Divantafeltje van Rietveld

A

Athanor

Guest
Na het raadspelletje maak ik maar even een topic van de produktie van dit tafeltje in het juiste forum met een betere koptekst ( voor de zoekmachines;))

image.jpg

Het is een klus waar ik tussendoor aan werk, ter afwisseling van de andere werkzaamheden aan de Ovale tafel.

Ik heb eerst een hulpstuk gemaakt voor de Hammer om sleuven en pennen aan het multiplex te zagen. Daarbij maak ik nu dankbaar gebruik van mijn aangepaste zaagblad met rechte tanden.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Voor het frezen van de schuine kanten heb ik een mal gemaakt, zodat ik met een kopieerring en een puntfreesje exact langs de randen van de gezaagde groef kan frezen. Ik ben uitgegaan van multiplex van 18 mm. Daarvan wil ik 10 mm laten staan in de verbinding, zodat ik 8 mm over heb om de schuine kanten te maken, dat ik per kant 4 mm. Dus moet het freesje op 4 mm diepte staan en vier mm van de kanten af frezen. De foto's en video's maken e.e.a. Hopelijk wat duidelijker. Eerst maar een filmpje ;)


Hier nog een paar detailfoto's

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Met hierbij de video van het proefje


Ik heb een aantal onderdelen al voorbereid en klaar liggen voor verdere verwerking.

image.jpg

Zover ben ik gevorderd, nu maar weer met de tafel aan de slag!

Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Knap werk en mooie foto's van de tot nu toe stappen die je hebt gerealiseerd.
Als het voor lak werk of schilder werk is zou ik eerder de keuze maken van groene MDF, maar dit is natuurlijk mijn visie hoor?
Toch ben ik benieuwd naar het eindresultaat.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Mooie verbinding die 2 stukken multiplex! Goed om even op te slaan in mijn geheugen voor het geval dat.
 
A

Athanor

Guest
@sirjacobsd
MDF heb ik ook wel aan gedacht, maar hier kies ik toch om wat dichter bij de originele oplossing van Rietveld te blijven, zodat het eindresultaat zo authentiek mogelijk is.

@bert2
Alle credits gaan naar Rietveld en zijn uitvoerende meubelmaker A. van de Groenekan


Fons
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik verwachte al zoiets maar toch slim bedacht. Maar toch… vanwaar de schuine kantjes? Grotere lijmoppervlak - sterkere verbinding?
 
A

Athanor

Guest
Dat zeker, maar ik denk dat het een extra bijdrage levert aan het gesloten houden van de verbinding en scheeftrekken tegengaat.

Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik denk dat dit om het schranken op te vangen en het doorkijken te vermijden is. Het lijmoppervlak vergroot ook in ieder geval.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Fons, heb jij enig idee hoe v/d Groenekan destijds die schuifverbinding heeft gemaakt? Hij zal vast niet over een bovenfrees beschikt hebben;)
Leuk projectje, succes verder!
 
A

Athanor

Guest
Dar heb ik me ook al afgevraagd. Ik denk gewoon met een beitel nadat hij het goed aftekende. Maar misschien heb de enthousiaste handwerkers hier meer affiniteit mee?

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou, freesmachines bestaan al sinds eind 18e eeuw, dus het zou zomaar kunnen dat er een freesmachine voorhanden was. En anders kun je 4 45°-sneden met een tafelzaag maken en alleen het laatste stukje even recht afsteken met een beitel.
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Het tafeltje dateert uit 1923. Van de Groenekan had een zeer basale werkplaats in De Bilt, waar hij -voor zover ik weet- alleen met handgereedschap werkte. Ik denk dat hij die inkepingen gewoon met de handzaag deed, en het korte eind uitbeitelde. De mooie spullen zoals Fons die heeft, daar had hij ook de middelen niet voor. De bovenfrees zoals wij die kennen kwam pas rond 1940 op de markt (Elu).
Het zou echter kunnen dat hij een lintzaag had staan, dat was in die tijd vaak het eerste elektrieke item in een werkplaats...
 
A

Athanor

Guest
Variant op het tafeltje in het Rijksmuseum

Vandaag was ik in het Rijksmuseum. Toen ik zag dat er Rietveld objecten te vinden waren moest ik natuurlijk even naar die zaal toe;) Tot mijn verrassing vond ik daar een variant op het divantafeltje dat ik binnenkort nog ga maken. Waarschijnlijk een vroegere variant, want deze is gemaakt uit massief hout. Je kunt op de foto's zien dat het blad uit drie plankjes bestaat. Bovendien zijn de twee platen die de poot vormen veel verder ingelaten dan het proefmodel dat ik al heb gemaakt. Tevens is er van een andere kleurstelling gebruik gemaakt.... Wie weet ga ik dit deze later ook nog eens kopiëren. Ondanks dat ik de schurft heb aan al die fotograferende zielen die er rondlopen en amper werkelijk naar de objecten kijken, maar het thuis met onscherpe foto's doen....... hierbij dan toch een paar, niet altijd scherpe, foto's:rolleyes:

Fons

De kleur van het blad is zwart, de blauwe lucht beïnvloed hier de kleur.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Eindelijk een "wordt vervolgd"?

