Welk Elektrisch Gereedschap

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
Ik ben pas geleden begonnen met houtbewerking, dus vroeg ik mij af wat voor een
elektrisch gereedschap jullie allemaal hebben en op het werk of voor houtbewerking
gebruiken. Hieronder mijn lijst:
Bosch Pro GSS 140 A (Vlakschuurmachine)
Bosch Pro GSB 20-2 RET(Klopboormachine)
Bosch Pro GST 135 BCE(Decoupeerzaag)
Bosch Pro GAS 25(Stofzuiger)
Bosch DHZ PBS 7 AE(Bandschuurmachine)
Bosch DHZ PST 680 E(Decoupeerzaag)
DeWalt DC925KB(Accu klopboormachine)
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
mijn electrisch handgereedschap

hitachi
c9u cirkelzaag 1750 watt 2stuks 1 x met fijne zaag 1 x met grove zaag
m8v bovenfreesmachine
M12V zijn grote broer
G12SR3 haakse slijper 125/mm 1350 watt
G13SB2 haakse slijper 125/mm 950 watt
CR13VC schrobzaag 300mm
????? klopboormachine een topper
GP2 rechte slijpmachine
????? schaafmachine een kleintje makkelijk voor moeilijk te bereiken plaatsen
????? bandschuurmachine de grootste van de oude lijn
WDE1200 stofzuiger

dewalt/elu

lammelofrees
afkortzaagmachine
kantenfrees

festo
decoupeerzaag
rotex schuurmachine 1x oud 1x nieuw

diversen
schroefmachines 5stuks kwee ook nie waarom zoveel maar kom er af en toe nog te kort
metabo decoupeerzaag voor het grove werk
boormachines van van cranenbroek lekker goedkoop enhandig om bv. in de auto te laten liggen
een paar lastrafos
een kolomboormachine
een dremelkloon
pneumatische boorhamer
en ik zal best wel het een en tander vergeten zijn

vaste machines
een klein zaagtafeltje die ondanks dat het een goedkoop dingetje is toch redelijk zaagwerk aflevert
bandschuurmachine met een schuurvlak van 800x150mm mooi voor tafelpoten
vlak vandiktebank momenteel niet in mijn werkplaats in verband met verhuizing
staat op het moment bij een vriend van mij ik hoef op het moment ook niet zoveel te schaven
hier staat ook een robland formaatzaag net een wagen van 3200mm die ik kan gebruiken

de lijst van mijn niet electrische handgereedschap is een beetje te lang,, zoveel mag je hier niet typen ;)

ik heb ook nog een verlanglijstje!!!!!!


Houtmannetje
 

HoutbewerkerX

Nieuw lid
1 mei 2008
12
0
houtmannetje zei:
G12SR3 haakse slijper 125/mm 1350 watt
G13SB2 haakse slijper 125/mm 950 watt
Waar gebruikt u eigelijk die haakse slijpers voor?

Hier is trouwens mijn verlanglijstje:
Bosch Pro GHO 40-82 C (Schaafmachine)

Bosch Pro GBS 75 AE (Bandschuurmachine)

Bosch Pro GTM 12 (Afkortzaag)

Bosch Pro GWS 15-125 CITH (Haakse Slijper)

Bosch Pro GKF 600 (Kantfrees)

Bosch Pro GSA 1200 E (Reciprozaag)
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hierbij mijn overzicht:

Festool Accu-schroefboormachine C 12 CE-Mh45-Set
Festool centrotec-set
Festool Rotex 125
Festool Inval-cirkelzaag TS 55 EBQ-Plus-FS
Festool Trek-en afkortzaag CS 70 EB-Set
Festo stofzuiger
Elu afkortzaag PS 274
Elu lammellofrees
Metabo boormachine
Metabo slijpschijf 125 mm
Makita slijpschijf 230 mm
Makita bovenfrees 3612
Makita accu schroefboormachine
Makita boorhamer 2440

En dan nog wat nagelpistolen van Bea, Ez-fastners, Senco...
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
HoutbewerkerX zei:
houtmannetje zei:
G12SR3 haakse slijper 125/mm 1350 watt
G13SB2 haakse slijper 125/mm 950 watt
Waar gebruikt u eigelijk die haakse slijpers voor?
Om mee te raspen/beeldhouwen
dan heb ik er dit opzitten
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoohRykP03qBANv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


op mijn verlanglijstje staan bovenaan

1 een kettingzaag met carvingblad
2 een goede gutsenset ik wil toch eens echt gaan beeldhouwen in hout
bij die gutsenset hoort eigenlijk ook een workshop om het slijpen/wetten weer een beetje onder de knie te krijgen
een van de belangrijkste zaken bij beeldhouwen in hout, tijdens mijn opleiding heb ik dat wel veel gedaan, maar ik ben op mijn weg toch meer de machinale kant op gegaan
tuurlijk werk ik regelmatig met beitels en schaven en die slijp/wet ik ook allemaal zelf
maar gutsen is toch weer heel iets anders
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
En hier is mijn lijstje,

