Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

stacaravan voor verbouwing aansluiten aan gas

we staan op het punt om een 200 oude boerderij te kopen.

omdat hier ECHT alles aan moet gebeuren zullen we minimaal 2 jaar er in een stacaravan bij gaan wonen.
    Ik heb alleen geen idee hoe ik de caravan kan voorzien van gas.

In het huis zit momenteel geen gasaansluiting en voor deze gemaakt kan worden, zal er eerst een meterkast moeten zitten volgens het nieuwe bouwbesluit.
    Voordat we zover zijn, is er 1 jaar voorbij, tenzij ik een voorlopige meterkast ga maken, wat dan net lijkt of dat de definitieve versie is.

Of we moeten met gasflessen gaan werken.

Voor beide situaties kan ik op internet geen goede oplossing vinden.

Heeft er hier iemand ooit met dit bijltje gehakt (blijft een houtbewerkingsforum hè...)?
    Of zijn er nog andere suggesties?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Moet het gas zijn?

Kan je niet verwarmen op elektriciteit? Ook koken en water verwarmen kan op deze manier.

Anders is flessengas de makkelijkste manier.

Succes.

In overleg met het energiebedrijf/netbeheerder bekijken of er een z.g. bouwaansluiting gemaakt kan worden.
    De aansluiting moet dan plaats vinden in een tijdelijke meterkast die wel moet voldoen aan bepaalde maten (navragen bij netbeheerder).
    De aansluiting word dan zo gemaakt dat de leidingen met een dusdanige lengte worden gelegd zodat daar ter zijnertijd de definitieve aansluiting mee wordt gemaakt.
    Ten minste zo werkt dat in Nederland.

Een aantal jaar geleden kon je ook voor gas een bouwaansluiting krijgen, wel met richtlijnen en eisen aan de gasmeterkast. Informeer eens bij netwerk leverancier.
    sometimes you just need a bigger hammer

ik heb zitten zoeken naar een bouwaansluiting, maar voor gas is dat niet (meer) mogelijk bij enexis....
    Op electra zou mijn laatste optie zijn ivm kosten en dat een stacaravan vaak niet met electra verwarmd wordt....
    Ik wil zo min mogelijk klussen aan de caravan natuurlijk, maar als het niet anders kan, dan zal het moeten.

Al eens op aansluitingen.nl gekeken?

In 2008 hebben wij een bouwaansluiting gehad, we hebben toen een jaar in de (net gebouwde) schuur gewoond terwijl we met het huis aan het bouwen waren.
    In de schuur hadden we een oude cv ketel voor verwarming en warmwater. Eind 2009 was de woning klaar en is de definitieve aansluiting gemaakt.

Met gasflessen is en mijn ogen een goede optie als een tijdelijke aardgasaansluiting niet kan.
    Er zijn speciale gasflessen die gewoon bij de LPG pomp veilig te vullen zijn.
    Word veel in Campers gebruikt.

Gasflessen is idd een goede optie. Maar je moet wel even een keuze maken wat je gaat stoken. Propaan, butaan of LPG (mix van propaan en butaan plus nog wat automotive additieven). Alles vergt specifieke branders (CV evt. kachel en gasfornuis). Propaan en butaan zijn recreatieve gassen en dito geprijsd. Verder ga je overwinteren in een stacaravan dan is butaan een slechte keus omdat het kookpunt bij 0 graden ligt. Mamw als het vriest verdampt de butaan niet meer en blijft de boel in de fles staan. Propaan kan tot -44 verdampen maar levert minder warmte op. LPG is dus een mix waarbij vrieskou wel de propaan verdampt maar de butaan in de tank blijft zitten. iedere keer als je de fles dan aanvult komt er minder propaan in tot dat er alleen nog maar butaan in zit.

Verder omdat je er van afhankelijk bent zal je een gasfles omschakelsysteem moeten aanleggen zodat je meerdere flessen kan aansluiten en niet met alleen lege flessen komt te zitten door de lege flessen tijdig aan te vullen.

De koude problematiek los je op door de flessen in een licht verwarmde of goed geisoleerde ruimte te zetten. Zet lintverwarming op de leidingen en het omschakelsysteem opdat deze niet onder de 0 graden komen. Verder een elektrische standkacheltje in de gasflesruimte die zorgt dat de temp niet onder de bijvoorbeeld 10 graden komt. Dan kan je prima LPG stoken mits je CV e.d. daar ook geschikt voor is.

Oh ja zorg voor erg goede vloerisolatie in je stacaravan. dat scheelt al heel erg veel.

Ergo Dan moet je bijvoorbeeld niet op butaan stoken of LPG zonder maatregelen.

Bel gewoon met je netwerkbeheerder, met een beetje geluk krijg je na het call center iemand aan de lijn die er verstand van heeft.
    sometimes you just need a bigger hammer

ik zag het woord propaan al voorbijkomen......waarom bel je niet eens een propaantank-boer.....die dingen gebruiken ze ook op de bouw, zijn vast ook te huur, zeker als jij minstens een jaar dat ding nodig hebt.

Forum Rechten