Stroomschok door draaibank,,

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Voor het geval iedereen over mijn bijdrage heen heeft gelezen: de LAMP!!!!
Deze zit met een eenvoudig tweelingsnoertje aangesloten en heeft een bewegingsonderdeel waar het snoer door gaat, nou heb ik hier misschien niet zoveel verstand van, maar meer dan genoeg om eerst bij de zwakste schakel te starten met foutzoeken.
 

WR1944

Oud hout
Door noodzaak heeft het storingzoeken zich bij mij ook tot een soort van wetenschap ontwikkeld.
Trek de stekker uit de contactdoos en meet elke geleider door op weerstand van het begin van elke ader tot het einde. Beweeg daarbij de kabel op alle mogelijke manieren. Doe dit ook tussen elke ader en alle metalen behuizingen. Pas als dit bevredigend is kan je aan de aangesloten componenten als motoren of lampen etc. gaan denken.
Dus over de adereinden geen weerstand (althans nagenoeg nul) en tussen metalen behuizingen een oneindig hoge weerstand.
Kijk ook of je bij kabeldoorvoeringen etc. kleine inbrandpuntjes kan zien. Soms zit het in een heel klein hoekje maar door mogelijkheden te elimineren kan je het euvel tot een heel klein hoekje beperken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wel een goed punt maar mijns inziens is dat nog een stap verder Matthieu.
Hier is het vast een zaak van losliggende aarde.
Deed ik in het verleden bij onderhoud in ziekenhuizen ook, aarde loshalen en meggeren.
Niet verkeerd dat dit ook getest wordt.

Misschien is er ook een probleem met de aarding? Is het een oude woning? Wanneer is de binneninstallatie het laatst gekeurd? Is de aarding effectief aangesloten?
Dit kan de schok verklaren, maar niet het effectieve stroomverlies.
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Martijn know's how to fix it!

Net is onze held vertrokken,, Maar hij stond al sinds 20:00 aan mijn draaibank te puzzelen! ik heb Martijn gister benadert, omdat ik door al het mooie,ingewikkelde en (misschien) tegenstrijdige adviezen het even niet meer zag zitten.. Ik wist gewoon echt niet meer waar ik moest beginnen..

Dus hier even een voorproefje,,

IMG_6877.jpg

en u raad het al.. sommige hadden het al goed.. het was de.. LAMP!

Ik ben nu te moe, maar uitgebreid beeldverslag komt spoedig, met alle punten die niet in orde waren, en dat waren er best wat!
Martijn komt nog een keer langs, om wat kabels te vervangen..

Dus het loont zeker om 2'hands machine's na te lopen, door een professional, gevaar zit in een klein hoekje, dit liet Martijn mij keer op keer weer zien:eek:

Maar petje af zeg, Martijn kwam meteen helpen nadat ik hem vroeg, legde veel uit ( zou zo les kunnen geven wat mij betreft) en het was nog gezellig ook!
Meer dan 4 uur was hij de chirurg en ik 2'e rangs assistent.. :rolleyes:

Een gouwe rakker, bedankt Martijn!:D
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Zomaar een vraag, zou het niet verstandig zijn het gewone stopcontact (WCD) voor op de machine te vervangen door een stofdicht WCD met van die dekselttjes enz.
Het is een vraag, ik heb te weing electra kennis om dit onderbouwt te kunnen beoordelen.
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Zomaar een vraag, zou het niet verstandig zijn het gewone stopcontact (WCD) voor op de machine te vervangen door een stofdicht WCD met van die dekselttjes enz.

Ik denk dat het nooit verkeerd zou zijn,, het is wel zo dat deze draaibank in zijn huidige status al jaren gebruikt is, en dat hierdoor nooit gevaar door kwam.. Maar misschien goed om te vervangen?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hey Nando, teveel lof man ;) Leuk om je te leren kennen, het was inderdaad gezellig.

Voor de nieuwsgierigen onder ons : Er werd een hoop gemeten en nagekeken, vermoedens werden bekeken en ja al vrij snel was daar de boosdoener......een ongeaarde lamp met brosse kabel. De kabel was te vaak door de scharnierpunten geknikt geweest. Ik heb er eigenlijk niet veel aandacht aan besteed (de lamp zelf) maar zoals op de foto te zien heb ik via de aarde van de draaibank en het frame van de lamp gemeten, hierbij sloeg de meter uit naar iets boven de 34V AC. Een lek dus. Omdat de lamp met een pen in een gat, weer in een L-profiel (staal) stak die vervolgens aan een houten frame verbonden zat, zal de aardlek dus niet meteen aangesproken worden. Bij de aanraking van de draaibank en de lamp dus wel en dat heeft Nando gevoeld ;)

Ik heb Nando op een aantal veiligheids en slordigheids punten gewezen met betrekking tot het gemonteerde elektra (door anderen/derden), hierin ga ik nog actie ondernemen om delen te herstellen cq vervangen.

De opmerking van Designer-John betreft is een goede maar ik denk dat het geen verschil zou maken. Wanneer er daar een spatwater dichte WCD (die met zo'n klepje) gemonteerd zou zijn en wordt gebruikt, dus de stekker erin, dan zou er nog stof in kunnen komen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Hey CivixX, begrijp ik het goed dat je zegt dat daar beter geen WCD kan zitten, of kan het volgens jouw geen kwaad??
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nee, ik denk dat het geen verschil zou maken in het type WCD wat er geplaatst is of zou worden. Stof zal er toch wel komen of er nu een klepje voor zit of niet. Als er een stekker is gestoken, dan staat zo'n klepje open en ben je eigenlijk "terug bij af"
Met een goede afzuiging en regelmatig onderhoud zal het weinig tot geen kwaad kunnen ;)
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
foto verslag nalopen draaibank.. deel I

Ok, ik heb eindelijk even de tijd om een verslagje uit te brengen van de bevindingen die Martijn is tegengekomen tijdens het na lopen van mijn Hegner.