Al is gereedschap het halve werk, de andere helft moet je toch nog zelf doen ;)

Stationair:

Scheppach hms 260 vlakvandikte, een fijne en nauwkeurige machine.
Scheppach ha 2600 met superfijnstoffilter

Scheppach TS 2000 cirkalezaag machine met afkortgeleider.
Scheppach hbs 32 vario lintzaag
Rexon afkort zaag , gekregen van een oom, gebruik ik weinig omdat ik afkort met de ts2000.
Huvema HU 16 kolomboor, niet duur en goed.
Houtdraaibankje 80 cm t.d.c. van de rommelmarkt (Ferm waarschijnlijk) goed genoeg om af en toe een knopje te draaien.

Handmachines:
Makita SR 1600 cirkelzaag, compact en ijzersterk.
Makita 9402 bandschuurmachine, eveneens supersterk, kan de hele dag door.
Ferm FBJ 710 lamellofrees, inmiddels de tweede, want nr 1 is voroge week na 2 jaar overleden. Toch maar weer een aangeschaft, want voor 70 euro heb ik niet wat anders.
Festool excenterschuur ES 125 EQ, voor mij de fijnste schuurmachine, ook voor kleiner werk geschikt en voor vrouwenhanden ( Anette ;) )
Festool decoupeer PS 300 EQ, met de juiste zaagjes een nauwkeurige machine, voor mijn handen geschikt (maat (X)L)
Bosch schaafmachine PHO 20-82, gebruik ik slechts af en toe en is daarom goed genoeg.
Kaercher 2001 stofzuiger, klinkt als een straaljager, maar zuigt als de beste. Heb wel een extra filter om het motor filter geplaatst. Verder werk ik zonder stofzak.
DeWalt DW 621 bovenfrees, fijne machine, die ook in de zelfgemaakte freestafel zwaar werk kan verrichten.
Elu BSA33 9,6V accuboor, met inmiddels 2 gerecoverde accu's. Oud beestje, beresterk en kan er geen afscheid van nemen.
Bosch PSR9,6V, accuboor, gekregen van mijn schoonmoeder! Handig als je wilt wisselen tussen boren en schroeven.

Op lucht:
Een Senco L. 'spijkerschieter'15 tot 25 mm. Handig om plaat en lijstwerk vast te zetten.
Werkt op een Airpres 10 liter compressortje.

Wensenlijst:
Een 'echte' Lamello
Een Woodrat.
Kennis en kundigheid.

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
kiesvoorhout zei:
Wensenlijst:
Een 'echte' Lamello
Een Woodrat.
Kennis en kundigheid.

als je vaak lamelloverbindingen gebruikt is de echte een aanrader mijn eerste was een echte lamello, en op mijn lijstje staat een elu, maar als ik veel lamellos moet frezen gebruik ik dan toch echt even die van een vriend van mij hoor,, dan zitten je lamellos zeker goed
de elu wiebelt een beetje waardoor de lamellos niet echt recht tegenover elkaar zitten, dit krijg je wel met een paar tikjes met de hamer en een stukje hout wel goed, maar met de echte hoeft dit niet

buiten de echte lamellofrees zijn er nog wel een paar merken die een zuivere lamellofrees hebben, maar die zijn net zo duur dus waarom zoeken????
de woodrat weet ik niet

Kennis en kundigheid komt met de jaren,,,,,,,,hoop ik
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Leuk topic, en inderdaad de handen (en niet te vergeten de hersens) moeten het belangrijkste deel doen.

@ houtmannetje
Helemaal eens met je verhaal over de lamello. Zelf heb ik de ELU lamellomachine gehad, ook ik had last van een lichte onnauwkeurigheid. De echte Lamellomachine is een fijne machine, ook nog te gebruiken voor scharnieren en andere zaken, zie de website van Lamello.

Sinds vorig jaar heb ik naast de Lamello ook de Festool Domino, wederom een heel fijne machine, vooral voor hoekverbindingen. De Lamello gebruik ik nog steeds voor het verbinden van platen, of voor het creëren van platen d.m.v. het verlijmen van planken.

Om op het onderwerp terug te komen, het meest elektische gereedschap is van Festool, maar ik heb wel gemerkt dat een goede houtbewerker met goedkoper gereedschap mooiere dingen kan maken dan een lerend houtbewerker (zoals ik ben..) met duurder gereedschap...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Om op het onderwerp terug te komen, het meest elektische gereedschap is van Festool, maar ik heb wel gemerkt dat een goede houtbewerker met goedkoper gereedschap mooiere dingen kan maken dan een lerend houtbewerker (zoals ik ben..) met duurder gereedschap...

