eik buiten beschermen

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
beste,

wij zoeken een product om een (nieuw te bouwen) eiken bijgebouw te behandelen. Bedoeling is dat de eik zoveel mogelijk zijn natuurlijke kleur behoud. Mag eventueel licht vergrijzen maar zeker niet zwart worden.
Heb mij daar al suf achter gezocht maar het blijkt een illustie te zijn dat dit bestaat. Kunnen jullie mij advies geven aub ?

hartelijk dank
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ik heb een paar jaar geleden een eiken schutting gemaakt, en deze met danish-oil ingesmeerd.
Het is toen heel snel schimmel-zwart geworden.

Het jaar erna hebben we met soda en een harde borstel de schutting schoon gemaakt. Vervolgens flink geschuurd en in de blanke UV beits gebeitst.
Dat laat vrij snel los.
Nu laten we de schutting maar gewoon vergrijzen.

Zie ook: http://www.woodworking.nl/showthread.php?7992-Loungebank-van-ste-out&highlight=schutting

Grts, Raymond
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Biopin bootolie. De eik wordt er wel geler van. Eik die aan het weer blootgesteld is, vind ik moeilijk te behandelen. Het oppervlak werkt behoorlijk waardoor de afwerklaag snel barst.
Ik zal morgen een foto van mijn poort plaatsen.
 

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
bedankt Mathieu. hoe dikwijls moet je dit herbehandelen ?
vergrijst de eik nog nadat ze hiermee werd behandeld?

mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.