jeugd en ambacht

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Enig idee of er ook Nederlanders aan mee deden?
Opmerking: Jammer dat de werkstukken niet even getoond werden. Ik blijf in ieder geval met enige nieuwsgierigheid zitten. Desalniettemin mooi filmpje.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Mmm ik kan geen link vinden
lijkt er niet meer bij te staan
of het ligt aan mijn tablet?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dit is toch walgelijk...Hoeveel pannenkoeken kan ik op... absurd machtsvertoon en ranzige reclamestunt. Wat hebben die nationaliteiten daar nou mee te maken...ik snap er werkelijk niets van dat is duidelijk...
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@vurenhout. Er deden wel nederlanders mee bij timmeren en volgens mij ook bij het meubelmaken
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
@Caspar: De Skills wedstrijden zijn een aantal bijzondere krachtmetingen waar de top van het middelbaar beroepsonderwijs kan laten zien wat zij waard zijn. Dit is voor de jeugd en het beroepsonderwijs heel belangrijk.

Uiteraard was de film in deze post een reclame van de leverende fabrikant.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
@Caspar: De Skills wedstrijden zijn een aantal bijzondere krachtmetingen waar de top van het middelbaar beroepsonderwijs kan laten zien wat zij waard zijn. Dit is voor de jeugd en het beroepsonderwijs heel belangrijk.

Uiteraard was de film in deze post een reclame van de leverende fabrikant.


Hoezo IS dat belangerijk...? soort van cito toets van houtbewerken ofzo...Bruto nationaal geluk...

Wat ik zo ranzig vind, is het water naar de zee draag gehalte, juist dat jongeren wijsgemaakt word dat deze olympische geldverbrasserij, gefundeert word door niets anders dan onverdeeldheid in de wereld.

En dit alles toch in het kader van wat is het dat een mens nodig heeft/ gelukkig maakt.

Niet dit antwoord, maar deze vragen zouden in het onderwijs moeten voorkomen. Ideaal gezien zouden jongeren zich deze vraag zelf moeten stellen, alles zou in het teken moeten staan om dat mogelijk te maken.

Het filmpje raakt mijn gevoelige snaar, het is voor mij hoe het juist niet moet zijn...een voorbeeld van alles wat volgens mij een misverstand is in deze wereld.
...
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Als ambacht als definitie uberhaubt iets betekend, dan toch kleinschalig, zelfstandig, vrij, logische grondstof.
Traditie is zovieso onzin, cultuur enkel een gevolg van wat voor onbezonnen en ingewikkelde constructies we onszelf maar vooral eerst elkaar opleggen.

Waar is de essentie in dit alles...?


Ander topic starten?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoe verschillend kan er gereageerd worden op hetzelfde onderwerp.

Op de FOG wordt vanuit de VS jaloers gekeken naar het respect voor ambachtswerk dat hieruit spreekt. Dat dan i.t.t. de VS, waar iedereen maar een graad moet halen en HighSchool moet doen, en als een gans eindeloos nutteloze kennis door z'n strot gedraaid krijgt.

En dan het commentaar in het filmpje, en ook op de FOG, dat het veel bewondering wekt dat mensen van zoveel nationaliteiten, met zoveel verschillende aanpak, uiteindelijk toch tot hetzelfde kwaliteitsproduct komen. Echt Caspar, ik zal wel iets missen, maar het lukt mij niet om dit negatief te zien.

Groet, Karel
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Tja, dat is jeugd en nostalgie. Verlaag het loon naar een euro per dag en dan kan je dat hier in Nederland ook weer bedrijfsmatig doen. Nu is het vooral leuk als (betaalde en/of vrijwillige) demonstratie op jaarmarkt, braderie en Archeon, en als middel van bestaan in landen waar je geen nagel hebt om je kont te krabben.

Het maakt me heel blij als ik zie dat er jongelui zijn die dingen op een ambachtelijke manier in stuksproductie, in maatwerk willen leren kunnen maken. Ook al worden er machines gebruikt, deze jongens weten dat een stoel niet uit een fabriek hoeft te komen, weten dat ze de vaardigheden hebben om materiaal naar hun hand te zetten.

Ik wilde dolgraag naar de technische school, maar moest naar het VWO, 'om de familie niet te schande te maken'. Met vallen en opstaan leer ik mezelf nu dingen maken. Wat ben ik blij dat die jongens in die wedstrijd die route wel hebben mogen afleggen, en dat ze trots zijn op wat ze kunnen en dat willen laten zien.

Waar jij die wedstrijd pannekoeken eten vandaan hebt is me een raadsel, dat heb ik zeker gemist.

Nog even als achtergrond de historie van Worldskills:

In 1946 two Spaniards had a vision. José Antonio Elola Olaso and Francisco Albert-Vidal dreamed of an international craft skills competition, a professional-quality championship with participants from all over the world. The first Spanish championships for apprentices were a roaring success in 1947.

In 1950, neighbouring Portugal joins in, and since 1953 more and more countries have taken up the challenge. Morocco, France, United Kingdom, Germany and Switzerland entered teams for the International Vocational Training Contest.

Since 1999 the event has been known as WorldSkills. Initially held annually, it has been held every other year since 1973.

Today, up to 65 countries and regions take part in this mega-event.

Germany has hosted it three times so far: in Duisburg in 1961, in Munich in 1973 and in Leipzig in 2013.

For further information visit the website of WorldSkills International.

 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat er een kwaliteit spreekt uit het filmpje waar wij in onze " welvaart '' vandaag de dag van kunnen leren.

Ff een bochtje zagen op een lintzaag van 3000 euro dan dat bochtje glad schuren op een bandschuurmachine van 5000 ( 100 euro voor een nieuwe band) ff een kantje afkorten met een zaagslee met kilometerteller...affijn dan kan je niet rondkomen van een euro per dag nee.

op een paar asiaten na, is er waarschijnlijk geen een die zonder een stopcontact iets van start tot eind kan maken.

stroom kost geld...
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hoe minder je bedrijfvoering kost, hoe minder je hoeft te verdienen, hoe minder de klant hoeft te betalen


Of is dat hele gekke gedachten...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Hoe minder je bedrijfvoering kost, hoe minder je hoeft te verdienen, hoe minder de klant hoeft te betalen


Of is dat hele gekke gedachten...
terug naar die goeie ouwe tijd, waarvan m'n Vader zei, toen we hard moesten werken en niks te vreten hadden.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat er een kwaliteit spreekt uit het filmpje waar wij in onze " welvaart '' vandaag de dag van kunnen leren.

Ff een bochtje zagen op een lintzaag van 3000 euro dan dat bochtje glad schuren op een bandschuurmachine van 5000 ( 100 euro voor een nieuwe band) ff een kantje afkorten met een zaagslee met kilometerteller...affijn dan kan je niet rondkomen van een euro per dag nee.

op een paar asiaten na, is er waarschijnlijk geen een die zonder een stopcontact iets van start tot eind kan maken.

stroom kost geld...

Hier word ik blij van :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.