Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: ferm draaibank??

ferm draaibank??

Heb enige tijd geleden een Ferm draaibank gekocht via marktplaats. Vervolgens heb ik deze zodanig gemodificeerd dat er mee te draaien viel. Vervolgens via datzelfde marktplaats een heel goede koop gedaan, nl. ongeveer 30 draaibeitels waarvan een behoorlijk aantal van E.A. Berg Eskiltuna. Echter ongeveer 10 van deze beitels missen een handvat en van de rest zijn een aantal gebarsten. Een mooie oefening voor mij om nieuwe handvatten te draaien. Dit is wonderwel gelukt, (de eerste) maar nu moet ik een gat boren om de beitel te bevestigen. Eindelijk mijn vraag: mijn draaibank is uitgerust met een meedraaiend center. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit meedraaiend center bevestigd en/of geborgd is op de schroefdraad. Dit is wel handig om te weten aangezien ik er nu een boorkop op wil bevestigen. Iemand de oplossing?

Vr.groet van een beginnend draaier,

Aad.

PS, ik heb de vraag al eerder gesteld: ik woon in de omgeving Alkmaar en zou graag eens willen kijken bij een gevorderd houtdraaier maar hierop helaas geen reactie gehad. Wie, o wie is bereid??

Re: ferm draaibank??

Aad,
    Wordt lid van Radius en neem contact op met Aad Sneeboer tel. 0229-270982. Aad Sneeboer is afdelingsvertegenwoordiger van de afdeling Noord-Holland-Noord. Hij kasn je verder helpen. Bij die afdeling kennen ze ook het systeem van mentoren die je verder in het vak houtdraaien thuis maken.

Ledenadministratie Radius Ruud van Oorschot tel. 0294-253421 of ruud.vanoorschot@hetnet.nl

M.vr.gr. Quirinus

Dag Aad,

Dat is best een lastig parket. De Ferm draaibankjes zijn eigenlijk inferieur van kwaliteit. Zoals ze uit de doos komen is er nog wel mee te draaien, maar wil je er andere dingen op gaan doen, zoals boren, dan wordt het lastig.

Ik neem aan dat je met het meedraaiend center bedoeld het aangedreven center, dus links van de machine? Het is namelijk meestal zo dat het aangedreven center een schroefdraad bevat, en het center op de verstelbare kop een MC 2 of 3. Daarin wordt een boorkop met overeenkomend MC gezet.

Ik heb eigenlijk ook weinig zicht op dergelijke draaibankjes. Misschien kun je een foto maken van je probleem? Dat verheldert meestal veel.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quirinus
    Aad,
    Wordt lid van Radius en neem contact op met ......

Toch een beetje jammer dit soort 'commerciële' antwoorden :roll:

Ja inderdaad, Op zo'n vereniging zit veel kennis en ervaring, maar het is nogal bot om een vraagsteller als advies te geven: 'wordt lid van'.

Waarom commercieel? Lijkt me nogal kort door de bocht om met een dergelijke beoordeling te komen. De Radius is opgezet zoals dit forum ook is opgezet, door liefhebbers, voor liefhebbers. Ik vind de Radius, in haar uitgangspunten een heel aardig voorbeeld van een sociaal initiatief gebaseerd op het uitgangspunt/liefhebberij houtdraaien. Mensen ontmoeten elkaar, dragen informatie over, ontmoeten nieuwe vrienden, betekenen wat voor elkaar en anderen (geinteresseerden). De Radius is geen vereniging met een winstoogmerk. Leden krijgen een verenigingsblad en er worden bijeenkomsten georganiseerd. Dit alles wil overigens niet zeggen dat er in dit soort verenigingen geen/nooit problemen zijn. Zelfs daar is politiek een altijd aanwezige medespeler en soms zelfs hoofdrolspeler. Maar daarmee is een dergelijke vereniging nog niet commercieel. Dat er lidmaatschapgeld wordt gevraagd lijkt me niet commercieel maar functioneel. En weet je wat; ik ben niet eens lid van Radius (maar ken er wel een heleboel zeer vriendelijke leden van) en dan kan je zoiets als dit wel schrijven. Dit 'forum' kost overigens ook geld , er wordt alleen geen bijdrage gevraagd.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ben ik mee eens. het is echt een aanrader!!!

Wijze woorden Dopeling.

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Het is de manier waarop het geschreven word die mij tegen de borst stuit. Op deze manier komt het erg over dat er enkel en alleen gereageerd word om zieltjes te winnen

Athanor
    Guest

Zo zie je maar weer, de politiek speelt al een rol voordat je lid van de veriniging bent

Fons

Forum Rechten