Na alle goede reactie's en mee denkende forum-leden, is het denk ik ook goed om even terug te koppelen wat CivixX eerder zei

Hier zie je Martijn aan het werk, voor mij mooi de kans om te zien wat zich allemaal achter de kap bevind..

IMG_6850.jpg IMG_6851.jpg

Er werd een hoop gemeten en nagekeken, vermoedens werden bekeken en ja al vrij snel was daar de boosdoener......een ongeaarde lamp met brosse kabel. De kabel was te vaak door de scharnierpunten geknikt geweest.

IMG_6853.jpg
Hier zie je lamp met het snoer onder enorme "stress" zoals Martijn dat noemde.
.IMG_6854.jpg

Zo hoort de kabel, in een vrije positie, los van alle spanning, hier een foto na de kop terug gedraaid te hebben.


IMG_6857.jpg

IMG_6877.jpg


hierbij sloeg de meter uit naar iets boven de 34V AC. Een lek dus.

IMG_6876.jpg



Omdat de lamp met een pen in een gat, weer in een L-profiel (staal) stak die vervolgens aan een houten frame verbonden zat, zal de aardlek dus niet meteen aangesproken worden.

IMG_6861.jpgIMG_6863.jpg IMG_6864.jpg

Bij de aanraking van de draaibank en de lamp dus wel en dat heeft Nando gevoeld ;)
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
foto verslag nalopen draaibank.. deel II

Ik heb Nando op een aantal veiligheids en slordigheids punten gewezen met betrekking tot het gemonteerde elektra (door anderen/derden)


​hier zien we een geïmproviseerd snoer houder ( het gele draad zorgt ervoor dat het draad eronder op zijn plek blijft zitten..

IMG_6865.jpgIMG_6870.jpg

hier zien we een voorbeeld ( in dezelfde stekker) dat het draad uitsteekt binnen in de stekker.

IMG_6867.jpg

Martijn was er maar druk mee bezig, terwijl ik de koffie verzorgde en alsmaar foto's maakte.. :rolleyes:

IMG_6880.jpg

Deze zwarte kabel die naar de noodstop leidt ( de voet noodstop op de grond ) het snoer zelf was zo bros dat het met een nagel kapot gemaakt kon worden..
wat we hier zien is het bakje waar de noodstop op gemonteerd is, een mogelijkheid bestaat dat deze onder spanning kan staan omdat hij niet geaard is..

IMG_6883.jpg

Ook was het niet helemaal pluis in de electra hoe het in dit doosje was gemonteerd, als ik mij niet vergis zaten er snoeren in die geen functie hadden, en werden kabels omgedraaid, wat wel kon maar niet echt handig was..

IMG_6884.jpg

Dit zijn de bevindingen die deels verholpen zijn, ik kan nu gelukkig weer zorgeloos verder draaien, en ik vertel aan iedereen het mooie verhaal dat "iemand van het forum" mij maar liefst 4,5 uur heeft geholpen met alles omtrent electra!

Want al gauw nadat we dit "beesje" hadden opgelost, liep Martijn hupakee naar de volgende machine,,

Ik heb namelijk een kapotte lintzaag gratis mogen overnemen, namelijk de Metabo BAS 317 :)
De motor zou zijn doorgebrand :confused: en in mijn school stond hij maar in de weg en stof te vangen.. Dus ik dacht ik neem hem mee, misschien kan ik hem ooit wel een keer maken/laten maken..

Hier heeft Martijn zijn best gedaan om hem aan de praat te krijgen,, met volle hoop hadden we het vermoeden dat we hem aan de praat konden krijgen..

IMG_6887.jpg

Dit zijn de betere puzzels..

IMG_6888.jpg

IMG_6890.jpg

Uiteindelijk klopte de doorgebrande motor inderdaad en was 1 van de weerstanden defect, dus in de toekomst post ik een nieuwe onderwerp bij de machine afdeling, met meer informatie over deze lintzaag.

In ieder geval heeft Martijn een top prestatie verricht, en was het erg gezellig!

Ik was erg blij dat hij zo spontaan reageerde en snel hij kon helpen, nu kan ik weer verder draaien zonder zorgen ;)

Martijn en iedereen die input gaf, bedankt!
 

WR1944

Oud hout
Ik ben blij dat de zaak op deze vriendelijke manier voor jou opgelost is. Ik weet niet of de foto van de lamp de laatste stand van zaken weergeeft maar het snoer wordt van buiten via een gat naar het inwendige van de lamp gevoerd. Dat gat heeft geen rubberen of plastic doorvoer als bescherming van de draad. Als het metaal van de lamp warm of zelfs heet wordt gaat dat ten koste van de beschermende werking van de draadisolatie. Zeker als de lamp regelmatig bewogen wordt gaat het daar schuren. Voor een paar centen heb je een doorvoer. Als je de draden niet wilt of kunt losnemen kan je de doorvoer opensnijden, over de draad schuiven en zo in het gat frommelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.