Mijn eerste inbouwkast

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Tijdens de paasvakantie werk ik aan mijn eerste inbouwkast. Nadien moeten er nog volgen. Ik verbouw een huis met een zadeldak, en probeer zo de verloren ruimte aan de buitenkanten van het dak te recupereren.

Ik ben mijn mosterd vooral gaan halen bij Youtube-filmkes van o.a. Norm Abraham (New Yankee Workshop)

Alle kritiek is welkom. Ik kan er maar van bijleren.


Deze eerste kast is er een met drie kast-elementen over een breedte van 1,95 m.
Eerst heb ik de zijkanten gezaagd en de groeven gefreesd. Ik werk met MDF gefineerd met eik.Voor de legplanken Multiplex gefineerd met eik.
IMG_1159.jpg
IMG_1160.jpg
IMG_1162.jpg

De montage ben ik vergeten fotograferen. De volgende foto's is de kast al geplaatst en waterpas gezet met verstelbare pootjes.
Ik bevestig op de voorkant massief eiken latjes met lijm en een pneumatisch naaldenpistool. Met van die opstrijkstrips (hier noemen ze dat sjangen) heb ik in het verleden slechte ervaring opgedaan (lelijke hoekjes, ze kwamen ook los na een tijd).
IMG_1191.jpg
IMG_1193.jpg
IMG_1194.jpg

De volgende dagen maak ik de losse legplanken, en vervolgens de paneeldeuren. Daarvoor ben ik - op aanraden van enkele forumleden - vandaag Yellow Poplar gaan kopen. :cool:

Wordt vervolgd...
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Ziet er mooi uit!

Waar haal jij je gefineerd hout vandaan? Heb hier ook al is naar gekeken, maar binnenkort heb ik het waarschijnlijk nodig dus dan is een adres welkom.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bedankt voor het posten van je foto's! Leuk project en netjes uitgevoerd zeg.


en trouwens.....wat een briljant uitbedachte zaagtafel!!!!!!! Ik leg mijn planken en platen altijd op een dik stuk MDF maar die zaag je op een gegeven moment helemaal aan stukken, met die staanders in jouw "werkbank" heb je daar veel minder last van.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ziet er prima uit voor uw eerste kast.
Ik gebruikte vroeger ook veel van die regelbare pootjes, maar ik ben er van afgestapt.
Een vaste sokkel is steviger en de staanders van de kasten staan effectief op de sokkel. Metalen pootjes dragen de tussenliggende regels met het risico als de kasten vol zitten met gewicht dat de tussenregels doorschokken. Denk aan het spotje van Donald Muylle van keukens Dovy.
Een nadeel is natuurlijk dat de sokkel op voorhand langs alle kanten pas moet zijn zodanig dat de deuren effen zijn. Mits de passende scharnieren kan er iets bij geregeld worden.
Het is wat raad en ervaring dat ik u geef, maar ik keur zeker niet af wat je gerealiseerd hebt hoor.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
@ MaartenS: Dat is idd een goede zaagtafel... Maar helaas niet mijn idee. :D
Ik heb het van dit Youtube-filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=p4VTxEGyU0Y
Het is een verschrikkelijke zagevent, maar zijn tafel vond ik wel interessant. Ik heb er dan maar mijn eigen iets robuustere versie van gemaakt. Het koste me twee multiplex-platen, en leverde me al bergen plezier.

@Sirjacobsd: Ik begrijp je tips. Ik volg je visie ook, maar die chapevloer ligt hier rotslecht. (Oud huis). Na lang vloeken voor pootjes gekozen.

@ Ornament: Bij Hout Hendrickx (Leest)
 

WR1944

Oud hout
Een veel gebruikte methode in Amerika is om een raamwerk te maken van 2x4's (ca. 40x90) met de 90 mm verticaal. Die kan je met shims uitvullen zodat je een waterpas uitgangspunt hebt. Bij bijvoorbeeld keukenkastjes valt de voet iets naar binnen zodat je een schopruimte hebt (toe kick).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey Bram,
Mooie kast! Ik heb die mdf platen met eiken fineer ook al gebruikt, met een A en een B kant, dacht ik. Aan de ene kant is het fineer wat dikker dan aan de andere. Ik heb net zoals u de kopse kanten afgewerkt met een latje massief eiken, wel heb ik die 2.5cm dik gemaakt op 19mm breed (is +-de dikte van de mdf + fineer denk ik) en heb ze met lamello's aan de mdf-plaat verlijmd, zo zie je niets van bevestiging. Misschien een idee voor de volgende kast, je hebt dan geen gaatjes van de nageltjes.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Eindelijk is ze af. Veel later dan gepland... Er kwamen - zoals zo dikwijls bij een verbouwing - weer heel wat onvoorziene zaken tussen. Daarnaast leek het wel of dit project behekst was. Ik leek wel elke blunder uit het boekje te maken. Sommigen zelfs zo dom dat ik me er bijna voor schaam. De meest belachelijke: In al mijn kinderlijk enthousiasme om mijn nieuw aangekochte domino-frees te gebruiken, freesde ik het gat terwijl het hout met de niet-gepaarde kant op tafel lag! inderdaad, een dwaze beginnersfout en een deurstijl van bijna twee meter hoof naar de haaien...

Nu ja, uiteindelijk is alles klaar. Op enkele details ben ik tevreden met het resultaat. Ik heb lang niet elke fase gefotografeerd. Als ik gefocust ben vergeet ik meestal foto's te trekken... De profielen op de deuren zijn aangekochte moluren. Mijn topie is thuis nog niet operationeel. Dit leek me een aanvaardbaar alternatief. De deurpanelen zijn gewone 6mm MDF, en de stijlen en regels zijn - op jullie aanraden - Yellow Poplar. Geweldige houtsoort trouwens! Bedankt voor de gouden tip. Ben er ondertussen ook mijn binnendeuren van aan het maken. Heb alles gewoon in de tuin gespoten met de compressor en een verfpistool.

1.jpg


2.jpg

3.jpg


4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.