Stroomschok door draaibank,,

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als het goed is, is de metalen behuizing van de draaibank overal aan de aarde aangesloten. De aardlekschakelaar zou dan direct uit moeten gaan zodra je de stekker in het stopcontact steekt.
Omdat het pas gebeurde toen je de bank aanraakte, is de stroom via jou naar de aarde gegaan.

Als het goed aangesloten is, komt de lekstroom ergens anders vandaan. Iets wat geen aarding heeft, maar wel een onder spanning staande behuizing.
Als je op die rubber mat stond, moet je dus twee verschillende dingen aangeraakt hebben: de spindel en ............

De kans is groot dat er iets anders, bijvoorbeeld dat witte lampje of dat extra stopcontact stroom lekt. En dat het via de geaarde behuizing van de draaibank naar aarde is gelekt waardoor de aardlekschakelaar uit ging.

De stroom moet ergens vandaan komen en ergens naar aarde toe gaan.

Houdt er ook rekening mee dat het misschien alleen onder bepaalde omstandigheden voorkomt. Bijvoorbeeld dat iets in een bepaalde stand staat of ligt. Linksom raakt de ader wel de niet-geaarde behuizing, rechtsom raakt de ader het niet.

En begin met zoeken bij de meest logische onderdelen, daar waar dingen bewegen. Waar een snoer in de behuizing gaat, waar een kabel vastgeschroefd is, waar een plas water ligt, of wd-40.

EN! :D : probeer in een opgeruimde omgeving te werken, dan zijn er minder onderdelen die je moet onderzoeken. Misschien stond je wel op een natte doek die op een poreuze twee aderige kabel lag, waar een nietje in stak.

Groeten, Raymond
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
[QOUTE]
@PME001

Dit vind ik een slechte manier om te meten, het lampje kan dan wel oplichten maar dat wil nog niet zeggen dat je weet hoeveel spanning erdoor komt. Hierin zit namelijk een weerstand en heeft een minimaal en een maximaal, laten we zeggen vanaf 12V tot 230V. Ook bij het aanraken van de nul zal het lampje oplichten alleen is dit minimaal. Tevens is het vaak dat zo'n lampje defect is en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen omdat men er dan vanuit gaat dat er geen spanning gemeten is.[/QUOTE]

Hoeveel spanning "er door komt" is niet relevant. Er staat spanning op, of niet.
Als het lampje oplicht bij nul is de nul geen nul, of je hebt te maken met een twee fasen net. (Wat nooit meer voorkomt*)
Om te controleren of het lampje defect is kan je de spanningzoeker eenvoudig in een wcd steken, bij één van de polen licht het op, het andere niet.
Neonlampjes, zoals ze in een spanningzoeker zitten, hebben nagenoeg het eeuwige leven.
Het potentiaalverschil tussen nul en aarde hoort nagenoeg 0 te zijn, en zeker lager dan 12 V.
Het ging mij erom de TS een eenvoudige manier aan de hand te doen wáár de oorzaak te zoeken.
Als er op enig moment spanning staat op de buitenkant van een apparaat is er wat mee aan de hand. De stroom die er loopt kan kleiner zijn dan 30 mA, de aanspreekwaarde van de aardlek. Zo'n apparaat voelt bij aanraking (met de vingertoppen) "harig" aan. Het is wél 230V! Als je nu met een spanningzoeker het apparaat aanraakt zie je het neonlampje oplichten. Draai je se stekker om in de wcd, gebeurt dat niet.

* Werd héél vroeger toegepast om 220V aan te bieden uit een bestaande 125 V Centrale. Werd in de Amsterdamse binnenstad nogal eens toegepast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even de zaak van een andere invalshoek bekijken. Alle elektrische apparaten die professioneel gebruikt worden moeten volgens de nen 3140 periodiek gekeurd worden. Hier worden diverse parameters onderzocht. Misschien komt hier een oplossing uit. Of dit kan in combinatie met een frequentieregelaar weet ik niet. Zelf heb ik een paar honderd apparaten gekeurd maar geen machines met hoogwaardige elektronische apparatuur.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Wim, Vorig jaar heb ik een certificaat gehaald van NEN3140. Dit was eerlijk gezegd een lachertje want je hoefde eigenlijk maar op te komen dagen en je had het certificaat. Het meten ging met speciaal apparatuur waarvan de kosten tussen de 3000 en 7000 Euro lagen, het leek er meer op dan men probeerde om die apparaten te verkopen.

