Iemand al ervaringen Bosch PTS 10 zaagtafel?

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Ik zit erover te denken om de Bosch PTS 10 zaagtafel aan te schaffen. Nu weet ik dat er waarschijnlijk véél betere zaagtafels op de markt zijn maar die liggen buiten mijn financieel bereik..... Waar het mij om gaat is dat ik als beginnend houtbewerker met deze zaag redelijk precies en netjes het houtwerk kan verzagen; dus zit er bijvoorbeeld (teveel) speling op de langsgeleider en de tafelverlengstukken of is het wel een degelijke machine. Ik ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen. :rolleyes::rolleyes:
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
2e hands kwaliteit is vaak slimmer of zoek naar een faillissement veiling. Ik krijg altijd spijt een tijd later en zonder kennis/ervaring gok ik dat bosch geen ervaringsrijke producent is van zaagtafels.

Geduld en beetje rondkijken op 2e hands zaken , marktplaats,veilingen vind je kwaliteit voor een goede prijs.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik heb zelf de bosch pts 10 gehad maar heb deze na een week weer terug gebracht. Er zat spelling op de zaag as waar door je nooit een strakke zaagsnede kreeg. Toen ik hem terug bracht zijden ze dat dit een veel voorkomen probleem is en dat dit volgens de fabrikant hoort. Dit zou horen omdat de zaag zich zelf dan zou corrigeren als die scheef ging. Wat mij niet erg logisch lijkt.

Ik ken ook mensen die hem hebben en die er geen problemen mee hebben dus het is echt gelui hebben.

Ik heb zelf nu de metabo ts 250. Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. En hij is ook niet al te duur.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik heb hem ook gehad. Een paar plussen en minnen:

+ voor licht zaagwerk is het een handige en redelijk nauwkeurig in te stellen machine
+ door het lage gewicht gemakkelijk te verplaatsen en op te bergen
+ de ingebouwde schuiftafel is handig, je kunt er mooi een slee op monteren
+ het standaard gemonteerde zaagblad kort erg netjes af; als het materiaal rustig wordt doorgevoerd krijg je hoogglans zaagvlakken

- bij wat zwaarder materiaal / forsere belasting wijkt de langsgeleider
- de maataanduiding op de tafelverbreder klopte bij mijn exemplaar niet
- de geleiding onder de schuiftafel is nogal gevoelig voor vervuiling
- de afzuiging is echt ontoereikend, zaagsel wordt er vooral aan de voorkant uitgegooid

