ferm draaibank??

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Heb enige tijd geleden een Ferm draaibank gekocht via marktplaats. Vervolgens heb ik deze zodanig gemodificeerd dat er mee te draaien viel. Vervolgens via datzelfde marktplaats een heel goede koop gedaan, nl. ongeveer 30 draaibeitels waarvan een behoorlijk aantal van E.A. Berg Eskiltuna. Echter ongeveer 10 van deze beitels missen een handvat en van de rest zijn een aantal gebarsten. Een mooie oefening voor mij om nieuwe handvatten te draaien. Dit is wonderwel gelukt, (de eerste) maar nu moet ik een gat boren om de beitel te bevestigen. Eindelijk mijn vraag: mijn draaibank is uitgerust met een meedraaiend center. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit meedraaiend center bevestigd en/of geborgd is op de schroefdraad. Dit is wel handig om te weten aangezien ik er nu een boorkop op wil bevestigen. Iemand de oplossing?

Vr.groet van een beginnend draaier,

Aad.

PS, ik heb de vraag al eerder gesteld: ik woon in de omgeving Alkmaar en zou graag eens willen kijken bij een gevorderd houtdraaier maar hierop helaas geen reactie gehad. Wie, o wie is bereid??
 
Aad,
Wordt lid van Radius en neem contact op met Aad Sneeboer tel. 0229-270982. Aad Sneeboer is afdelingsvertegenwoordiger van de afdeling Noord-Holland-Noord. Hij kasn je verder helpen. Bij die afdeling kennen ze ook het systeem van mentoren die je verder in het vak houtdraaien thuis maken.

Ledenadministratie Radius Ruud van Oorschot tel. 0294-253421 of ruud.vanoorschot@hetnet.nl

M.vr.gr. Quirinus
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag Aad,

Dat is best een lastig parket. De Ferm draaibankjes zijn eigenlijk inferieur van kwaliteit. Zoals ze uit de doos komen is er nog wel mee te draaien, maar wil je er andere dingen op gaan doen, zoals boren, dan wordt het lastig.

Ik neem aan dat je met het meedraaiend center bedoeld het aangedreven center, dus links van de machine? Het is namelijk meestal zo dat het aangedreven center een schroefdraad bevat, en het center op de verstelbare kop een MC 2 of 3. Daarin wordt een boorkop met overeenkomend MC gezet.

Ik heb eigenlijk ook weinig zicht op dergelijke draaibankjes. Misschien kun je een foto maken van je probleem? Dat verheldert meestal veel.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Waarom commercieel? Lijkt me nogal kort door de bocht om met een dergelijke beoordeling te komen. De Radius is opgezet zoals dit forum ook is opgezet, door liefhebbers, voor liefhebbers. Ik vind de Radius, in haar uitgangspunten een heel aardig voorbeeld van een sociaal initiatief gebaseerd op het uitgangspunt/liefhebberij houtdraaien. Mensen ontmoeten elkaar, dragen informatie over, ontmoeten nieuwe vrienden, betekenen wat voor elkaar en anderen (geinteresseerden). De Radius is geen vereniging met een winstoogmerk. Leden krijgen een verenigingsblad en er worden bijeenkomsten georganiseerd. Dit alles wil overigens niet zeggen dat er in dit soort verenigingen geen/nooit problemen zijn. Zelfs daar is politiek een altijd aanwezige medespeler en soms zelfs hoofdrolspeler. Maar daarmee is een dergelijke vereniging nog niet commercieel. Dat er lidmaatschapgeld wordt gevraagd lijkt me niet commercieel maar functioneel. En weet je wat; ik ben niet eens lid van Radius (maar ken er wel een heleboel zeer vriendelijke leden van) en dan kan je zoiets als dit wel schrijven. Dit 'forum' kost overigens ook geld , er wordt alleen geen bijdrage gevraagd.
 