:confused:Ja, Ja, mensen... Hopelijk hebben jullie dat ook wel, van die werkstukken die uit het zicht verdwijnen om allerlei reden, maar die toch stilletjes liggen te roepen om weer opgepakt te worden?:rolleyes:

Dit is er zo een van mij. Ik heb de draad maar weer eens opgepakt, maar geef geen garantie dat het in no-time nu klaar is... Er liggen nog een paar onderhanden projecten en er moet nog flink aan het huis worden geschilderd.

In tegenstelling tot een eerder voornemen heb ik besloten toch maar een uitvoering in MDF te maken. Ik heb de multiplex onderdelen ook nog liggen, misschien werk ik daar okk nog wel aan verder om dan het mooiste resultaat te gaan gebruiken. De vloerplaat heb ik uit een dubbele laag MDF opgebouwd zodat ik een plaat van 24 mm krijg. Deze uitgemeten voor de onderste staande plaat van het "pootstel" van het tafeltje. Tevens het hartpunt bepaald voor het frezen van de cirkelvorm. Met een cirkelfreeshulpstuk ben ik de cirkels gaan frezen. Een spiraalfreesje van 8 mm in de bovenfrees snijdt als een mes door de boter:D


Fons

image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb nog een filmpje gemaakt van het cirkelfrezen, nu nog even "ge-upload" naar youtube en hier voor de liefhebbers!

Overigens heb ik na deze bewerking de rand nog een keer nagefreesd op volle diepte met de spiraalfrees en zo goed vlak gemaakt. Je ziet in dit filmpje dat ik de frees op een gegeven moment even kantel, wat een oneffenheid in de rand oplevert. Ook de overgang tussen de verschillende dieptes waarop ik heb gefreesd wordt zo weggewerkt. Was slechts een halve mm voor nodig om dat te effenen.

Fons

 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Toch nog een "wordt vervolgd"

Knap werk en mooie foto's van de tot nu toe stappen die je hebt gerealiseerd.
Als het voor lak werk of schilder werk is zou ik eerder de keuze maken van groene MDF, maar dit is natuurlijk mijn visie hoor?
Toch ben ik benieuwd naar het eindresultaat.
Groetjes Sirjacobs Didier.

Nou hier is het dan eindelijk: het eindresultaat!!

Ik zal in de vervolgberichten nog wat uitgebreider ingaan op het maakproces, met foto's natuurlijk:p Ook komt er nog een youtube filmpje van de verschillende bewerkingen. (Dat duurt wat langer hoor)

Fons

image.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja hele mooie dingen. Heb je er wel eens op gezeten? Sommige stoelen zitten voor geen meter.

Fons ik vind dat je de randen echt strak hebt gekregen met schilderen. Of Is het gespoten? Geslaagd tafeltje.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Netjes, het strakke schilderwerk maakt het perfect af.
Die rood-blauwe stoel van Rietveld zit niet echt lekker, mja zitten is een werkwoord is een uitspraak van Rietveld zelf.
Ik heb die twee Steltman stoelen nog op 't programma staan, niet omdat die lekker zitten , maar omdat ik ze mooi vind.
 
P

Pel

Guest
Fons, het is nog mooier dan het originele tafeltje van Rietveld, mooi strak afgewerkt.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dit is echt een langdurige klus geworden..... Met veel tussenposen van het terzijde leggen. Zeer tevreden dat het nu klaar is, maar ik vond het schilderen van het tafeltje een rotklus en dat verhaal komt nog wel:rolleyes:

Afijn, ik zal de draad van het maakproces even proberen op te pakken. Ik heb de raad van Didier Sirjacobs opgevolgd om in groen MDF te gaan werken. Een is deel gemaakt van voorgelakte plaat van 18mm. Het zagen van de tanden heb ik op dezelfde manier gedaan als in de hiervoor geplaatste foto's en video's, net zoals de speciale kruislingse verbinding van de staande paneeltjes. Dat kan ik op een later tijdstip in een nieuwe video nog wel laten zien. Na de vorige stap van het rondfrezen van de onderste plaat, moesten de gaten voor de pennen worden gehakt in de onder- en bovenplaat.

Eerst zorgvuldig aftekenen aan de hand van het paneel dat op die plaats wordt ingelaten.
image.jpg

De gaten met een mes ingezet om de beitel op de juiste plaats te kunnen zetten.
image.jpg

Vervolgens vooraf zoveel mogelijk materiaal verwijderen
image.jpg

image.jpg

Om de gaten mooi haaks door het materiaal te kunnen hakken heb ik een mal gemaakt die de beitel goed recht kan houden.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Passen en bijwerken waar onvoldoende ruimte voor de pennen is
image.jpg

Klaar om te gaan verlijmen, maar daarover later meer....
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.