Dus een goed bruikbare machine voor kistjes, licht meubilair, etc. Als je een zaag voor wat zwaarder constructiewerk zoekt zou ik even verder kijken.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Mijn pts 10 (nou ja, van m'n schoonvader, maar hij staat bij ons thuis) is net kapot, de motor heeft het begeven. Ik denk niet zoals iemand anders hier op het forum heeft beschreven door het aanzuigen van stof (de binnenkant was heel schoon). Echter, de wikkelingen om het anker zijn wat los geraakt. In de behuizing van de motor zag ik een kapotte tiewrap, dus dit is waarschijnlijk de oorzak geweest. Hij zaagt nog wel, maar met heel veel vuurwerk :)
Ik was blij met de zaag, alleen het precies instellen was veel werk, met de schuifmaat elke keer meten tussen lengteaanslag en zaagtand, voor en achter, en dan hopen dat het bij het vastzetten van de aanslag niet verschoof. Verder zijn de specificaties prima voor de prijs, zaaghoogte ook prima. Bij deze zaag was de schuiftafel wel een mm of 3-4 hoger dan de rest van de tafel, niet handig voor bijv een "table saw sled".
Een nieuwe motor zou 180 euro zijn, en nieuw anker 80 (maar dan moet je wel de lagers er af kunnen halen). Aangezien ik in de toekomst toch een beter zaagtafel wilde hebben heb ik dat maar niet gedaan.
Mijn probleem met de meeste tafelzagen is dat ik de lengteaanslag niet vertrouw. Die van de Festool CS70 vond ik geniaal, eerst voorkant vast zetten, daarna de achterkant. Veel lengteaanslagen (net als de bosch pts 10) zetten de voor en achterkant tegelijk vast, eenmaal scheef blijft dan scheef. Dan zijn er de lengteaanslagen die alleen aan de voorkant vast zitten waarvan de "biesemeyer fence" een goed voorbeeld is, maar in europa niet zo gebruikelijk. Bij de goedkopere zaagtafels is dit meestal niet stevig genoeg.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de volgende combinatie:
-Axminster TS 250: http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ts-250m-table-saw
-Axminster Rip fence upgrade: http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade
Over het kleine broertje van de TS 250, de TS 200, zijn de meningen redelijk positief, maar voor mij was de zaaghoogte niet genoeg (58mm, en de TS 250 heeft 80mm).
Omdat ik er van uitga dat de lengteaanslag van deze tafel toch niet goed genoeg is heb ik de rip fence upgrade er bij besteld. Het setje moet nog aankomen, dus of het bevalt weet ik nog niet. Er zijn meer mensen die de 'rip fence upgrade' op een zaagtafel hebben gezet op dit forum (iemand op een makita geloof ik), en die was er erg positief over. Hier kan een indruk krijgen van deze rip fence op en TS 200:
https://www.youtube.com/watch?v=n0yFbiJ3ZRI
Misschien heb je hier wat aan, en als de bestelling van Axminster binnen komt zal ik er tzt wat over posten.
Mijn idee was om deze rip fence upgrade op een 2de hands zaagtafel te zetten, maar er kwam op marktplaats niets langs wat aan mijn eisen voldeed, en zo heel duur is deze tafel ook niet, en de redelijk stille inductiemotor lijkt mij ook prettig. En ik kan niet heel veel langer wachten op een zaagtafel, het klussen kan niet te lang stil staan! :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb er ook een. Ben absoluut tevreden. Heb voordat ik deze kocht een deWalt combi-ding geleend. Die kon je omklappen als zaagtafel of afkortzaag. 2 mogelijkheden, maar 3x niks. Ben toch al geen deWalt fan.
De Bosch staat vast op een workmate-look-a-like en wordt regelmatig gebuikt. Als ik een minpunt moet noemen is het de eerder genoemde schaalverdeling op de tafelverbreder. Je hebt niet echt een streep waar je de schaal op moet instellen. Maar een duimstok doet wonderen.
2e minpunt is dat ie onder de -10 niet altijd wil starten! Knop een paar keer indrukken dan pakt ie meestal wel, maar 't is vervelend.

Leuke annekdote: ( en niet eens of-topic)
Ik had de machine net gekocht toen ik weer moest verhuizen dus nadat ie was uitgepakt, moest ie weer terug in de doos. Hier weer uitgepakt bleek een van de kunstof steunen van de tafelverlenger gebroken.
Tja was dat al, of is dat gebeurd bij uit, in en uitpakken. Kon 't me niet echt voorstellen. Mailtje gestuurd , probleem uitgelegd, met het onderdeel nummer naar Bosch- Noorwegen. Geen antwoord. Pas bij de derde herinnering kwam er antwoord uit.....Denemarken. Dan maar uitgelegd in het engels want dat deens is me een raar taaltje.
Antwoord: I can send you a new tool under waranty
Ik grap: dat lijkt me wat overdreven het gaat om dit onderdeelnummer.
Toen was het duidelijk. Week later doosje, beetje zwaar naar mijn mening. Inklaringsformulieren eraan hele reutemeteut.
Doosje open: een motortje! ( made in china overigens)
Weer een mail naar de Deen.
Antwoord: I send you a new tool.
ok.
En ja hoor, een week later, ik zit aan de koffie op mijn terras een vrachtwagentje hier omhoog. Meubelbak.
Bent u Lemen?
Ja dat ben ik.
Heb een pakje voor u.
Laadklep open, een grote groene doos met een pst10. wilt U hier even tekenen?
En hopla achteruit de oprijlaan af! Nu kennen jullie mijn oprijlaan niet, maar er zijn buren die hier met de golf niet omhoog durven :)
Ook deze bosch kwam uit Denemarken dus ok weer in zijn geheel ingeklaard.
Conclusie: ik heb nu 2 van die Boschen staan en een reservemotor in een doosje.