A

Athanor

Guest
Zo zie je maar weer, de politiek speelt al een rol voordat je lid van de veriniging bent :(

Fons
 

Meindert Regoort

Nieuw lid
12 jan 2010
4
0
www.regoort.net
Hai Aad,
Er zijn verschillende manieren om te boren op een draaibank. Maar voor een handvat hoeft het niet persé op de draaibank. Wellicht heb ik over een eerder antwoord heen gelezen...? Ook een methode is om je ruwe blok, dus voor het ronddraaien, als eerste te boren. Dit zoveel mogelijk in lijn met je centreerpunten zodat er om het gat voldoende houtdikte blijft. En loodrecht omdat anders je beitel schuin in het handvat komt te staan. De conus van het losse kop in het gat en draaien maar.
Groet Meindert
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Nog even wat meer info: idd is de Ferm een inferieure draaibank, maar ik kon dit ding overnemen voor heel weinig. Uiteraard wil je dan direkt wat oefenen, maar hierbij kwam ik al direkt achter enkele belangrijke tekortkomingen. Ten eerste trok de plaatstalen onderzijde krom als ik het meedraaiend center met ietwat kracht in het werkstuk draaide. Dit heb ik opgelost door de plaat te verwijderen en te vervangen door 2 zware stalen hoeklijnen. Vervolgens bleek dat de vierkante buizen van het bed ook een kromming hadden van ongeveer 3 mm. Dit is opgelost door in het midden van het bed de buizen middels een stukje plat staal vast te lassen aan de hoeklijn, na de buizen met een keg en een rij rechtgezet te hebben. Toen bleken de 2 centerpunten 3,2 mm in hoogte te verschillen. Dit is opgelost met vulplaatjes. Het ondertussen zware geheel heb ik op een onderstel gezet en o wonder, het geheel werkte vrijwel trillingloos. Ondertussen heb ik een nieuwe TL-behuizing met beschermkap opgescharreld met dubbele buizen, kleur 32, en ook nog een frequentieregelaar welke ik moet aansluiten. Helaas zit het weer de afgelopen weken niet mee (geen verwarming in de schuur) en heb ik slechts 1 handvat kunnen draaien voor mijn verworven beitels. Helaas is er bij het "inslaan" van de "staart" toch een scheurtje ontstaan. Volgende keer stook ik voor het inslaan eerst de "staart" heet. Eens zien of dat dan beter gaat.

vr. groet,

Aad.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Als het wat warmer word maak ik foto's van de beitels en het meedraaiend center. (daar begon ik dit topic over) Een flink aantal beitels zijn van E.A Berg, Zweden.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
T.a.v. Hans Scholte: de ring op het handvat, in het engels "ferrule" heb ik gemaakt van een messing verbindingsmof (inwendig 22 mm) welke ik in tweeen heb gedeeld.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Aad, verbindingsmoffen worden daar meer voor gebruikt. Ik heb ooit een aantal messing 'ferrules' uit Wales meegebracht, maar gebruik tegenwoordig meestal gewone koperen buis.
Voor een handvat begin ik met het boren van een gat voor de 'tang' (arend in het Nederlands). Dat gat wordt daarna gebruikt als steunpunt voor het tegen-center.

Ik hoop niet dat dit tot grote spraakverwarring leidt, maar een gelagerd tegen-center noem ik meestal een meedraaiend center. Dat getande ding bij de vaste kop heet dacht ik een meenemer.
Ik heb totaal geen technische opleiding en mijn houtdraai-kennis heb ik vooral in het Engels opgedaan. Verbetering van door mij misbruikte termen stel ik dan ook op prijs.

Hans
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Excuses voor de wat late reactie. Hierbij een foto van het meedraaiend center. Volgens mij lijkt het er te zijn opgeperst, maar als iemand weet hoe dit te wisselen voor b.v. een boorkop hoor ik dit graag. Ook te zien is de zware hoeklijn ipv de originele bodemplaat, incl. de aangelaste schechtplaatjes in het midden. Ik heb gepoogd van dichtbij de merkjes op de draaibeitels te fotograferen maar dit lukte helaas niet. Ook nog een foto van de frequentieregelaar. Helaas heeft deze een uitgang voor 380 dus vooralsnog niet voor mij te gebruiken.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
OK, formaat van de foto's kan deze site niet verwerken, dus proberen we het nog eens na bewerking. Tot slot nog een foto van mijn eerste draaipoging, een handvat voor mijn verworven beitels!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.