mijn ervaringen met het schilderen van het tafeltje. Deels waarschijnlijk het gevolg van mijn eigen misvattingen en keuzes, maar toch, het viel me flink tegen. Ik had gekozen voor hoogglans olieverf en deze in de aanbiedingen bij de bouwmarkt voor een redelijke prijs op de kop getikt. Toen ik nog eens goed naar de eerste resultaten keek sloeg de eerste twijfel toe. Nog eens goed in het boekje over de zelf te maken Rietveld meubels gekeken en ontdekt dat de meubels in zijdeglans werden afgewerkt. Toen besloten wat matteringsmiddel te kopen en door de glansverf te mengen en de al geschilderde vlakken rood en wit opnieuw op te zetten. Dat leek wel goed hoor! Vervolgens de zwarte lak op één van de tussenpanelen gezet. Probleem hierbij was dat de droogtijd drie dagen bleek te zijn en ik merkte dat het moeilijk was een egale laag te krijgen. Dat leek me een extra groot probleem voor de afwerking van het bovenblad te gaan worden. Natuurlijk kon ik het droogprobleem met wat siccatief oplossen. Toen besloten om met een spuitbus met matte industrielak de zwarte lagen te gaan spuiten. Ondertussen eerst wel het gele latje onder het blad geverfd. Het spuiten gaf wel een goede dekking, maar ik kon niet echt een mooie egale laag krijgen, wat voor het bovenblad wel voorwaarde voor mij was. Zo raakte ik aardig gefrustreerd over de moeilijkheden die ik tegenkwam. Ik las in de tussentijd (ik meen zelfs op dit forum) dat de ervaringen met watergedragen verf inmiddels heel wat beter waren dan mijn (gedateerde) ervaring. Toen toch maar een bus Rambo zwarte interieurlak gekocht en tot mijn prettige verrassing kon ik daar heel goed mee werken! Hèhè wat een opluchting:D

Voor het spuiten had ik alle overige vlakken afgeplakt met tape en papier. Dit heb ik er op laten zitten voor het lakken mate de watergedragen interieurlak. Echter na het verwijderen van de tape, die inmiddels enkele weken er op zat, zag ik dat dit een chemische werking met de verflagen was aangegaan waardoor er matte strepen waren ontstaan en ik de rode en witte vlakken weer opnieuw moest opzetten........ Maar goed, de aanhouder wint en daarmee kan ik jullie vandaag gelukkig het eindresultaat presenteren.

De leuke commentaren die ik al kreeg over de strakke randjes strelen mijn ego;). Ik heb dat deels gerealiseerd door de randen met schilderstape af te plakken, maar ook op veel plaatsen heb ik de randen strak getrokken door de rafelige sporen van de kwast en de roller met een dotje gemaakt van doek en licht gedrenkt in wasbenzine te verwijderen. Nu nog maar wat foto's:

Het tafeltje in de grondverf
image.jpg

Het rode grondvlak opgezet
image.jpg

Het moeizame zwart schilderen
image.jpg

De tafel voorbereiden voor het spuitwerk
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Spuiten van de koppen van de pennen in de blauwe verf
image.jpg

image.jpg

Het uiteindelijke resultaat :D:D
image.jpg
 
P

Pel

Guest
Het is een plaatje Fons, hoe is de stabiliteit van het tafeltje?

Groet Pel.
 
M

Milo-vs

Guest
Het zou niet mijn smaak zijn, maar wel echt waanzinnig gemaakt! Super netjes!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Over smaak valt niet te twisten, maar vakwerk valt niet te ontkennen!

Al moet ik zeggen dat hoe langer ik er naar kijk, ik het een steeds interessanter tafeltje vind.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Dank voor de complimenten mensen!

@Pel
de stabiliteit valt alleszins mee. Het ronde ondervlak is precies in het midden gecentreerd van het bovenblad, alleen de pootpanelen staan iets uit het centrum. Het is natuurlijk ook geen tafel waar je aan zit of zwaar gaat belasten. Oorspronkelijk voor bij een divan bedoeld, daarom denk ik dat Rietveld het pootstel wat naar de kant heeft gezet zodat je een deel van het tafelblad boven de ligplek kunt schuiven om dan liggend met een rietje van je biertje te kunnen genieten :rolleyes:

Hier nog de tekening van de aanzichten
image.jpg
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Fons, het is ook een tafeltje om een boek en een kop thee op te zetten, een divan stond vroeger op pootjes zodat je het blad boven de divan kon zetten zoals een ziekenhuis tafeltje. Ik vind het zondermeer een prachtig taffeltje, Rietveld had er toch goed over nagedacht, met weinig materiaal optimaal resultaat. Zo is het keuken ontwerp van hem ook multi functioneel met heel veel bergruimte.

Groet Pel.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wauw! Gaaf tafeltje geworden. Had aan het begin een "Mwah, gevoel" maar vind het resultaat erg tof!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is een fraai tafeltje geworden. Smaak is persoonlijk, en ik ben geen Rietveld fan. Zijn ontwerpen zijn echter bijzonder en eigenwijs, en niet altijd makkelijk om na te maken. Je hebt er een mooi stukje vakwerk van gemaakt.

Het schilderen is een vak apart. Ik zou persoonlijk weg blijven van de bouwmarktverven, en voor dit soort projecten naar de verfspeciaalzaak gaan. Het advies is vele malen beter, de verf meestal ook. En na al het materiaal en de arbeid is de besparing op de verf meestal een paar tientjes. Je wil ook nog dat het mooi blijft, over een jaar weer schilderen is dan goedkoop duurkoop.

Hier in Leiden hebben we meerdere speciaalzaken, ik weet niet hoe dat in het hoge noorden is.

Er zit in Leeuwarden wel een Sikkens service center, die geven doorgaans goede service, ook als je een probleem hebt met de producten. Heb je wel alleen Sikkens, maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Voor de afwerking verder wel petje af.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
P

Pel

Guest
Bedankt voor het delen Fons, ik dacht altijd dat Rietveld het zelf maakte in een werkplaats met personeel, maar ere wie ere toekomt Gerrit van de Groenekan was de vakman die het maakte, maar de ideeën kwamen uiteindelijk toch van Rietveld zelf. Jammer dat de man weinig tot niet genoemd werd in docu's, ik denk dat het toendertijd bewust werd achter gehouden architecten en kunstenaars zijn vaak nogal zelfingenomen.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik moest toevallig wat uitzoeken voor een FOG-er en ontdekte dat dit geen tafeltje is, maar een kruk. Officiële benaming: Militaire kruk (1923), ontworpen voor een katholiek militair tehuis, samen met een stoel, tafel en leunstoel.

Mocht iemand een schets van die stoelen hebben, dan hou ik me aanbevolen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb een boek van Rietveld met tal van werktekeningen erbij. Na de vakantie (komend weekend) zal ik kijken of ik eea kan scannen en posten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Hoi Bert, ik vraag me af of je mijn werkstuk bedoelt? Dat is nl. het divantafeltje. Dit is de militaire kruk:
image.jpg

Ik voeg hier een paar foto's toe met de beschrijving en schetsen van Rietveld over de militaire kruk.

Succes! Fons


image.jpg

image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik heb het voornemen om het hele maakproces is één filmpje samen te vatten nu eindelijk in wat verloren uurtjes tot uitvoering gebracht. Op mijn YouTube kanaal staat nu het verslag. Zoveel mogelijk ingekort en beknopt weergegeven. Jullie kunnen natuurlijk altijd nog in dit topic kijken voor meer informatie.:)

Fons

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.