Dus qua service heb ik ook niet te klagen ;)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Tijd voor een hele review heb ik niet, maar de TS-250 is redelijk voor het geld. Een van de redenen om deze te kiezen was de inductiemotor, ik dacht dat die stiller zou zijn, dat is dus niet zo. Verder is hij minder krachtig dan de pts-10, de afzuiging icm een hbm 100 is matig, zonder kap erop vrijwel nihil. Verder is er een probleem met de hoogteinstelling, boven de 7cm gaat het zaagblad schuin staan (achterkant 1mm naar rechts), dus boven die hoogte geen mooie zaagsnede. Het instellen van de hoek moet je echt met zo'n digitaal metertje doen, anders is het niet nauwkeurig. Verder is de bijgevoegde lengte aanslag echt waaaaardeloos, als je hem vast zet (je draait een bout vast met een plastic voetje eraan) dan schuift hij op. Dit laatste vond ik trouwens niet erg, bijna alle aanslagen van budget zaagtafels zijn matig, daarom had ik de 'Axminster Rip Fence Upgrade' erbij besteld, en dat is een genot (hoewel je de achterkant wel wat kan verbuigen).
Nu het positieve :) Ik had axminster gevraagd of ze zouden willen controleren of de tafel vlak was en de miter slots parallel waren (ivm slede). Ik kreeg netjes een email van iemand met de afwijking (0.25mm drop bij de randen), en de sloten waren parallel. Aflevering was prima, miste wel een schroefje (maar was metrisch, dus geen probleem), 'normale' stekker erop en het werkte. Verder met een meetklokje het rechter miter slot parallel gezet aan het zaagblad, 2 geleiders gemaakt van hout die in de miter slots passen, en een slede gemaakt. Alles werkt naar behoren, het zaagt, met de nieuwe langegeleider kan je behoorlijk nauwkeurig zagen (zeg tot op 0.5mm als je geen geduld hebt, 0.1mm als je de boel even goed afsteld en een beetje geduld hebt).
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Hoi Maarten, wat fijn dat je zo snel reageert, ik ga het allemaal even goed uitzoeken, misschien dat ik je nog een keer wat vragen wil stellen, in ieder geval heel fijn voor zo snelle reactie!
 

GerardV

Nieuw lid
30 jun 2015
2
0
Hoi Maarten, ik reageer maar even op jouw thread omdat ik een snelle vraagje heb over de PTS10 en jij ervaring hebt met deze machine :) . Ik weet dat de PTS10 geen soft start heeft en de nieuwere PTS10T wél.

Als de PTS10 aangezet wordt draait het zaagblad vrijwel direct op volle snelheid, wat gepaard gaat met een flink lawaai (bijna knal). Vroeg me af of dit normaal is en geen kwaad kan, was dit bij jouw machine ook zo?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Gerard,
Ik heb al jaren een PTS 10 en hij heeft altijd een soort "sprint start" en is zeker niet geruisloos.
In al die jaren nog nooit een probleem mee gehad. Hij werkt altijd prima.

Groet,
Hans
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi Gerard, welkom op 't forum.

Ook ik ben Maarten niet, aan wie je de vraag stelt, maar ik heb ook een PST10 als sind 2007.
Zijn andere zagen wel geruisloos? WOUW::::D

Ik kan niet spreken over een knal als ie opstart. Inderdaad hij begint wel snel op volle toeren te draaien. Maar ook hier geen problemen daarmee.

Misschien een filmpje op joeptuup zetten zodat anderen het geluid kunnen beoordelen?
 

GerardV

Nieuw lid
30 jun 2015
2
0
Wow, bedankt Chenak, Lemen en Maarten voor de snelle reacties.

Hoi Gerard, welkom op 't forum.
Dankje! Dit is een waardevol forum dat blijkbaar hele actieve leden heeft. Gaat nog van pas komen tijdens het klussen..

Zijn andere zagen wel geruisloos? WOUW::::D

Viel me inderdaad best tegen ;) , ik ga maar snel op zoek naar gehoorbescherming want het zijn aardig wat db's.

Misschien een filmpje op joeptuup zetten zodat anderen het geluid kunnen beoordelen?
ja, een soort "knal" kan ik me wel herinneren ja, ik denk dat het normaal is

Hm, het zal wel normaal zijn dan. Ga vanavond toch even een filmpje maken zoals lemen oppert. Zal een linkje plaatsen zodra ie online staat.
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Nog een vraag: Ik hebt ook een pts10 T, in 2019 gekocht. Ik ben bezorg dat bij mij ook de schuiftafel wel een mm of 2 hoger dan de rest van de tafel is. Heeft anderen met deze zaag de zelfde? Ik was van plan om een reparatie te vragen.
(PS, ik ben engels talig :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.