@PME001, Nee, dat is duidelijk. Toch meermaals gehad dat bij de nul ook het lampje heel zwak brandde, geen idee wat dan de oorzaak daarvan zou moeten zijn, misschien een slechte of zeer goedkope spanningzoeker ?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb geen ervaring met een schroevendraaier met lampje, maar voor nog geen 10 euro kan je al een duspel kopen, en die zijn erg makkelijk en betrouwbaar.
Een goedkope multimeter ook.

Met beide kan je ook doorpiepen zodat je daarmee een kortsluiting kan opzoeken.

Groeten, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het idee achter de nen 3140 is best goed: periodiek de veiligheid van het handgereedschap keuren.
Veel bedrijven koppelen daar dan gelijk een servicebeurt aan waardoor de dure boormachine of kapzaag weer prima en veilg werkt.

Het is wel jammer dat de opleidings industrie deze regelgeving gekaapt heeft en werkgevers bang maakt dat zonder hun opleidingen bedrijven niet verzekerd zijn.
Daardoor heb je nu het bovenstaande verhaal van CivixX.

Maar voor de draaibank heb je de nen 3140 niet nodig.

Als je echt op safe wil gaan kan je er een electromonteur bijhalen die ook ervaring heeft met het installeren van machines.
Als je zelf de oorzaak wil zoeken moet je logisch nadenken en stap voor stap alles uitsluiten. Dit dmv weerstandmeting en doorpiepen.

Groeten, Raymond
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als het goed is, is de metalen behuizing van de draaibank overal aan de aarde aangesloten. De aardlekschakelaar zou dan direct uit moeten gaan zodra je de stekker in het stopcontact steekt.
Omdat het pas gebeurde toen je de bank aanraakte, is de stroom via jou naar de aarde gegaan.


De kans is groot dat er iets anders, bijvoorbeeld dat witte lampje of dat extra stopcontact stroom lekt. En dat het via de geaarde behuizing van de draaibank naar aarde is gelekt waardoor de aardlekschakelaar uit ging.
........
Houdt er ook rekening mee dat het misschien alleen onder bepaalde omstandigheden voorkomt. Bijvoorbeeld dat iets in een bepaalde stand staat of ligt. Linksom raakt de ader wel de niet-geaarde behuizing, rechtsom raakt de ader het niet [als voorbeeld].

En begin met zoeken bij de meest logische onderdelen, daar waar dingen bewegen. Waar een snoer in de behuizing gaat, waar een kabel vastgeschroefd is, waar een plas water ligt, of wd-40.

Groeten, Raymond


Een goede opsomming en aandachtsvraag van Sunrayes. Concentreer je daarop. En vooral zijn opmerking dat het incidenteel op kan treden! Ik vertrouw het niet zolang de oorzaak niet duidelijk is. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als het plotseling optreedt, terwijl je aan de bank werkt. Ik ben niet zo verschrikkelijk bang voor een el schok. Gaat bijna altijd goed, maar een schrikreactie bij een draaiend werkstuk is eng.

Overigens bedenk dat OOK als je op een rubber mat staat, toch een lekstroom door je lijf zal gaan lopen. Het is wisselstroom. De capaciteit van je lichaam tov aarde zal een lekstroom door het lichaam doen vloeien.

Mvg
klaas

ps
lees mijn opm. over een el. schok die meestal met een schrik afloopt niet als een bagatellisering he :). Dit moet echt opgelost.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ben er 100% van overtuigd dat het geen statische elektriciteit is. Daar gaat een aardlek er niet van uit. Buiten het feit dat die tik niet uit het net komt.
Meting is simpel. Aarde van de bank meten ten opzichte van de aarde in de meterkast.
Makkelijk voor je te doen gezien de afstand.
Dus op ohm bereik die meter. Ene kant aan de aardrail. (Kan het niet goed zin maar het lijkt dat de aarde aan de rechterzijde van jouw meterkast naar beneden gaat.
Andere kant op diverse plekken op de draaibank meten. Dan moet je 0 meten, zeker geen paar ohm of nog meer.
Zit dit niet goed dan is het simpel de bedrading volgen. Eerste de aardaansluiting van het stopcontact.
Indien de draaibank goed geaard is kun je geen schok krijgen, 100% zeker! Hooguit een statische tik, dat is ff vervelend maar niets in vergelijk tot een 230V opdonder.

