jeugd en ambacht

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De Aziaten indachtig, in China hebben ze een tv competitie met een handvol handgereedschap, te weinig tijd en de vraag naar een klassiek meubelstuk. Ooit gezien (op een chinees video kanaal) nooit meer teruggevonden, weet iemand een link?
 

tuoh

Oud hout
Dergelijke evenementen hebben al één groot pluspunt, ze halen mee de technische beroepen uit het verdomhoekje. De buitenstaander ziet een heel leger gemotiveerde jongelui bezig met iets dat ze graag doen:D Ook niks mis met de competitie, werken onder druk, stress, etc. Later op de werkvloer is het alle dagen van dat, hoe sneller je leert om hier mee om te gaan hoe beter.

Ik heb in Duitsland al dikwijls dergelijke evenementen bezocht op beurzen en dergelijke, ik sta soms perplex van de ingebrachte werken, technisch heel lastige klussen uitgevoerd met een hoge graad van perfectie, inventieve ontwerpen een hoofdprijs waardig, allemaal gebracht door leerlingen van technische (hoge)scholen. Die leerlingen zijn de toekomst voor het beroep, gemotiveerd, technisch zeer goed onderlegd, etc. Wat mij dan ook altijd opvalt, zelfs in de school begint iedereen al een bepaalde richting uit te gaan, sommige gaan voor super spitstechnologie (het beste merk is amper goed genoeg) andere kiezen dan al voor het handwerk:D Je ziet die keuzes weerspiegeld in de tentoongestelde werkstukken. Ambachtelijk ingestelde mensen zullen er dus gelukkig altijd wel zijn, juist genoeg om in kleine niches hun kost te kunnen verdienen en hun kennis uit te dragen:D

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.