Kapzagen upgraden:D

tuoh

Oud hout
Bij het opruimen van het atelier, moet regelmatig eens gebeuren, nog een mooi stukje Amerikaans Noten tegengekomen. Dit was te mooi om er brandhout van te maken, er moest dus een doel voor gezocht worden. Niet moeilijk te vinden overigens, had al een hele tijd een sjabloon liggen om eens nieuwe handvaten (oude stijl) voor een paar kapzagen te maken. Fantastisch toch dat internet, daar vind je nu eens alles op:D

CIMG4118.jpg

Dat werden dus twee handvaten met "lambs tongue" en "fishtail" Dit vind ik persoonlijk één van de mooiste en functioneelste handvatvormen voor een kapzaag. Ander dan bij bij veel hedendaagse modellen zitten deze handvaten onder een andere hoek op het zaagblad, meer op één lijn ermee, wat vlotter zaagwerk zou moeten toelaten.

CIMG4105.jpg

De zaagbladen komen van twee gedemonteerde kapzagen van Sandvik met van die fel gekleurde handvaten erop, die fel oranje (on)dingen liggen nu in de vuilbak :p
De messing schroeven zijn gemodificeerde verbindingsschroeven, een restje van een stuk scheepsbeslag, nu passend gemaakt voor hun nieuwe taak.

CIMG4111.jpg

CIMG4117.jpg

Veel kunst komt er niet bij kijken om een stel handvaten te maken, heb er dan ook geen foto's van gemaakt. Afschrijven met het uitgesneden sjabloon, alle rondingen eerst boren met een passende boor, de rest uitzagen op het lijntje, en dan raspen, vijlen en schuren tot er een glad onderdeel overblijft:D

CIMG4109.jpg

Vandaag beide nieuwe aanwinsten een paar maal gesopt in de lijnolie, volgende week nog een paar laagjes en de zagen zijn opnieuw klaar voor dienst.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Sjablonen vind je hier: http://www.blackburntools.com/articles/saw-handle-templates/index.html

Je zou het op het eerste zicht misschien niet zeggen, maar het zijn wel twee goede zagen, blijven lang scherp en geven een mooie zaagsnede. Beide zagen gebruik ik quasi dagelijks, daarom hoeven ze ook niet mooi opgepoetst te worden. Hertanden is niet aan de orde, de zagen doen wat ze moeten doen zonder problemen, iets wat goed is moet je zo laten.

Eén van de zagen had ik een hele tijd geleden wel al eens voorzien van een houten handvat en in een gewijzigde positie op het zaagblad geplaatst. Tijdens het werken ermee betrapte ik mijzelf erop dat ik de handgreep altijd zoveel mogelijk onderaan vastnam, de positie klopte dus nog niet.
Daarom nu maar geopteerd voor een klassieke greep, tijdens de eerste zaagsneden bleek al snel dat het ergonomisch nu wel klopt;) Daarom ook ineens mijn tweede zaag onderhanden genomen. De handgreep van het nieuwe handvat komt bijna 20mm lager te zitten dan bij het originele, dat scheelt een slok op een borrel.

Twee zagen omdat het ene zaagblad 60mm korter is dan het andere, voor de ene klus is de korte versie in gebruik, voor een andere klus dan weer de lange versie. Bij al mijn kapzagen moet de rug snel wegneembaar zijn, dat is bij deze twee niet anders, zo kan je meer met je zaag.


Mvg,

André
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
André, zijn deze zagen nog ergens verkrijgbaar? Lijkt me een leuk projectje en ben nog op zoek naar een goede kapzaag.
 

tuoh

Oud hout
Oei Reinhoud, lastige vraag. Normaal gezien moet de "vijl"bare versie nog in het gamma zitten van Sandvik, maar wie die nog verkoopt? Dan zul je meest kans hebben bij een reguliere gereedschapswinkel denk ik.

Misschien ken je deze:

De Lentdecker Luc NV
Vlassenhout 2, 9200 Dendermonde
BTW BE 0448.547.497

Die hebben in elk geval een grote diversiteit aan (hand)gereedschap. Anders Marktplaats of zo, daar zie je ze soms ook wel de revue passeren. Het word stilaan een heel probleem om nog deftig gereedschap te vinden zonder direct naar die "golden tools" (LN, Veritas, etc.) te moeten grijpen.


Aanvulling op bovenstaande, in de cataloog van Bahco staat maar één kapzaag meer en dat is een ding met geharde tanden:mad:


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dankjewel voor de tip. Ik weet het zijn maar ben er nog niet binnen geweest. Mijn moeder heeft onlangs op een rommelmarkt een Spears & Jackson op de kop kunnen tikken, maar de rug is helaas verdwenen. Niet bepaald handig dus :(
Ik blijf in elk geval de rommelmarkten in de gaten houden, meestal tevergeefs.

De "golden tools" zie ik ook niet meteen zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.