Hoelang doe je al aan houtbewerking dan? Ikzelf nu 3,5 jaar en ben er nog niet toe gekomen om duur gereedschap te kopen, Ik zie op dit forum overwegend merken zoals Makita, Festool, Bosch pro en Hitachie, dus laat ik mijn mengelmoesje van a- en b-merken ook eens in de strijd gooien. ;)

Stationaire machines:
Bosch afkortzaag pts 8s,
Huvema 900 x 100 bandschuurmachine (onmisbaar als je hem gewend bent),
Topcraft kolomboor,
Bruder mannesman tafelzaag,
Woodstar vlak en vandiktebank,
en als afzuiging voor de schuur en zaagmachines een huishoudstofzuiger.

Electrisch handgereedschap:
Bosch prio schuurmachine
Bosch decoupeerzaag
Bosch pho 20-82 schaafmachine
Ferm Power accuboormachine (beter dan m'n vorige Bosch)
Ferm "dremel"
Ferm bovenfrees

Handgereedschap:
Alleen van de merken Stanley, Bahco en Nooitgedagt
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
@Houtmannetje:
Ik heb jullie forum net pas gevonden en me meteen aangemeld. Ik las je wens tot een lamello-machine. Laat ik je vanuit mijn (hobbyistische) ervaring vertellen dat als je zoiets tóch wil kopen je beter de Festool Domino kan aanschaffen. Die is echt gewéldig! Kost wel wat, maar naar mijn mening heeft ie t.o.v. de lamello-machines als voordeel de kracht van verbindingen, zeer nauwkeurige verbindingen, centreren zeer eenvoudig, werkt sneller, aftekenen vaak niet eens nodig. Als je toevallig bij me in de buurt woont (Kolhorn, N-H) mag je wel 's langskomen om 'm te proberen.
Bezint eer ge begint!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
markcoutinho zei:
@Houtmannetje:
Ik heb jullie forum net pas gevonden en me meteen aangemeld. Ik las je wens tot een lamello-machine. Laat ik je vanuit mijn (hobbyistische) ervaring vertellen dat als je zoiets tóch wil kopen je beter de Festool Domino kan aanschaffen. Die is echt gewéldig! Kost wel wat, maar naar mijn mening heeft ie t.o.v. de lamello-machines als voordeel de kracht van verbindingen, zeer nauwkeurige verbindingen, centreren zeer eenvoudig, werkt sneller, aftekenen vaak niet eens nodig. Als je toevallig bij me in de buurt woont (Kolhorn, N-H) mag je wel 's langskomen om 'm te proberen.
Bezint eer ge begint!

lamello en domino zijn niet echt met elkaar te vergelijken

om even aan te geven de lamello is bedoelt als een soort paneelverbinding om voornamelijk plaatmateriaal met elkaar te verbinden
ik gebruik hem om wisselen tijdens het lijmen te beperken/voorkomen, niet om een stevigere verbinding te krijgen

de domino is daarentegen een machine om een verbinding te maken me een zogenaamde losse pen, niet iets nieuws in de meubelmakerswereld maar om de verbinding te maken had je of hele dure stationaire machines nodig of je maakt de verbinding met de hand en hier bedoel ik mee
1 met de beitel gaten hakken 2 met de bovenfrees/boormachine gaten frezen/ boren
en met de zaagmachine of handzaag losse pennen zagen
Gerrit Rietveld gebruikte deze verbinding in 1918 bij deze stoel
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoomlmXUKMozQSv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

festool is met de dominofrees in het gat gesprongen tussen die twee manieren in
met een redelijk geprijsd alternatief

nog even een opmerking over zowel domino als lamello

de standaard dominos en lamellos zijn gemaakt van beukenhout deze zijn geperst waardoor ze als ze in kontact komen met water enigszins uitzetten waardoor je een stevige verbinding krijgt
en daar is niks mis mee
zolang je deze middelen gebruikt voor meubelen die in huis gebruikt worden
beukenhout is namelijk een houtsoort met een lage levensduur buiten dus daar kun je beter gewoon pen en gat verbindingen maken
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Bedankt voor je uitgebreide reactie, houtbewerker. Ik ben nooit te oud om te leren ;-)
Overigens kun je met de Domino ook uitstekend plaatmateriaal aan elkaar verbinden, hoor. Heb ik al een aantal malen met groot gemak, plezier en precisie gedaan.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Woodworker zei:
1 een kettingzaag met carvingblad

http://www.hout-draaien.com/nieuwigheden.html
Bedoel je zoiets? Het is geen kettingzaag, maar een soort freeskop voor op een haakse slijper. Mischien heb je hem al, maar anders zou ik hem ook maar op de lijstje zetten.

dat is wel een handig dingetje maar zoiets gebruikte ik al
een schijfje met een zaagketting erom (mogen niet meer verkocht worden zoals ik ze heb)
ik heb daar een alternatief voor gevonden dat staat op de eerder geplaatste foto (dat oranje ding)

maar hier een foto van wat ik bedoel links is een gewoon blad van een kettingzaag
de rechtse twee zijn carvingbladen die lopen smaller naar het einde waardoor je lekker klein kan frezen
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoogLgkpgD19bdv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.