stacaravan voor verbouwing aansluiten aan gas

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
we staan op het punt om een 200 oude boerderij te kopen.

omdat hier ECHT alles aan moet gebeuren zullen we minimaal 2 jaar er in een stacaravan bij gaan wonen.
Ik heb alleen geen idee hoe ik de caravan kan voorzien van gas.

In het huis zit momenteel geen gasaansluiting en voor deze gemaakt kan worden, zal er eerst een meterkast moeten zitten volgens het nieuwe bouwbesluit.
Voordat we zover zijn, is er 1 jaar voorbij, tenzij ik een voorlopige meterkast ga maken, wat dan net lijkt of dat de definitieve versie is.

Of we moeten met gasflessen gaan werken.

Voor beide situaties kan ik op internet geen goede oplossing vinden.

Heeft er hier iemand ooit met dit bijltje gehakt (blijft een houtbewerkingsforum hè...:p)?
Of zijn er nog andere suggesties?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Moet het gas zijn?

Kan je niet verwarmen op elektriciteit? Ook koken en water verwarmen kan op deze manier.

Anders is flessengas de makkelijkste manier.

Succes.
 
In overleg met het energiebedrijf/netbeheerder bekijken of er een z.g. bouwaansluiting gemaakt kan worden.
De aansluiting moet dan plaats vinden in een tijdelijke meterkast die wel moet voldoen aan bepaalde maten (navragen bij netbeheerder).
De aansluiting word dan zo gemaakt dat de leidingen met een dusdanige lengte worden gelegd zodat daar ter zijnertijd de definitieve aansluiting mee wordt gemaakt.
Ten minste zo werkt dat in Nederland.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een aantal jaar geleden kon je ook voor gas een bouwaansluiting krijgen, wel met richtlijnen en eisen aan de gasmeterkast. Informeer eens bij netwerk leverancier.
 

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
ik heb zitten zoeken naar een bouwaansluiting, maar voor gas is dat niet (meer) mogelijk bij enexis....
Op electra zou mijn laatste optie zijn ivm kosten en dat een stacaravan vaak niet met electra verwarmd wordt....
Ik wil zo min mogelijk klussen aan de caravan natuurlijk, maar als het niet anders kan, dan zal het moeten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Al eens op aansluitingen.nl gekeken?

In 2008 hebben wij een bouwaansluiting gehad, we hebben toen een jaar in de (net gebouwde) schuur gewoond terwijl we met het huis aan het bouwen waren.
In de schuur hadden we een oude cv ketel voor verwarming en warmwater. Eind 2009 was de woning klaar en is de definitieve aansluiting gemaakt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Met gasflessen is en mijn ogen een goede optie als een tijdelijke aardgasaansluiting niet kan.
Er zijn speciale gasflessen die gewoon bij de LPG pomp veilig te vullen zijn.
Word veel in Campers gebruikt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Gasflessen is idd een goede optie. Maar je moet wel even een keuze maken wat je gaat stoken. Propaan, butaan of LPG (mix van propaan en butaan plus nog wat automotive additieven). Alles vergt specifieke branders (CV evt. kachel en gasfornuis). Propaan en butaan zijn recreatieve gassen en dito geprijsd. Verder ga je overwinteren in een stacaravan dan is butaan een slechte keus omdat het kookpunt bij 0 graden ligt. Mamw als het vriest verdampt de butaan niet meer en blijft de boel in de fles staan. Propaan kan tot -44 verdampen maar levert minder warmte op. LPG is dus een mix waarbij vrieskou wel de propaan verdampt maar de butaan in de tank blijft zitten. iedere keer als je de fles dan aanvult komt er minder propaan in tot dat er alleen nog maar butaan in zit.

Verder omdat je er van afhankelijk bent zal je een gasfles omschakelsysteem moeten aanleggen zodat je meerdere flessen kan aansluiten en niet met alleen lege flessen komt te zitten door de lege flessen tijdig aan te vullen.

De koude problematiek los je op door de flessen in een licht verwarmde of goed geisoleerde ruimte te zetten. Zet lintverwarming op de leidingen en het omschakelsysteem opdat deze niet onder de 0 graden komen. Verder een elektrische standkacheltje in de gasflesruimte die zorgt dat de temp niet onder de bijvoorbeeld 10 graden komt. Dan kan je prima LPG stoken mits je CV e.d. daar ook geschikt voor is.

Oh ja zorg voor erg goede vloerisolatie in je stacaravan. dat scheelt al heel erg veel.

Ergo Dan moet je bijvoorbeeld niet op butaan stoken of LPG zonder maatregelen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik zag het woord propaan al voorbijkomen......waarom bel je niet eens een propaantank-boer.....die dingen gebruiken ze ook op de bouw, zijn vast ook te huur, zeker als jij minstens een jaar dat ding nodig hebt.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Wel eens gekeken naar een Zibro kamin kachel?

Ik heb zo'n kachel in mijn recreatieverblijf en de warmte die daar af komt is zeer indrukwekkend!
Gebruikt speciale zeer schone petroleum die best prijzig is, maar de kachel doet erg lang met een tank.
Bij sommige benzinepompen is op een goedkopere manier aan gezuiverde petroleum te komen
 

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
In welke regio staat de boerderij?

Die staat in Noord Limburg.

Het verwarmen dmv elektra schrok me nogal af in het begin op basis van kosten.
Maar ik heb me niet voldoende gerealiseerd dat het natuurlijk een kleine ruimte is om te verwarmen.
en blijkbaar doen ze het in meerdere landen alleen maar met elektra....

Ik kan er ook nog voor kiezen om een houtkachel voor de kamer en keuken te gebruiken.
Kom ik meteen van de 50 kuub stookhout af die er op het land verspreid ligt.....
En idd warmwater dmv een boiler.

Die kan ik dan naderhand weer gebruiken voor opslag regenwater voor toiletten e.d.

er zijn dus meer opties dan ik dacht...
Nog maar eens goed naar de alternatieven warmte bronnen kijken ipv me een hoop gezeur met netbeheerder en gesleep met gasflessen op de nek te halen.....
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
In (noord) Schotland, buiten de steden, doen ze niet anders als gasflessen. Zeg maar de manier waarop je op de camping kookt alleen dan met een fles van (schat ik) een diameter of 30-40cm en een 1,20-1,40 hoog. Staan naast het huis met een slangetje door de muur. Verwarmen wordt gedaan door olie te stoken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Er zijn idd. meer opties.
Je kan werken met een heteluchtverwarming of verwarming met radiatoren op diesel. Op MP vind je kachels van rond de 12 kW voor 100-200 euro. Ik houd daar al jaren een schip van 24m vorstvrij.
Je stacaravan goed isoleren helpt aanzienlijk.
Een houtkachel is helemaal fantastisch. Je geeft al aan dat je zat hout hebt, en voor je afvalhout van de boerderijverbouwing is het een mooie bestemming.

In het buitengebied hier in het groene hart hebben veel woningen een gastank in de tuin. In de wat meer afgelegen gebieden in Limburg is dat misschien ook wel zo. Zoek even in de gouden gids naar een brandstoffenhandel, die kan je vast verder helpen.

Succes, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.