Onbescheiden gezegd: wat betreft opleiding en ervaring zou ik het moeten weten, diverse huisinstallaties aangelegd:)
technisch gezien stelt dit probleem niets voor, maar moet wel opgelost worden!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bert 2 Terecht en waardevol dat je je ervaring en kennis inbrengt. Daar is niks onbescheidens aan :).

Kwam me nog een aandachtspuntje in gedachten.
De itemstarter schreef dat niet lang geleden een deel van de bedrading is gedemonteerd geweest en weer gemonteerd. Dit tbv een verhuizing. Er kan bij die demontage/hermontage iets fout zijn gegaan. Daarmee diskwalificeer ik degene die dit uitvoerde geenzins. Het is bekend dat er relatief veel storingen optreden kort na een sleutelactie. (daar heb ik een beetje verstand van:); in het ruimteonderzoek en vliegtuitindustrie heeft het voorkomen en opsporen van oorzaken van storingen zich tot een wetenschap ontwikkeld).

Kortom: Loop vooral ook die hermontage nog eens na. Handig is het als degene die dat destijds voor je uitvoerde daar bij is of dat doet. Hij weet waar hij aan heeft gezeten.


Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Met groet,
Klaas
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Zou verder zeker van de aangeboden hulp gebruik maken! Woon zelf in het oooooost'n anders had ik het ook graag gedaan.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Aanvulling op commentaar Bert 2.
Zet eerst even de meter op wisselspanning, en doe dezelfde meting, dus tussen de aarde van de meterkast en de aarde van de machine. Meet je spanning, dan is de aarde niet goed, maar is je meter nog heel. Meters kunnen op Ohm (weerstand) bereik namelijk niet goed tegen spanning.
Meet je geen spanning, dan inderdaad op Ohm bereik meten zoals Bert2 aangeeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Civixx ook ik heb lang geleden zon papiertje gekregen. Het stelde inderdaad weinig voor. Toch kan je hiermee een aardfout en lekstroom meten. Laat anders door een persoon met ervaring de boel nazien.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Klaas. Erg voor de hand liggend dat het aan de demontage/ montage ligt. Wandcontactdoos lijkt me erg onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

Niet dat het er direct mee te maken heeft maar wel goed voor een ieder zich te realiseren:
Tot en met de wandcontactdoos praat je over fase, nul en aarde. Waarbij ik zelf standaard de fase rechts heb zitten.
Vanaf de wandcontactdoos, oftewel stopcontact, kan het anders zijn, net hoe de stekker erin zit.
Verder gebruik ik nooit een spanningzoeker. Volslagen onbetrouwbaar. Indien het "lampje" brand weet je dat er "iets" staat. Indien hij uit is weet je niets.

Nog een waar gebeurd verhaal, stond er zelf bij:
Gedurende een stage repareerde ik van alles en nog wat, radio's, platenspelers, TV's. Dat was nog in het buizentijdperk.
Om te controleren of de hoogspanning van een TV het deed gebruikte ik altijd een goed geïsoleerde schroevendraaier om een vonk te trekken, lekkere ozonlucht.

De baas had absoluut geen verstand van electronica maar vond dat wel interessant. Voordat ik het in de gaten had pakte die een spanningzoeker. Paar tellen later zat hij versuft in een hoekje bij te komen na een 25KV klap, heel wat zwaarder dan en tik van het schrikdraad!
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Goed punt jjjlll.
Zelf zet ik de groepenschakelaar eerst uit maar dat had ik er ff bij moeten zetten :cool:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een aardlek vindt je niet altijd met een gewone Ohm-meter. Die meet met een zeer lage spanning. Een Megger meet op hoge spanning, en zal alle isolatiefouten detecteren. Wel opletten om geen electronica te beschadigen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Wel een goed punt maar mijns inziens is dat nog een stap verder Matthieu.
Hier is het vast een zaak van losliggende aarde.
Deed ik in het verleden bij onderhoud in ziekenhuizen ook, aarde loshalen en meggeren.
Niet verkeerd dat dit ook getest wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.